به گزارش اکوایران، ایالات متحده و بریتانیا هر دو موافقت کرده‌اند که درخواست اوکراین برای رفع محدودیت‌های استفاده از موشک‌های دوربردشان، از جمله موشک‌های سایه طوفان، در قلمرو روسیه را بررسی کنند.

اما اشاره‌های فزاینده غرب مبنی بر اینکه ممکن است از تمایل اوکراین برای استفاده از این سلاح‌ها در عمق خاک روسیه حمایت کنند، واکنش و تهدید مختصر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را نیز برانگیخته است.

به نوشته الجزیره، در اینجا چیزهایی است که ما در مورد این سلاح‌های دوربرد می‌دانیم و این که چرا آن‌ها در قلب آخرین تشدید لفاظی‌ها در طول جنگ روسیه علیه اوکراین هستند:

موشک سایه طوفان چیست؟

سایه طوفان یک موشک کروز دوربرد هوا پرتاب است. این بدان معناست که موشک‌ها به جای زمین، از هواپیماهای نظامی در آسمان پرتاب می‌شوند. آن‌ها می‌توانند اهدافی را تا فاصله 250 کیلومتری مورد اصابت قرار دهند.

آن‌ها می‌توانند با استفاده از حریم هوایی اوکراین، به عمق خاک روسیه حمله کنند. اگر محدودیت‌های استفاده از موشک‌های سایه طوفان - که توسط بریتانیا ارائه شده، اما با استفاده از قطعات آمریکایی توسعه یافته و تولید شده - برداشته شود، اهداف روسیه در مکان‌هایی مانند کورسک، میلروو و روستوف می‌توانند راحت‌تر مورد حمله قرار گیرند.

موشک سایه طوفان با همکاری فرانسه و بریتانیا ساخته شد. آن‌ها توسط یک سرمایه گذاری مشترک تولید می‌شوند که شامل ایتالیا نیز می‌شود.

قیمت هر موشک یک میلیون دلار است و می‌تواند به زیرساخت‌های نظامی روسیه، از جمله مکان‌های ذخیره‌سازی سلاح و پناهگاه‌ها آسیب برساند یا آن‌ها را نابود کند.

کایر گیلز، مشاور ارشد برنامه روسیه و اوراسیا در اندیشکده چتم هاوس مستقر در لندن گفت، آن‌ها همچنین می‌توانند حملات نظامی روسیه بر زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین را رهگیری و تأثیر آن را کاهش دهند.

بریتانیا تأیید کرد که موشک‌های سایه طوفان را در ماه می 2023 به اوکراین ارسال کرده است. با این حال، این موشک‌های دوربرد با این شرط در اختیار کیف قرار گرفت که اوکراین از آن‌ها فقط در داخل مرزهای خود استفاده کند و به خاک روسیه شلیک نکند.

زلنسکی چه می‌خواهد؟

ماه‌هاست که زلنسکی مرتباً از متحدانش خواسته است که اجازه استفاده از موشک‌های دوربرد را برای هدف قرار دادن اهدافی در داخل روسیه بدهند.

در نشست گروه ارتباط دفاعی اوکراین (UDCG) با نمایندگان کشورهای اتحادیه اروپا و ناتو در 6 سپتامبر، او گفت: «ما باید این قابلیت دوربرد را نه تنها در سرزمین تقسیم شده اوکراین، بلکه در خاک روسیه نیز داشته باشیم. به طوری که روسیه برای صلح انگیزه پیدا کند.»

در ماه ژوئیه، زلنسکی از کایر استارمر، نخست وزیر تازه منتخب بریتانیا خواست تا در مورد توانایی کیف برای استفاده از طوفان روشنگری کند.

موشک‌های دوربرد برای اوکراین تفاوت بزرگی ایجاد می‌کنند؟

موشک‌های دوربرد می‌توانند قابلیت‌های تاکتیکی جدیدی، مانند توانایی حمله به اهداف دوردست را در اختیار اوکراین قرار دهند. کارشناسان می‌گویند در حالی که آن‌ها می‌توانند به اوکراین برتری بدهند، لزوما برای شکست روسیه کافی نیستند.

گیلز گفت: «ما نباید هیچ سیستم تسلیحاتی را به عنوان سلاحی شگفت‌انگیز در نظر بگیریم که جنگ را به طور اساسی تغییر می‌دهد.»

موضع آمریکا و انگلیس چیست؟

ایالات متحده و بریتانیا تاکنون به اوکراین اجازه استفاده از موشک‌های دوربرد در داخل روسیه را نداده‌اند. کارشناسان می‌گویند این به دلیل ترس از تشدید منطقه‌ای جنگ است.

در ماه اوت، جان کربی، مشاور ارتباطات امنیت ملی کاخ سفید، در یک نشست مطبوعاتی گفت که این ایده که غرب و ناتو در حال جنگ با روسیه هستند «تبلیغات خنده‌دار پوتین» است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده و دیوید لامی، وزیر امور خارجه بریتانیا، روز چهارشنبه به طور مشترک از کیف بازدید کردند و متعهد شدند که مجموعاً 1.5 میلیارد دلار کمک اقتصادی اضافی به اوکراین ارائه کنند.

