به گزارش اکوایران، سوئیس علاقه‌ای به دخالت در جنگ‌ها ندارد اما دوست دارد پول درآورد. درگیری بین این ارزش‌ها، به علاوه نگرانی‌ها از خطر ولادیمیر پوتین برای کل اروپا باعث شده سوئیس موضع دفاعی خود را مورد بازنگری قرار دهد.

به نوشته پولتیکو، در گزارشی تکان‌دهنده که روز پنجشنبه منتشر شد، گروهی از کارشناسان به دولت توصیه می‌کنند که این کشور که از سال ۱۵۱۵ بی‌طرف بوده، در زمینه «توانایی دفاع مشترک» با اتحادیه اروپا و ناتو همکاری کند. در این گزارش آمده است: «از زمان حمله روسیه به اوکراین، بی‌طرفی بار دیگر موضوع بحث سیاسی در داخل و خارج کشور شده است. فشار بر سوئیس برای روشن‌کردن موضع خود در حال افزایش است». نویسندگان گزارش خواستار «بازنگری» در سیاست بی‌طرفی این کشور شد.

یکی از چندین عاملی که به این بحث‌ها دامن زده، چگونگی تأثیر بی‌طرفی سوئیس بر فروش سلاح است. عامل درگیر نیز چگونگی دفاع بهتر از کشوری است که توسط دو بلوکی احاطه شده که جزء هیچ‌کدام نیست.

این تحول نشانه دیگری از این بوده که چگونه تهاجم تمام‌عیار روسیه به اوکراین در حال تغییر چشم‌انداز امنیتی اروپاست. این حمله سوئد و فنلاند را بر آن داشت تا بی‌طرفی خود را کنار گذاشته و به ناتو بپیوندند.

نویسندگان این گزارش، از جمله دیپلمات‌ها، مقامات ارشد، رئیس سابق ارتش سوئیس و ولفگانگ ایشینگر، مدیر سابق کنفرانس امنیتی مونیخ یافته‌های خود را به ویولا اَمهرد، وزیر دفاع و امنیت سوئیس که همچنین رئیس کنفدراسیون برای سال ۲۰۲۴ است، ارائه کردند. این توصیه‌ها راهنمای استراتژی امنیتی سال ۲۰۲۵ سوئیس خواهد بود.

اجازه صادرات سلاح

سال گذشته، صادرات تسلیحات سوئیسی ۲۷ درصد نسبت به ۲۰۲۲ کاهش یافت و به کمتر از ۷۰۰ میلیون فرانک سوئیس (۷۴۶ میلیون یورو) رسید. مقررات سختگیرانه صادرات سلاح و پایان یک‌باره خرید سیستم‌های دفاع هوایی توسط قطر برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ دو عامل این کاهش بودند.

سوئیس

بِرن فروش سلاح به کشورهای درگیر جنگ را ممنوع کرده است. این امر تأثیر چشمگیری بر روابط با سایر کشورهایی گذاشته که می‌خواهند سلاح‌هایی به اوکراین ارسال کنند که ممکن است شامل اجزای سوئیسی باشد.

گزارش می‌گوید: «ممنوعیت بازصادرات باید لغو شود».

سوئیس تحویل سلاح و مهمات به اوکراین از چندین کشور اروپایی را مسدود کرده است. ماه‌ها فشار لازم بود تا سوئیس موافقت کند که تانک‌های اضافی لئوپارد را به آلمان فرستاده تا جایگزین تانک‌های ارسال‌شده به اوکراین شود. امتناع بِرن از اجازه‌دادن به مهمات سوئیسی ساخت آلمان موجود در آلمان برای ارسال به اوکراین برای استفاده در سیستم‌های ضدهوایی ژپارد، به افزایش تولید مهمات شرکت آلمانی راینمتال منجر شد.

کارشناسان همچنین می‌خواهند صنعت تسلیحات سوئیس را با تقویت سیاست‌های جبرانی و دسترسی به برنامه‌های تسلیحاتی اتحادیه اروپا و ناتو تقویت کنند.

