به گزارش اکوایران، وزارت دفاع ژاپن خواستار بودجه بی‌سابقه 8.5 تریلیون ین (59 میلیارد دلار) برای سال مالی آینده شده است. این در حالی است که این کشور با تهدیدات نظامی فزاینده از سوی چین مواجه است.

بودجه پیشنهادی، که بزرگترین بودجه نظامی تاریخ ژاپن خواهد بود، بخشی از برنامه‌های این کشور برای تقویت قابلیت‌های دفاعی خود، به ویژه در جزایر جنوب غربی است، جایی که تنش‌ها با پکن در حال تشدید است.

به نوشته نیوزویک، این درخواست که هنوز باید برای تایید نهایی به وزارت دارایی ارائه شود، مربوط به سومین سال از برنامه پنج ساله جاه طلبانه توسعه نظامی ژاپن است.

دولت قصد دارد تا سال 2027، 43 تریلیون ین (297 میلیارد دلار) بودجه نظامی اختصاص دهد که عملاً هزینه دفاعی سالانه ژاپن را دو برابر می‌کند و به حدود 10 تریلیون ین می‌رساند.

این افزایش، ژاپن را به سومین هزینه کننده نظامی بزرگ جهان پس از ایالات متحده و چین تبدیل می‌کند.

پکن چندین سال است که حضور نظامی خود را در منطقه افزایش داده است. تهاجمات این کشور به آب‌های اطراف جزایر مورد مناقشه، معروف به جزایر سنکاکو در ژاپن و دیائویو در چین، بیشتر شده و منجر به افزایش تنش در این منطقه شده است.

در پاسخ، ژاپن تلاش‌هایی را برای تقویت دفاعی خود به ویژه در اطراف دریای چین شرقی انجام داده است.

حدود 970 میلیارد ین (6.7 میلیارد دلار) از بودجه پیشنهادی برای افزایش قابلیت‌های حمله متقابل در نظر گرفته شده است.

این شامل توسعه و دستیابی به موشک‌های دوربرد و سیستم‌های پرتاب مورد نیاز، مانند ناوشکن‌های کلاس ایجس است.

ژاپن همچنین می‌خواهد یک صورت فلکی ماهواره‌ای ایجاد کند که برای بهبود قابلیت‌های شناسایی موشک طراحی شده است. در حالی که کره شمالی، چین و روسیه برنامه‌های موشکی مافوق صوت خود را پیش می‌برند، چنین سیستمی یک نیاز به طور فزاینده حیاتی برای ژاپن است.

توکیو همچنین سرمایه گذاری زیادی روی سیستم‌های بدون سرنشین و هوش مصنوعی انجام می‌دهد. بودجه پیشنهادی شامل 103 میلیارد ین (710 میلیون دلار) برای توسعه و تهیه هواپیماهای بدون سرنشین برای مأموریت‌های نظارتی و رزمی است.

علاوه بر این، 314 میلیارد ین (2.17 میلیارد دلار) برای ساخت سه ناوشکن فشرده چند منظوره جدید درخواست شده است که نسبت به مدل‌های فعلی به خدمه کمتری نیاز دارند.

مقامات دفاعی ژاپن پهپادها را «تغییر دهنده بازی» توصیف کرده‌اند و به پتانسیل آن‌ها برای کاهش تلفات انسانی و انجام ماموریت‌های طولانی اشاره می‌کنند. این فناوری‌ها برای کشوری که با چالش‌های جمعیتی، از جمله پیری جمعیت و کاهش نیروی کار دست و پنجه نرم می‌کند، حیاتی تلقی می‌شوند.