به گزارش اکوایران، حمله متقابل روسیه برای بازپس‌گیری بخش‌هایی از کورسک که پس از یک حمله غافلگیرکننده و برون مرزی به نیروهای اوکراینی از دست رفت، در حال انجام است، اما هنوز شتاب لازم را پیدا نکرده است.

اوکراین ماه گذشته حمله خود را آغاز کرد و تعداد زیادی شهرک را به تصرف خود درآورد، اقدامی که حتی متحدان کیف را نیز متحیر کرد. اما ناظران از ابتدا گفتند بعید است که این کشور بتواند دستاوردهای خود را حفظ کند.

یک ویدئو نشان می‌دهد که واحدهای روسی چند روستا را بازپس گرفته‌اند، اما وضعیت همچنان بی‌ثبات است. هم کیفیت و هم تعداد سربازان روسی اعزام شده به منطقه مبهم است و روایات قابل اعتماد خط مقدم بسیار اندک است.

به گزارش سی‌ان‌ان، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین آغاز عملیات متقابل روسیه را تایید کرده و گفته است که قصد دارد 60 تا 70 هزار سرباز در منطقه کورسک مستقر کند. اما او روز جمعه گفت که روس‌ها «هنوز هیچ موفقیت جدی نداشته‌اند. سربازان قهرمان ما در حال مقاومت هستند.»

ایالات متحده ارزیابی کرده است که روسیه برای بیرون راندن نیروهای اوکراینی از کورسک به 20 تیپ، حدود 50000 نفر نیرو نیاز دارد، اما ژنرال پت رایدر سخنگوی وزارت دفاع روز پنجشنبه گفت که اقدامات روسیه تا کنون «حاشیه‌ای» بوده و تحلیلگران تاکنون آن تعداد یا کیفیت نیرو را که  به سرعت نیروی بسیار کوچکتر اوکراینی را بیرون کند، ندیده‌اند.

نشانه های اولیه حاکی از آن است که نیروهای روسی ممکن است قبل از شروع یک عملیات ضد تهاجمی گسترده‌تر، تلاش کنند نیروهای اوکراینی را در نزدیکی شهر کورینهوو عقب برانند.

یک افسر اوکراینی شرکت کننده در عملیات کورسک روز جمعه به سی‌ان‌ان گفت که روس‌ها حدود دو کیلومتر (ارزیابی که توسط وبلاگ نویسان نظامی روسیه به اشتراک گذاشته شده) در لبه غربی منطقه‌ای که ماه گذشته توسط اوکراینی‌ها تصرف شده بود، طی کرده‌اند. این افسر گفت که ارتباطات ضعیف مانع از عملیات آنها شده است.

ویدئویی از برافراشته شدن پرچم روسیه و اتفاقاً پرچم گروه خصوصی واگنر، در روستای اسناهوست منتشر شد. اما این افسر گفت که وضعیت تثبیت شده است و درگیری شدید در یکی دیگر از روستاهای مجاور وجود دارد.

جنگ اوکراین1

همچنین نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه واحدهای اوکراینی ممکن است در حال توسعه یک مسیر تهاجمی جدید به سمت بخش دیگری از کورسک، در نزدیکی شهر وسلوئه باشند. این کار ممکن است برای منحرف کردن تمرکز نیروهای روسیه باشد.

رابرت رز از مؤسسه جنگ مدرن در وست پوینت گفت: «اوکراین با راه‌اندازی حملات غافلگیرکننده در سراسر مرزهای با دفاع کم، می‌تواند جنگ چریکی در سطح عملیاتی را برای  یک استراتژی کلی فرسوده کردن دشمن دنبال کند.»

علیرغم تجمع ضدحمله روسیه در کورسک، و افزایش تلفات اوکراینی، زلنسکی اصرار دارد که تهاجم به کورسک ضروری و ارزشمند است و پیشروی روسیه را در شرق دونتسک، جایی که شهر پوکروفسک در معرض تهدید فوری است، کند کرده است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به دنبال تصرف کامل چهار منطقه شرقی اوکراین است که تا حدی کنترل آن را در دست دارد و بیشتر نبردها در جنگ بر این منطقه متمرکز شده است.

ادعای زلنسکی

زلنسکی در پنلی در کیف که روز جمعه توسط فرید زکریا از سی‌ان‌ان اداره می‌شد، گفت که برتری روسیه در مهمات توپخانه‌ای در منطقه پوکروفسک از 12 به 1 به 2.5 به 1 کاهش یافته است که او آن را به موفقیت کمپین کورسک نسبت داد.

در حالی که حرکت روسیه در هفته اول سپتامبر کاهش یافت، هیچ واحد قابل توجهی برای جنگ در کورسک عقب نشینی نکرد، اگرچه برخی از نیروها از مناطق کمتر مورد مناقشه در امتداد خط مقدم 1000 کیلومتری (621 مایلی) مستقر شدند. به نظر می‌رسد کرملین هدف پیشرفت در دونتسک را بر بازپس‌گیری سرزمین‌های از دست رفته روسیه در اولویت قرار داده است.

