به گزارش اکوایران، ایالات متحده طی این ماه نیروهای دریایی و هوایی قابل‌توجهی را از پایگاه‌های داخلی و خارجی به خاورمیانه منتقل کرده و ۱۰ ماه حضور نظامی فزاینده خود در منطقه در میان تنش‌ها بین اسرائیل و ایران را تشدید کرد.

به نوشته نیوزویک، آخرین استقرارهای نظامی ایالات متحده پس از ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس و تهدیدهای مکرر ایران برای انتقام علیه اسرائیل صورت گرفت. وزارت دفاع ایالات متحده مدعی شده که نیروهای خود را برای بازداشتن انتقام ایران از به خاورمیانه سرازیر کرده است. این نیروها ده‌ها جت جنگنده پیشرفته و دو ناوگروه ضربت هواپیمابر می‌شوند.

اوایل هفته گذشته، سرتیپ پت رایدر، سخنگوی پنتاگون مدعی شد: «من فکر می‌کنم نیروهای اضافی در جبهه خاورمیانه یک پیام بسیار واضح به همه بازیگران منطقه ارسال می‌کنند که ما در حمایت از اسرائیل و همچنین محافظت از نیروهای خود در صورت حمله جدی هستیم». این ارزیابی توسط ژنرال چارلز کی براون، رئیس ستاد مشترک ایالات متحده نیز به اشتراک گذاشته شد. او به رویترز گفت به نظر می‌رسد پس از بارش موشک‌ها و پهپادها در هفته گذشته که یکی از بزرگترین درگیری‌ها از زمان اعلام جنگ غزه بود، هر دو طرف راه فراری پیدا کرده باشند.

اسرائیل در سال ۲۰۲۱ و پس از آنکه پیشتر تحت نظارت فرماندهی اروپا یا EUCOM قرار گرفته بود، به حوزه مسئولیت فرماندهی مرکزی ایالات متحده در خاورمیانه (سنتکام) منتقل شد. سنتکام بر ۲۱ کشور با وسعت ۴ میلیون مایل مربع نظارت دارد.

در ۲ آگوست، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده به ناو هواپیمابر یواس‌اس آبراهام لینکلن دستور داد که از اقیانوس آرام غربی به خاورمیانه تغییر موقعیت داده تا جایگزین یو‌اس‌اس تئودور روزولت شود. این دستور یک هفته بعد تغییر کرد و به آبراهام لینکلن گفته شد که برای کمک به مأموریت کشتی خواهرش، به حرکتش سرعت ببخشد.

ارتش آمریکا ناو کیرسارج واسپ عضو ناوگروه آبراهام لینکلن

این ناوهای هواپیمابر کلاس «نیمیتز» به طور جداگانه از ایستگاه هوایی دریایی نورث آیلند در سن دیگو برای استقرارهای برنامه‌ریزی‌شده غرب اقیانوس آرام در ماه‌های ژانویه و جولای، به راه افتاده بودند. اما در آخر هفته، هر دو در خلیج عمان مستقر بوده و انتظار می‌رود برای مدت نامحدودی در آنجا باقی بمانند. تئودور روزولت در اواخر ژوئن در دریای چین شرقی بود و حدود یک هفته بعد، برای رسیدن به دریای عرب از دریای چین جنوبی عبور کرد. این ناو جایگزین یو‌اس‌اس دوآیت دی آیزنهاور شد که پس از ۹ ماه مأموریت‌های جنگی در داخل و اطراف دریای سرخ به پایگاه دریایی نورفولک ویرجینیا بازگشت و آن را به یکی از پرکارترین ناوهای هواپیمابر نیروی دریایی ایالات متحده در سال‌های اخیر تبدیل کرد. سفر آبراهام لینکلن از منطقه مسئولیت فرماندهی هند-آرام از مسیر مشابهی پیروی کرد. در ۸ آگوست، ناوگروه ضربت آن از پایگاه دریایی گوام حرکت کرد و یک هفته بعد در تنگه مالاکا بود.

