به گزارش اکوایران، شدت حملات برون مرزی بین حزب‌الله و اسرائیل پس از تبادل آتش در 25 اوت کاهش یافته است. اما پس از یک هفته پر حادثه در اسرائیل، جایی که خبر کشته شدن شش اسیر اسرائیلی منجر به اعتراضات گسترده علیه کابینه نتانیاهو شد، این سوال در میان تحلیلگران وجود دارد که آیا نخست‌وزیر این رژیم برای پرت کردن حواس افکار عمومی می‌خواهد در جبهه‌‌های دیگر، تنش را تشدید کند؟

سورپرایز بی‌بی؟

به گزارش الجزیره، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر روز دوشنبه در یک کنفرانس رسانه‌ای گفت: «ما انتقام سنگینی از حماس خواهیم گرفت. من قصد ندارم به شما بگویم که اندازه آن چقدر خواهد بود و ما قرار است چه کاری انجام دهیم. شگفتی وجود خواهد داشت.»

اما نتانیاهو به غیر از تقاضای حضور دائمی اسرائیل در کریدور فیلادلفی در مرز غزه و مصر و در نتیجه اطمینان از فلج شدن مذاکرات آتش‌بس غزه، نشان چندانی از جهت‌گیری احتمالی خود نداده است.

نتانیاهو

آنچه همچنان باید دید این است که آیا حزب‌الله قدرت بازدارندگی کافی برای منصرف کردن اسرائیل از نگاه کردن به آن به عنوان عاملی که باعث حواس‌پرتی می‌شود، نشان داده است یا خیر.

نقطه جوش

حزب‌الله در 8 اکتبر، یک روز پس از آغاز جنگ تلافی جویانه اسرائیل علیه غزه، پس از حمله حماس به اسرائیل که طی آن 1139 نفر کشته و حدود 240 نفر اسیر شدند، حملات خود را به اسرائیل آغاز کرد. از آن زمان به بعد، تنش‌ها اوج گرفت و به نقطه جوش رسید.

در 31 ژوئیه، اسرائیل به ساختمانی در حومه جنوبی بیروت حمله کرد. در این حمله پنج نفر کشته شدند، دو کودک، دو زن و فؤاد شکر از فرماندهان ارشد حزب‌الله.

اسرائیل گفت شکر مسئول حمله به مجدل شمس در بلندی‌های جولان اشغالی بود که منجر به کشته شدن 12 کودک شد. حزب‌الله مسئولیت این حمله را رد کرد.

شکر بلندپایه‌ترین، اما نه ارشدترین فرمانده  حزب‌الله بود که در لبنان ترور شد.

در 8 ژانویه، اسرائیل وسام الطویل، یکی از فرماندهان نیروهای نخبه رضوان حزب‌الله را در مجدال سلم، تنها 6 روز پس از کشتن صالح العاروری، یکی از مقامات ارشد گردان‌های قسام حماس، در حومه جنوبی بیروت ترور کرد.

پس از ترور شکر، حملات برون مرزی تشدید شد، زیرا حزب الله وعده داد انتقام نیروی کشته شده خود را بگیرد.

فواد شکر حزب الله لبنان حسن نصرالله

در اوایل صبح 25 اوت، اسرائیل حمله پیشگیرانه‌ای را به مواضع حزب‌الله در لبنان انجام داد و از 100 جت برای حمله به هزاران پایگاه پرتاب حزب‌الله استفاده کرد.

دست‌کم 15 شهر لبنان در گسترده‌ترین حمله اسرائیل به حزب‌الله از 8 اکتبر مورد هدف قرار گرفتند.

حزب‌الله صبح همان روز حمله خود را آغاز کرد و حسن نصرالله رهبر این گروه گفت 340 موشک به سمت اسرائیل شلیک شد که 11 مکان نظامی و اطلاعاتی را هدف قرار داد و پایگاه نظامی گلیلوت را در کمتر از یک مایلی (1.6 کیلومتری) تل آویو هدف قرار داد. حزب‌الله بیانیه‌ای منتشر کرد که این «مرحله اول» انتقام‌جویی با موفقیت به پایان رسید.

نتانیاهو ادعای نصرالله را رد کرد و گفت گلیوت مورد اصابت قرار نگرفته است.

