به گزارش اکوایران، نهاد نظارتی مخابرات برزیل روز جمعه اعلام کرد که دسترسی به شبکه اجتماعی ایلان ماسک، ایکس در این کشور را به تعلیق درآورده است تا از دستور قاضی پیروی کند که درگیر اختلاف چند ماهه با این سرمایه‌گذار میلیاردر است.

توییتر ایکس ایلان ماسک

این رسانه اجتماعی محبوب عصر پنجشنبه مهلت تعیین شده توسط دادگاه برای نام بردن نماینده قانونی در برزیل را از دست داد که باعث تعلیق فعالیت ایکس شد.

به گزارش رویترز، ماسک استدلال کرده است که الکساندر دو مورائس، قاضی دیوان عالی تلاش می‌کرد تا سانسور غیرموجهی را اعمال کند، در حالی که قاضی اصرار داشت که رسانه‌های اجتماعی به مقررات درباره سخنان اشاعه دهنده نفرت نیاز دارند.

ماسک روز جمعه در پستی در ایکس گفت: «آنها منبع شماره 1 حقیقت را در برزیل تعطیل می‌کنند.»

این میلیاردر که به طور فزاینده‌ای با سیاست جناح راست همسو شده است، نوشت: «آزادی بیان بستر دموکراسی است و یک شبه قاضی غیر منتخب در برزیل برای اهداف سیاسی آن را نابود می‌کند.»

رای قاضی می‌تواند باعث شود که ایکس یکی از بزرگترین بازارهای خود را از دست بدهد، در زمانی که ماسک با درآمد تبلیغاتی این پلتفرم دست و پنجه نرم کرده است.

ایکس اواخر روز جمعه در برزیل قابل دسترسی بود، اگرچه برخی از برزیلی‌ها در پلتفرم‌های دیگر پست کردند که دسترسی آنها به ایکس از قبل مسدود شده بود. بر اساس گزارش خبرگزاری محلی یو‌او‌ال، سه شرکت مخابراتی برتر کشور گفتند که از نیمه شب روز شنبه دسترسی را مسدود خواهند کرد.

این دشمنی منجر به مسدود شدن حساب‌های بانکی استارلینک ارائه دهنده اینترنت ماهواره‌ای در برزیل در این هفته شده است. استارلینک واحدی از شرکت موشکی اسپیس ایکس به رهبری ماسک است.

مورائس در حکم خود دستور داد که ایکس، در برزیل تعلیق شود تا زمانی که با تمام دستورات دادگاه، از جمله پرداخت بیش از 3 میلیون دلار جریمه، و همچنین تعیین یک نماینده محلی، طبق خواسته برزیلی‌ها عمل کند.

مورائس همچنین به آناتل نهاد نظارتی مخابرات دستور داد تا دستور تعلیق را اجرا کند. این آژانس به رویترز گفته است که با رعایت قوانین ادامه می‌دهد، اما بدون تعیین جدول زمانی.

برخلاف بسیاری از کشورهای دیگر، قضات دیوان عالی برزیل قادرند از اختیارات گسترده‌ای برای اتخاذ تصمیمات یکجانبه استفاده کنند. اما در مناقشه بر سر ایکس، مورائس توسط اکثریت دادگاه 11 نفره حمایت شده است.

ماسک علاوه بر مالکیت ایکس و 40 درصد از اسپیس ایکس، مدیرعامل غول خودروهای الکتریکی تسلا است.

ایلان ماسک

ماسک باید درباره انتشار اطلاعات نادرست پاسخگو باشد

مناقشه بر سر ایکس ریشه در دستور موراس از اوایل سال جاری دارد که پلتفرم را ملزم می‌کرد تا حساب‌های مرتبط با انتشار اخبار تحریف‌شده و سخنان اشاعه دهنده نفرت را مسدود کند.

ماسک این دستور را به عنوان سانسور محکوم کرد. او با بستن دفاتر شرکت در برزیل پاسخ داد، اما اطمینان حاصل کرد که این پلتفرم همچنان در کشور موجود است. او گفته استارلینک به خدمات رایگان به برزیلی‌ها، از جمله ارتش، ادامه خواهد داد تا زمانی که این موضوع حل شود.

اوایل روز جمعه، استارلینک از دادگاه عالی خواست تا تصمیم خود مبنی بر مسدود کردن حساب‌های بانکی محلی خود را با این استدلال که از تمام دستورات قضایی تبعیت کرده است، تعلیق کند. این درخواست عصر جمعه رد شد.

رئیس جمهور برزیل، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، در پاسخ به سوالی درباره اظهار نظر، اصرار داشت که همه مشاغل فعال در این کشور باید به تعهدات قانونی خود عمل کنند.

رهبر چپ‌گرای برزیل روز جمعه به رادیو محلی گفت: «فقط به این دلیل که یک مرد پول زیادی دارد به این معنی نیست که می‌تواند به قانون بی‌احترامی کند.»

ماسک در پستی که در روز پنجشنبه منتشر شد و در آن قاضی را «دیکتاتور» خطاب کرد، رئیس جمهور را به عنوان «سگ دست‌آموز» مورائس مورد تمسخر قرار داد. مورائس در رویدادی در روز جمعه هیچ نشانه‌ای از عقب‌نشینی نشان نداد.

او گفت: «کسانی که دموکراسی را نقض می‌کنند و حقوق اساسی بشر را چه شخصاً یا از طریق رسانه‌های اجتماعی نقض می‌کنند، باید پاسخگو باشند.»