پیشنهادات جنجالی

این گزارش قبل از انتشار نیز بحث‌برانگیز بود، زیرا احزاب مخالف امهرد را متهم کردند که عمدتاً طرفداران ناتو و اتحادیه اروپا را در کمیته کارشناسان منصوب کرده است. این گزارش احتمالاً با فشار در پارلمان سوئیس، به ویژه از سوی احزاب چپ‌گرا و راست افراطی ملی‌گرا روبرو خواهد شد. در حال حاضر، امهرد به دلیل روابط روزافزون کشور با ناتو مورد انتقاد قرار دارد.

سوئیس ویولا امهرد

ژان-مارک ریکلی، رئیس خطرات نوظهور و جهانی مرکز سیاست امنیتی ژنو گفت: «این گزارش روشن می‌کند که سوئیس یک کشور غربی است و بنابراین از ارزش‌های غربی حمایت می‌کند». با این حال، او افزود: «درخواست‌ها برای افزایش همکاری نظامی با ناتو و اتحادیه اروپا احتمالاً بحث‌های زیادی را در داخل سوئیس برانگیزد». او با ارزیابی‌ها مبنی بر اینکه این گزارش در داخل کشور جنجالی بوده و غوغا به پا کرده، موافق است.

البته کارشناسان پیشنهاد نمی‌کنند که سوئیس کاملاً بی‌طرفی خود را کنار گذاشته و به ناتو بپیوندد؛ اما آن‌ها خواستار روابط عمیق‌تر با اتحاد نظامی و اتحادیه اروپا در زمینه آموزش مشترک، دفاع در برابر موشک‌های بالستیک و رزمایش‌های دوجانبه و چندجانبه هستند.

این گزارش همچنین خواستار افزایش هزینه‌های نظامی به ۱ درصد تولید ناخالص داخلی تا سال ۲۰۳۰ است. سوئیس در حال حاضر ۰.۷۶ درصد تولید ناخالص داخلی را صرف دفاع می‌کند که بسیار کمتر از اعضای ناتو است.

در حالی که بعید است سوئیس مورد حمله قرار گیرد، طبق گزارش، این کشور در حال حاضر هدف جنگ ترکیبی از جمله اطلاعات نادرست، جاسوسی و حملات سایبری است. کارشناسان توصیه می‌کنند برن به سمت «دفاع جهانی» حرکت کرده، به این معنی که کل جامعه، نه فقط ارتش را برای یک درگیری احتمالی آماده کنند.

سوئیس اتحادیه اروپا

مفت‌سواری از اتحادیه اروپا و ناتو

طی ماه‌های گذشته، شورای فدرال سوئیس که کشور را اداره می‌کند، تمایل خود برای نزدیک‌شدن به ناتو و اتحادیه اروپا در زمینه امنیت و دفاع را نشان داده است. روز چهارشنبه، یک هیئت سوئیسی برای دیدار با آژانس پشتیبانی و تدارکات ناتو (NSPA) به لوکزامبورگ سفر کرد. یکی از اهداف این نشست ارزیابی هم‌افزایی‌ها و فرصت‌های همکاری با این آژانس بود.

در اوایل این ماه، شورای فدرال همچنین مشارکت در دو پروژه همکاری ساختاری دائمی (PESCO) اتحادیه اروپا را تصویب کرد؛ یکی در زمینه تحرک نظامی که هدف آن تسهیل عبور از مرزها و دیگری در زمینه دفاع سایبری است.

طبق گفته ریکلی، سوئیس می‌خواهد ثابت کند در صورتی که این کشور بی‌طرف به کمک نظامی اتحادیه اروپا یا ناتو نیاز داشته باشد، سهم خود را قبلاً انجام داده است. او خاطرنشان کرد ممکن است تلقی از سوئیس این‌گونه باشد که از کشورهای اروپایی که با آن‌ها همکاری ندارد، سواری رایگان می‌گیرد. ریکلی اذعان داشت: «اگر این کشور می‌خواهد از کمک شرکای اروپایی بهره‌مند شود، باید چیزی در ازایش بدهد».