بازدارندگی مجدد؟

حزب‌الله بارها گفته که نبرد با اسرائیل به غزه مرتبط است و پس از دستیابی به آتش‌بس متوقف خواهد شد.

با این حال، برخی آن را به عنوان یک درگیری جداگانه تلقی می‌کنند، به طوری که بعضی از دیپلمات‌های غربی ظاهرا ماه‌ها تلاش می‌کردند تا از جنگ گسترده تر در لبنان جلوگیری کنند.

به گفته تحلیلگران، حمله اخیر با هدف ایجاد مجدد سطح بازدارندگی برای منصرف کردن اسرائیل از حمله به رهبران ارشد حزب‌الله، به ویژه در شهرهایی مانند بیروت، انجام شد.

عماد سلامی، تحلیلگر سیاسی در دانشگاه آمریکایی لبنانی در بیروت، به الجزیره گفت: «حزب‌الله واقعاً سطح قابل توجهی از بازدارندگی را پس از کمپین تلافی جویانه گسترده خود برای انتقام از ترور فؤاد شکر دوباره برقرار کرده است.»

سلامی افزود: «این ادعای اسرائیل مبنی بر کاهش قابل ملاحظه توانایی‌های حزب‌الله را رد می‌کند و به وضوح نشان می‌دهد که حزب‌الله علی‌رغم کارزار نظامی 10 ماهه و بسیار پرهزینه نظامی اسرائیل با هدف تضعیف این حزب، فرماندهی و کنترل خود را حفظ می‌کند.»

تلاش برای برگرداندن ورق بازی

تحلیلگران به الجزیره گفتند، صرف نظر از نتایج حوادث روز یکشنبه، ثبات خاصی به درگیری بازگشته است که تهدیدی وجود داشت از کنترل خارج شود و بازیگرانی را از منطقه و فراتر از آن جذب کند.

رویترز گزارش داد که اسرائیل و حزب‌الله به یکدیگر گفته‌اند که هیچ کدام خواهان تشدید بیشتر تنش نیستند. به نظر می‌رسد تحلیلگران همچنین معتقدند که تنش، حداقل به طور موقت کاهش یافته است.

فواد شکر

قاسم قصیر، یک تحلیلگر سیاسی که گمان می‌‌‌رود نزدیک به حزب‌الله باشد، به الجزیره گفت: «برای لبنان، حمله حزب‌الله اوضاع را به وضعیت قبل از ترور فؤاد شکر برگردانده است.»

کریم امیل بیتار، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه سنت جوزف در بیروت، گفت: «من این حملات اخیر را بیشتر به‌عنوان تلاشی سازمان‌دهی‌شده توسط ایالات متحده برای برگرداندن ورق و جلوگیری از تشدید تنش می‌بینم. اسرائیل احتمالاً به حمله به اهداف خاصی در لبنان ادامه خواهد داد، اما من شک دارم که در آینده نزدیک به دنبال شخصیت بزرگی مانند فواد شکر بروند.»

دوره آرامش

به نظر می‌رسد که چشم انداز یک جنگ گسترده در لبنان درست پس از 25 اوت از دستور کار خارج شده بود، اما با توجه به آشفتگی داخلی در اسرائیل، باید دید که آیا درگیری دوباره شعله‌ور خواهد شد یا خیر.

اسرائیل از 8 اکتبر تاکنون بیش از 560 نفر را در لبنان کشته است که بیش از 130 نفر از آنها غیرنظامی بودند. در طرف اسرائیل، حدود 23 سرباز و 26 غیرنظامی بر اثر حملات از لبنان جان خود را از دست داده‌اند.

در حالی که بسیاری از تداوم درگیری ابراز خستگی کرده‌اند، پایان آن هنوز کاملاً قابل رویت نیست.

بسیاری در لبنان، اسرائیل و فراتر از آن که از وقوع یک جنگ گسترده‌تر می‌ترسیدند، نفس راحتی می‌کشند، اما طوفان هنوز به طور کامل از بین نرفته است.

قصیر گفت: «تشدید تنش هنوز ممکن است. ما در یک دوره آرامش هستیم، اما تضمینی نیست.»