بازگرداندن دو ناوگروه هواپیمابر مستقر در اقیانوس آرام برای اولین‌بار در دو دهه اخیر هیچ ناو هواپیمابر آمریکایی را در منطقه اقیانوس آرام که «جبهه اصلی» پنتاگون است، باقی نگذاشت. با این حال، رایدر گفت مقدار قابل توجهی از نیروهای دریایی آمریکا در این منطقه باقی مانده‌اند.

همچنین در این ماه، وزارت دفاع ایالات متحده یک زیردریایی کلاس اوهایو مسلح به حداکثر ۱۵۴ موشک کروز تاماهاوک به نام یو‌اس‌اس جورجیا را به دریای مدیترانه شرقی اعزام کرد. در ۵ آگوست، این شناور هسته‌ای در خلیج سودا، در جزیره کرت یونان دیده شد.

در یک جلسه توجیهی روز دوشنبه، رایدر از اظهارنظر در مورد اینکه آیا جورجیا به منطقه سنتکام رسیده خودداری کرد و فقط گفت که هنوز در حال حرکت است. انتظار می‌رود جورجیا از مسیر یو‌اس‌اس فلوریدا، یک زیردریایی دیگر کلاس اوهایو که دو بار در سال ۲۰۲۳ از کانال سوئز عبور کرد، پیروی کند. هفته گذشته، سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون گفت که ورود جورجیا «بسیار قابل توجه» خواهد بود.

گزارش هفته گذشته فاکس نیوز نشان داد که ناوهای موشک‌دار دفاعی بالستیک آمریکایی، از جمله بیش از یک دوجین از کلاس آرلی بِرک نیز به مناطق فرماندهی اروپا و فرماندهی خاورمیانه رسیده‌اند. فاکس نیوز گزارش داد که ناوشکن‌های یو‌اس‌اس آرلی برک، یو‌اس‌اس بولکِلی و یو‌اس‌اس روزولت که در پایگاه دریایی روتا در جنوب اسپانیا مستقر شده‌اند، اکنون در دریای مدیترانه شرقی به سر می‌برد. آن‌ها در نزدیکی ناو آبی‌خاکی تهاجمی کلاس یواس‌اس واسپ فعالیت می‌کردند. گروه آماده آبی‌خاکی واسپ که در اواخر ژوئن به این منطقه رسید، شامل کشتی فرود کلاس سان آنتونیوی یواس‌اس نیویورک و کشتی فرود کلاس هارپرز فری یواس‌اس اوک هیل به همراه یک واحد اعزامی تفنگداران دریایی می‌شد.

در اوایل ماه آگوست، مقامات دفاعی ایالات متحده گفتند که ناوشکن‌های یو‌اس‌اس لابون و یو‌اس‌اس کول از خلیج عمان به سمت دریای سرخ در جهت سرزمین‌های اشغالی تغییر مکان دادند. تصاویر منتشرشده توسط نیروی دریایی نشان داد که لابون روز جمعه به پایگاه دریایی روتا در کادیز رسید، در حالی که کول برای محافظت از کشتی‌های تجاری از حملات حوثی‌های یمن، در ایستگاه باقی ماند.

ارتش آمریکا ناو روزولت

ناوشکن‌های یو‌اس‌اس جان اس مک‌کین و یو‌اس‌اس دنیل اینوی به ناوگروه ضربتی هواپیمابر نهم به رهبری تئودور روزولت اختصاص داده شده‌اند. یو‌اس‌اس هالزی که قبلاً بخشی از این گروه بود، دو هفته پیش و پس از هفت ماه استقرار در اقیانوس آرام، به بندر خود در پایگاه دریایی سَن دیگو بازگشت.

تصاویر منتشرشده توسط نیروی دریایی نشان داد که ناوگروه ضربتی هواپیمابر سوم به رهبری آبراهام لینکلن شامل ناوشکن‌های یو‌اس‌اس اوکِین، یو‌اس‌اس استاکدِیل، یو‌اس‌اس اِسپِرانس و یو‌اس‌اس فرانک ای پِتِرسِن جونیور است. ناوشکن‌های یو‌اس‌اس راسل و یو‌اس‌اس مایکل مورفی نیز مستقلاً در خلیج عمان فعالیت می‌کردند.