اوکراینی‌ها دلایل متعددی برای عملیات کورسک ارائه کرده‌اند؛ این که روسیه را مجبور می‌کند تا نیروهایی را که در حال حاضر در خط مقدم مستقر هستند، به آنجا اعزام کنند. که در هر مذاکره‌ای زمینی را برای معامله در اختیار اوکراین قرار می‌دهد. که «خطوط قرمز» پوتین را به سخره خواهد گرفت. و این که شرایط را برای مبادله مجموعه‌ای از اسیران جنگی فراهم می‌کند.

جنگ اوکراین

زلنسکی مدعی است که عملیات کورسک هشدارهای پوتین درباره عواقب تشدید تنش را توخالی نشان داده است.

زلنسکی اکنون توجیه دیگری برای تهاجم کورسک اضافه کرده است: اینکه این حمله مانع از طرح روسیه برای در نظر گرفتن بخش وسیعی از شمال اوکراین به عنوان منطقه حائل شد، طرحی که «مراکز منطقه‌ای» را می‌بلعید.

او به پنل کیف گفت که «اطلاعات شرکای ما» نشان می‌دهد که روس‌ها قصد ایجاد «مناطق امنیتی» در اعماق اوکراین را دارند.

ISW، یک اندیشکده در واشنگتن دی‌سی، روز جمعه گفت که فرماندهی ارتش روسیه ممکن است قصد داشته باشد «عملیات تهاجمی اضافی در امتداد یک جبهه گسترده‌تر و مستمر در شمال شرق اوکراین برای تحت فشار قرار دادن قابل توجه نیروهای اوکراینی» انجام دهد.

در حال حاضر، برخی از جاه‌طلبی‌های روسیه متوقف شده است. آنها همچنان از نظر قدرت آتش و نیروی انسانی در بیشتر خطوط مقدم موجود برتری دارند و همچنان از تاکتیک بمباران شدید - به دنبال پیشروی پیاده نظام از طریق خرابه‌های تخریب شده - به عنوان راهی برای سرکوب دشمن استفاده خواهند کرد.

اوکراینی‌ها چندین اولویت فوری دارند: ایجاد و تقویت خطوط دفاعی در شرق و تسریع در تشکیل واحدهای جدید. آنها در حال توسعه قابلیت‌های حمله دوربرد برای تخریب زیرساخت‌های روسیه مانند فرودگاه‌ها و انبارهای سوخت و همچنین خواستار آزادی بیشتر برای استفاده از موشک‌های دقیق غربی در حملات در عمق خاک روسیه هستند.

زلنسکی روز جمعه به فرید زکریا گفت که بمب‌های هوایی هدایت‌شونده روسیه، موسوم به FAB، مسئول 80 درصد زیرساخت‌های تخریب‌شده هستند و اوکراین باید فوراً به فرودگاه‌هایی که این بمب‌ها از آنجا پرتاب می‌شوند، ضربه بزند.

جنگ اوکراین3

به نظر می‌رسد این درخواست در حال جلب کردن توجهات است. کیر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، روز جمعه در دیدار با جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، گفت: «چند هفته و ماه‌های آینده می‌تواند بسیار مهم باشد، بسیار بسیار مهم است که ما از اوکراین در این جنگ حیاتی برای آزادی حمایت کنیم.»

اما دولت بایدن نسبت به عواقب آنچه که کرملین تشدید تنشی می‌بیند که ناتو را مستقیماً وارد درگیری می‌کند، محتاط است.

نبرد کورسک موفق بود؟

به گفته رز در موسسه جنگ مدرن، تهاجم کورسک ممکن است اوکراین را تشویق کند تا ابزار دیگری را ایجاد کند که «می‌تواند اساساً رویکرد اوکراین به نبرد را تغییر دهد».

«اوکراین نمی‌تواند از مانور برای دستیابی به پیروزی قاطع بر روسیه استفاده کند. آنچه می‌تواند انجام دهد استفاده از این مانور برای سوء‌استفاده از آسیب پذیری‌ها، وادار کردن روسیه به گسترش بیش از توان نیروها، ایجاد هرج و مرج، محاصره نیروهای روسی و تصرف تجهیزات روسی است.»

به گفته متیو اشمیت، دانشیار امنیت ملی دانشگاه نیوهون، مسئله این است که چگونه اوکراین تصمیم‌گیری پوتین را تغییر می‌دهد، چه در کورسک، چه با حملات بسیار عمیق‌تر در داخل روسیه، یا هر دو.

«او را به مذاکره وادار می‌کند؟ آیا باعث می‌شود که او در دونتسک عقب‌نشینی یا مکث کند؟»

اشمیت می‌گوید کورسک ممکن است در متقاعد کردن بایدن و سایر متحدان غربی برای تأیید حملات عمیق‌تر موفق بوده باشد و «اگر حملات بعدی بتواند جنگ را در عمق روسیه حفظ کند، بر روس‌ها تأثیر می‌گذارد و سپس بر تصمیم‌گیری کرملین تأثیر می‌گذارد.»

اشمیت می‌گوید این مسئله آن را به عنوان یک موفقیت تعریف می‌کند. اما ما باید سؤال بزرگ‌تری را بپرسیم، همانطور که آمریکا در نهایت در عراق انجام داد. «این جنگ چگونه به پایان می‌رسد؟»