به گزارش اکوایران، ارتش اسرائیل در روز سه‌شنبه ادعا کرد یک کنشگر آمریکایی که هفته گذشته در کرانه باختری کشته شد، احتمالاً به طور «غیرمستقیم و ناخواسته» توسط سربازان این رژیم هدف قرار گرفته بود. این موضوع باعث شده آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده و خانواده مقتول شدیداً اسرائیل را مورد انتقاد قرار دهند.

به نوشته آسوشیتدپرس، اسرائیل مدعی شده که تحقیقات جنایی در مورد قتل آیسنور اِزگی ایگی، یک کنشگر ۲۶ساله اهل سیاتل که در یک تظاهرات علیه شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری شرکت داشت، آغاز شده است. پزشکان معالج ایگی که تابعیت ترکیه را نیز داشت، گفتند که گلوله به سر او اصابت کرد.

در یک کنفرانس خبری در لندن، بلینکن در پاسخ به پرسش در مورد این تیراندازی مرگبار، آن را محکوم کرد و گفت که ایالات متحده به متحد خود روشن خواهد کرد که چنین اقداماتی «قابل‌قبول نیست». او افزود: «هیچ کس نباید به خاطر شرکت در تظاهرات مورد تیراندازی قرار گرفته و کشته شود. نیروهای امنیتی اسرائیل باید تغییراتی اساسی در نحوه فعالیت خود در کرانه باختری ایجاد کنند».

خانواده ایگی در ایالات متحده بیانیه‌ای منتشر کرده و گفتند: «ما از این ادعا که کشته‌شدن او توسط یک تک‌تیرانداز آموزش‌دیده به هیچ وجه عمدی نبوده، عمیقاً آزرده‌خاطر هستیم».

براساس گفته‌های جاناتان پولاک، یک معترض اسرائیلی که شاهد تیراندازی به سمت ایگی بود، در طول تظاهرات روز جمعه، درگیری‌هایی بین فلسطینی‌هایی که سنگ پرتاب می‌کردند و نیروهای اسرائیلی که گاز اشک‌آور و مهمات شلیک می‌کردند، رخ داد. پولاک گفت پس از اینکه معترضان و فعالان چند صد متر از محل تظاهرات عقب‌نشینی کردند و حدود نیم ساعت قبل از اینکه ایگی تیر بخورد، خشونت‌ها فروکش کرده بود. او افزود دو سرباز اسرائیلی بر روی پشت‌بام یک خانه مجاور را دید که اسلحه‌ای را در جهت گروه نشانه گرفته و شلیک کردند و یک گلوله به ایگی برخورد کرد.

اسرائیل مدعی شد: «تحقیقات نشان می‌دهد که احتمالاً او به طور غیرمستقیم و ناخواسته توسط آتش (ارتش اسرائیل) که به سمت او گرفته نشده بود، بلکه به سمت تحریک‌کننده اصلی اغتشاش نشانه رفته بود، مورد اصابت قرار گرفت».

جنبش همبستگی بین‌المللی، گروه کنشگرانی که ایگی با آن‌ها داوطلب بود، گفت که «بیانیه اسرائیل را کاملاً رد می‌کند» و «شلیک مستقیماً به سمت او بود».

این کشتار در میان افزایش خشونت در کرانه باختری از زمان آغاز جنگ غزه رخ داده است.

مرگ شهروندان آمریکایی در کرانه باختری توجه بین‌المللی را به خود جلب کرده است و از جمله آن‌ها می‌تواند به تیراندازی مرگبار علیه شیرین ابو عاقله، روزنامه‌نگار برجسته فلسطینی‌آمریکایی در سال ۲۰۲۲ در اردوگاه آوارگان جنین اشاره کرد.

چندین تحقیق مستقل و گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس نشان داد که ابوعاقله احتمالاً توسط آتش اسرائیل کشته شد. ماه‌ها بعد، ارتش این رژیم اعتراف کرد که «به احتمال زیاد» یکی از سربازانش به اشتباه او را کشته، اما هیچکس مجازات نخواهد شد.

در ژانویه ۲۰۲۲، عمر اسد، یک فلسطینی‌آمریکایی ۷۸ساله پس از اینکه سربازان اسرائیلی در یک ایست بازرسی او را از ماشینش بیرون کشیده و مجبورش کردند به صورت روی زمین دراز بکشد، دست و پا و چشم‌ها و دهانش را بستند و سپس، بر اثر حمله قلبی درگذشت. ارتش این رژیم منکر مسئولیت جنایی درگذشت اسد شد.

آمریکا قصد داشت یک واحد نظامی مرتبط با سوءاستفاده از فلسطینی‌ها در کرانه باختری را تحریم کند اما نهایتاً این طرح را کنار گذاشت.

مرگ فلسطینیانی که تابعیت دوگانه ندارند به ندرت مورد بررسی یکسان قرار می‌گیرد. گروه‌های حقوق بشر می‌گویند تحقیقات نظامی اسرائیل در مورد مرگ فلسطینی‌ها نشان‌دهنده مصونیت از مجازات عوامل این رژیم است. بِت‌سِلِم، یک نهاد نظارتی برجسته اسرائیلی آنقدر از این تحقیقات ناامید شد که در سال ۲۰۱۶، فعالیت چنددهه‌ای خود برای کمک به تحقیقات را متوقف کرد و آن‌ها را «سفیدشویی» نامید.

سال گذشته، دادگاه اسرائیل یک عضو پلیس مرزی شبه‌نظامی متهم به قتل ایاد حلاق، یک مرد فلسطینی اوتیسمی در سال ۲۰۲۰ را تبرئه کرد. در سال ۲۰۱۷، السار ازاریا، سرباز اسرائیلی پس از کشتن یک مهاجم فلسطینی زخمی و ناتوان در شهر الخلیل در کرانه باختری، به قتل غیرعمد محکوم شد و ۹ ماه را در زندان گذراند. فیلمی از ازاریا نشان می‌داد که به عبدالفتاح الشریف که بی‌حرکت روی زمین دراز کشیده بود، شلیک می‌کرد.