توانایی دریایی آمریکا در منطقه با تجمع قدرت هوایی تکمیل می‌شود. در اوایل ماه آگوست، نیروی هوایی این کشور یک اسکادران جنگنده اضافی به خاورمیانه فرستاد تا عملیات دفاعی از حریم هوایی متحدان خود را تقویت کند. حداقل یک دوجین اف-۲۲ رَپتِر، جت‌های جنگنده رادارگریز نسل پنجم به عنوان بخشی از تغییرات موقعیت نیروی ایالات متحده در منطقه فرود آمدند.

این پرنده‌ها از پایگاه مشترک المندورف-ریچاردسون در انکوریج آلاسکا مستقر حرکت کرده، از مجمع‌الجزایر قطب شمال کانادا و گرینلند در اقیانوس اطلس شمالی گذشته، در پایگاه نیروی هوایی آراِی‌اِف لاکِنهیز بریتانیا توقف کرده و سپس از طریق مدیترانه به خاورمیانه به پرواز درآمدند.

حداقل سه اسکادران دیگر قبل اف-۲۲ها به منطقه اعزام شدند: اف-۱۵ای استرایک ایگلز از پایگاه نیروی هوایی سیمور جانسون کارولینای شمالی، اف-۱۶ فایتینگ فالکونز از پایگاه هوایی آویانو در شمال ایتالیا و اِی-۱۰ تاندربولت از پایگاه گارد ملی هوایی سلفریج میشیگان.

ارتش آمریکا ناو آبراهام لینکلن اف 18

نیروی هوایی مکان دقیق هواپیماهای جنگی خود در خاورمیانه را فاش نکرد، اما تحلیلگران اطلاعات منبع‌باز گفتند که جت‌های رَپتِر احتمالاً از پایگاه هوایی العدید قطر، بزرگترین پایگاه نظامی ایالات متحده در منطقه فعالیت می‌کردند. پست‌هایی در اکس همچنین نشان داد که تئودور روزولت چندین فروند اف/اِی-۱۸ای/اِف سوپر هورنت خود که هر کدام با حداقل هشت موشک هوا به هوا مسلح بودند را به پایگاه هوایی شهید موفق اردن فرستاده است.

نیروی هوایی تعداد نامعلومی از هواپیماهای سوخت‌رسانی هوایی کِی‌سی-۱۳۵ اِستِراتوتَنکِر را از حداقل نیم دوجین پایگاه هوایی ایالات متحده یا متحدان، از جمله پایگاه هوایی مک‌دِیل فلوریدا در منطقه سنتکام مستقر کرده است. اِستِراتوتَنکِرها جزئی لجستیک حیاتی عملیات هوایی ایالات متحده هستند.

روز سه‌شنبه، رایدر گفت که حمله هفته گذشته حزب‌الله بزرگتر از اقدامات قبلی بود، «اما به نظر ما، در این مرحله یک درگیری گسترده منطقه‌ای نیست». او در مورد احتمال تشدید بیشتر تنش‌ها توسط تهران گفت: «ایران این تهدیدها را مطرح کرده و گفته که قصد دارد تلافی کند؛ بنابراین ما باید این موضوع را بسیار جدی بگیریم. پس ما همچنان در موقعیت خواهیم ماند و به خوبی مستقر هستیم تا بتوانیم از اسرائیل و همچنین نیروهای خود حمایت کنیم».

همچنین روز سه‌شنبه، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید به کانال ۱۲ اسرائیل گفت: «پیام ما به ایران ثابت بوده، است و خواهد ماند. اول، این کار را نکنید. دلیلی برای تشدید وجود ندارد. دلیلی وجود ندارد که جنگ تمام‌عیار منطقه‌ای آغاز شود. دوم، ما آماده خواهیم بود که از اسرائیل دفاع کنیم».

کربی نسبت به توافق احتمالی آتش‌بس غزه که می‌تواند به بازگرداندن ۱۰۸ اسیر اسرائیل در غزه خوشبین بود.