به گزارش اکوایران، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در اولین واکنش به پیشروی اوکراین به خاک روسیه به هفته نامه آلمانی ولت آم زونتاگ گفت: «تهاجم اوکراین به منطقه کورسک روسیه مشروع است و بخشی از حق اوکراین برای دفاع از خود است.»

استولتنبرگ به این روزنامه گفت: «اوکراین حق دارد از خود دفاع کند. و طبق قوانین بین‌المللی، این حق در مرز متوقف نمی‌شود.» او افزود که ناتو از قبل از برنامه‌های اوکراین مطلع نشده و نقشی در آنها ایفا نکرده است.

به گزارش رویترز، رئیس ناتو گفت که اوکراین با پیشروی به خاک روسیه خطر کرده است، اما این به کیف بستگی دارد که چگونه عملیات نظامی خود را انجام دهد.

او گفت: «رئیس جمهور اوکراین، ولادیمیر زلنسکی به صراحت گفته است که هدف از این عملیات ایجاد یک منطقه حائل برای جلوگیری از حملات بیشتر روسیه از آن سوی مرز است. مانند همه عملیات‌های نظامی، این نیز با خطراتی همراه است. اما این تصمیم اوکراین است که چگونه از خود دفاع کند.»

کیف یک تهاجم بزرگ فرامرزی به منطقه کورسک را در 6 اوت آغاز کرد، در حالی که نیروهای مسکو همچنان به سمت مرکز استراتژیک پوکروفسک در شرق اوکراین حرکت می‌کنند.

جنگ اوکراین

این تهاجم همچنین در نشست روز چهارشنبه شورای ناتو-اوکراین-که به درخواست کیف در بحبوحه بزرگترین موج حملات هوایی مسکو به همسایه‌اش برگزار شد، مورد بحث قرار گرفت.

این شورا که اعضای ائتلاف نظامی غرب و اوکراین را تشکیل می‌دهد، سال گذشته برای ایجاد هماهنگی نزدیک‌تر بین ائتلاف و کیف تأسیس شد.

روسیه عملیات کورسک را یک «تحریک بزرگ» خوانده و گفته است که تلافی خواهد کرد.