به گزارش اکوایران، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز جمعه با صدور فرمانی، فرمانده نیروی هوایی اوکراین را برکنار کرد.

این اخراج تنها یک روز پس از گزارش ارتش اوکراین مبنی بر سقوط یک جت F-16 و کشته شدن خلبان آن هنگام دفع حمله بزرگ روسیه در روز دوشنبه اعلام شد.

به گزارش رویترز، رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی در سخنرانی عصر خود گفت: «من تصمیم گرفته‌ام که فرمانده نیروی هوایی را جایگزین کنم. من برای همیشه از همه خلبانان نظامی خود سپاسگزارم.» او دلیل اخراج را بیان نکرد اما اشاره کرد که باید از پرسنل محافظت شود و نیاز به تقویت سطح فرماندهی وجود دارد.

ستاد کل اوکراین اعلام کرد که ژنرال آناتولی کریونوژکا به طور موقت وظایف فرماندهی را انجام خواهد داد.

ارتش اوکراین دلیلی برای سقوط روز دوشنبه ارائه نکرد اما گفت که این جت در حالی سقوط کرد که در حال نزدیک شدن به یک هدف روسی بود. اولشچوک روز دوشنبه گفت که شرکای آمریکایی به بررسی این حادثه کمک می‌کنند.

اف 16

یک مقام دفاعی ایالات متحده به رویترز گفت که به نظر نمی‌رسد سقوط نتیجه آتش روسیه باشد و علل احتمالی از خطای خلبان تا نقص مکانیکی هنوز در حال بررسی است.

جنگنده‌های اف-۱۶ ماه گذشته به اوکراین تحویل داده شد و ۱۴ مرداد زلنسکی در مراسم «روز نیروی هوایی» اعلام کرد که استفاده از این جنگنده‌ها آغاز شده است. ورود اولین جت‌های F-16 نقطه عطفی برای اوکراین در مبارزه با تهاجم تمام عیار روسیه بود.