به گزارش اکوایران، لای چینگ-تای، رئیس‌جمهور تایوان گفت اگر حزب کمونیست چین واقعاً بر ادعای سرزمینی خود بر تایوان اعتقاد دارد، پس باید تلاش کند تا قلمروی خود را نیز از روسیه پس بگیرد.

به نوشته گاردین، رئیس‌جمهور تایوان در مصاحبه روز یکشنبه با رسانه‌های محلی به این نکته اشاره کرد و رویکرد بسیار متفاوت پکن در دو لحظه تاریخی مشابه از دست دادن سرزمین را یادآور شد.

در دوران حکومت شی جین‌پینگ، حزب کمونیست چین ادعا می‌کند که تایوان یک استان چینی تحت اداره جدایی‌طلبان غیرقانونی است و او متعهد شده که تایوان را تحت آنچه «اتحاد مجدد» می‌نامد، ضمیمه کند. پکن می‌گوید تایوان از «زمان‌های قدیم» بخشی از چین بوده اما در طول «قرن تحقیر»، یعنی دوره بین ۱۸۳۹ و ۱۹۴۹ که چین بارها تحت شکست و تسلیم قرار گرفت، توسط ژاپن تصرف شد. ترمیم کامل خساراتی که در آن زمان به چین وارد شده، روایت محرک حزب کمونیست بوده و امروز عمدتاً بر تایوان متمرکز است. پکن حتی تهدید کرده که در صورت لزوم، به زور متوسل خواهد شد.

با این حال، لای که در ژانویه به ریاست‌جمهوری رسید، خاطرنشان کرد که چین در آن دوره زمین‌هایی را نیز به روسیه باخته اما هیچ تلاشی برای باز پس گیری آن‌ها نمی‌کند. او گفت این نشان می‌دهد که برنامه‌های پکن برای ضمیمه‌کردن تایوان ناشی از ادعای تمامیت ارضی نیست.

او با اشاره به پیمان ۱۸۵۸ که در آن روسیه حدود ۱ میلیون کیلومتر مربع از خاک چین، از جمله هایشنگوی که امروزه ولادیوستوک شناخته می‌شود را ضمیمه کرد، گفت: «اگر پکن به دنبال تمامیت سرزمینی است، چرا زمین‌های اشغال‌شده توسط روسیه که در پیمان آیگون امضا شده بود را پس نمی‌گیرد؟ روسیه اکنون در ضعیف‌ترین حالت خود قرار دارد». او افزود: «پکن می‌تواند از روسیه بخواهد سرزمین‌ها را برگرداند، اما این کار را نمی‌کند. بنابراین واضح است که انگیزه آن از حمله به تایوان ناشی از تمامیت ارضی نخواهد بود».

او گفت انگیزه‌های واقعی پکن ژئوپلیتیک بوده و می‌خواهد نظم جهانی را به نفع خود تغییر دهد. تایوان یک جزیره بزرگ در زنجیره اول جزیره اقیانوس آرام است و کنترل آن دسترسی و عبور بسیار استراتژیک و همچنین کنترل بیشتر تنگه تایوان را به حزب کمونیست چین می‌دهد.

ون تی سونگ، تحلیلگر چینی دانشگاه ملی استرالیا گفت از نظر کل مساحت از دست رفته، پیمان آیگون تحقیرآمیزترین شکست چین در قرن بیستم بود، اما خاطرنشان کرد که مقامات چینی بارها در مجامع اقتصادی روسیه در ولادیوستوک شرکت کرده و «در نتیجه، مشروعیت بر این سرزمین را به حکومت روسیه اعطا کرده‌اند». او گفت: «اگر محرک جاه‌طلبی چین در قبال تایوان پایان‌دادن کامل به «قرن تحقیر» است، انتظار می‌رود که چین اولویت را برای بازپس‌گیری زمین‌های از دست رفته در پیمان آیگون از روسیه قرار دهد. اما پکن این کار را نمی‌کند و تقریباً هرگز در مورد آن حرف نمی‌زند، چه رسد به اینکه در مورد بازپس‌گیری این سرزمین‌ها از لزوم توسل به زور سخن بگوید».

چینگ، بزرگترین و آخرین سلسله امپراتوری چین در یک پیمان «نامساوی» دیگر، تایوان را در ۱۸۹۵ به ژاپن واگذار کرد و در ۱۹۴۵ و با پایان جنگ جهانی دوم، این جزیره به دولت جمهوری چین تحویل داده شد که در ۱۹۴۹ و پس از شکست در جنگ داخلی این کشور به دست کمونیست‌ها، به تایوان گریخت و یک دولت استبدادی در تبعید تشکیل داد.

در اواخر دهه ۱۹۸۰، تایوان به دموکراسی گذار کرد و یکی از پر جنب و جوش‌ترین مناطق آسیا شد. دولت منتخب آن می‌گوید تایوان یک کشور مستقل بوده و مردمش درباره آینده آن تصمیم می‌گیرند، نه حزب کمونیست چین.