به گزارش اکوایران، بر اساس بیانیه سازمان بشردوستانه برنامه جهانی غذا، پس از اینکه یکی از خودروهای این سازمان در فاصله چند متری یک ایست بازرسی اسرائیل هدف گلوله قرار گرفت، برنامه جهانی غذا حرکت کارکنان خود را در غزه متوقف کرده است.

در بیانیه سازمان آمده است: «با وجود علامت‌گذاری واضح و دریافت مجوزهای متعدد از سوی مقامات اسرائیلی برای نزدیک شدن، این خودرو در حالی که به سمت یک ایست بازرسی نیروهای دفاعی اسرائیل حرکت می‌کرد، مستقیماً مورد اصابت گلوله قرار گرفت.»

به گزارش سی‌ان‌ان، این خودروی زرهی یکی از دو خودروی زرهی بود که از ماموریت اسکورت کمک‌های بشردوستانه در محدوده فلسطین بازمی‌گشت. عکسی که WFP منتشر کرد، چندین گلوله را در شیشه سمت راننده نشان می‌دهد. به گفته این آژانس، حداقل 10 گلوله به وسیله نقلیه اصابت کرده است.

به گفته این سازمان، به هیچ یک از کارکنان آسیب جسمی وارد نشده است. ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که این حادثه در دست بررسی است.

برنامه جهانی غذا

برنامه جهانی غذا، آژانس اصلی امداد غذایی سازمان ملل، و ستون کلیدی شبکه کمک‌های بشردوستانه در غزه محاصره شده است که غذا را در سراسر سرزمین ویران شده، جایی که قحطی برای ماه‌ها در حال گسترش است، توزیع می‌کند.

اما حملات هوایی مداوم و دستورات مکرر تخلیه توسط نیروهای اسرائیلی بسیاری از انبارهای مواد غذایی و آشپزخانه‌های محلی برنامه جهانی غذا را مجبور به بسته شدن کرده است. «منطقه بشردوستانه» تعیین شده توسط ارتش اسرائیل در غزه نیز به طور پیوسته در حال کوچک شدن است. تنها در ماه گذشته، ارتش اسرائیل این منطقه را 38 درصد کاهش داده است. طبق تحلیل سی‌ان‌ان، فضای باقیمانده کمی بیش از یک دهم کل مساحت غزه را تشکیل می‌دهد.

کارکنان سازمان‌های بشردوستانه معمولا مسیرهای خود را با نیروهای اسرائیلی هماهنگ می‌کنند تا با ایمنی نسبی حرکت کنند. سیندی مک‌کین، مدیر اجرایی سازمان جهانی غذا در بیانیه‌ای گفت: «همان‌طور که رویدادهای شب گذشته نشان می‌دهند، سیستم اجتناب از درگیری فعلی در حال شکست است و این روند دیگر نمی‌تواند ادامه یابد.»

در ماه آوریل، امدادگران یکی دیگر از گروه‌های امداد غذایی به نام «آشپزخانه مرکزی جهانی»، علیرغم هماهنگی با مقامات اسرائیلی در مسیر و برنامه سفر خود، در حمله اسرائیل در حالی که با خودرو از غزه عبور می‌کردند، کشته شدند. این حملات هوایی به سه خودروی کاروان آنها اصابت کرد که منجر به کشته شدن سه بریتانیایی، یک فلسطینی، یک آمریکایی-کانادایی دوتابعیتی، یک استرالیایی و یک لهستانی شد.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در یک نشست مطبوعاتی گفت خودروی کمکی برنامه جهانی غذا که هدف گلوله قرار گرفت به وضوح مشخص شده بود و لوگوی برنامه جهانی غذا را «احتمالاً یکی از قابل تشخیص‌ترین‌ها در جهان» در مناطق درگیری توصیف کرد.

او گفت که سازمان ملل به طور رسمی به اسرائیل نسبت به این حادثه اعتراض کرده و بر مسئولیت کشورهای عضو سازمان ملل متحد برای محافظت از امدادگران سازمان ملل که در برخی از خطرناک‌ترین مکان‌های جهان به مردم خدمات رسانی می‌کنند، تاکید کرده است.

او گفت: «چه غزه، چه در سودان، چه در چاد، چه در هر جای دیگر یا در اوکراین، در مکان‌هایی که جنگ در جریان است، آنها بر اساس خواست آنتونیو گوترش (دبیرکل) عمل نمی‌کنند. آنها از طرف سازمان ملل متحد عمل می‌کنند. این وظیفه همه کشورهای عضوی است که بخشی از این سازمان هستند، تا حفاظت از کارکنان سازمان‌های بشردوستانه را تضمین کنند.»

فشار بر حماس که بر غزه حکومت می‌کند و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای امضای قرارداد آتش‌بس و آزادی اسرا در پس زمینه قحطی شدید، کمبود شدید آب، آوارگی جمعی و بیماری در این منطقه در حال افزایش است.