اوکراین آمریکا انگلیس

زلنسکی خواستار رفع محدودیت‌ها شد و روز چهارشنبه پستی در ایکس منتشر کرد و از این مقامات تشکر کرد و گفت: «مهم است که استدلال‌های اوکراین شنیده شود. این شامل سلاح‌های دوربرد نیز می‌شود.»

در نشست کیف، بلینکن گفت که واشنگتن این درخواست را «با فوریت» بررسی خواهد کرد، به احتمال زیاد روز جمعه در واشنگتن، زمانی که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده با استارمر ملاقات کند.

بلینکن افزود: «با تغییر نیازها، با تغییر میدان جنگ، ما خود را تطبیق و تغییر داده‌ایم، و من شک ندارم که به این کار ادامه خواهیم داد.»

این پس از آن است که کشورهای غربی مدعی شدند ایران موشک‌های کوتاه برد به روسیه داده است. تهران این موضوع را تکذیب می‌کند.

روسیه چه می گوید؟

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز پنجشنبه گفت که اگر کشورهای غربی اجازه استفاده اوکراین از موشک‌های دوربرد در خاک روسیه را بدهند، مستقیماً در جنگ شریک خواهند شد.

پوتین گفت: «این به معنای چیزی جز دخالت مستقیم کشورهای ناتو، ایالات متحده و کشورهای اروپایی در جنگ اوکراین نخواهد بود. این به معنای مشارکت مستقیم آن‌ها خواهد بود و این، البته، ماهیت درگیری را به طور قابل توجهی تغییر خواهد داد.»

پوتین گفت که بر اساس این تهدیدات جدید، روسیه مجبور خواهد شد «اقدامات مناسب» انجام دهد.

کارشناسان می‌گویند در حالی که وی در مورد اینکه این اقدامات چه خواهد بود توضیح بیشتری نداد، اما این امر چشم انداز تشدید تنش را افزایش می‌دهد. در اوایل ماه جاری، روسیه اعلام کرد که دکترین هسته‌ای خود را تغییر می‌دهد. جزئیات بیشتر از تغییرات مد نظر روسیه، بزرگترین قدرت هسته‌ای جهان، فاش نشد.

روسیه چگونه ممکن است پاسخ دهد؟

کارشناسان می‌گویند تهدیدهای پوتین این نگرانی را ایجاد کرده است که جنگ در داخل یا خارج از اوکراین تشدید شود.

گیلز گفت: «یک پاسخ عادی و استاندارد روسیه به هر تحولی که آن را دوست ندارد، تشدید حملات خود به اوکراین است.»

ولادمیر پوتین

پوتین در مورد اینکه منظورش از «اقدامات مناسب» چیست توضیحی نداده است.

با این حال، گیلز گفت درگیری مسلحانه یا حتی حمله هسته‌ای تنها اقداماتی نیستند که روسیه می‌تواند برای بازدارندگی متحدان غربی اوکراین انجام دهد. او گفت که روسیه می‌تواند کارزارهای خرابکارانه را در سراسر اروپا افزایش دهد و از گروه‌های «تروریستی» غربی - که اغلب به عنوان «نیابتی‌های تحت حمایت روسیه» شناخته می‌شوند - که در حملات آتش‌سوزی، حملات فیزیکی و ارعاب شرکت می‌کنند - حمایت مالی کند.

او گفت که روسیه ممکن است به کارکنان دولت‌های غربی مستقر در مکان‌های خارج از اروپا مانند خاورمیانه یا خاور دور حمله کند.

علاوه بر این، پوتین می‌تواند به غیر از شش دیپلمات انگلیسی که روز جمعه آن‌ها را متهم به جاسوسی کرد، دیپلمات‌های غربی بیشتری را اخراج کند.

سپس چه اتفاقی خواهد افتاد؟

گیلز گفت: «ترس ایالات متحده از تشدید تنش و بی میلی به برداشتن گام‌هایی برای بازدارندگی از روسیه، به روسیه و شرکای ائتلافش اجازه می‌دهد تا به میل خود اوضاع را تشدید کنند».

سامانتا دی بندرن، یکی از همکاران برنامه روسیه و اوراسیا در چتم هاوس، افزود: «اگر به روسیه نشان دهید قوی و مصمم هستید، روسیه وضعیت را تشدید نخواهد کرد. این به معنای غیرممکن بودن تشدید تنش نیست.»

وی افزود که پوتین از فوریه 2022، زمانی که جنگ آغاز شد، به دلیل دخالت غرب در اوکراین تهدید به تشدید تنش کرده است. او توضیح داد که «خط قرمز» کارهایی که برای متحدان غربی محدودیت ندارد، دوباره و دوباره ترسیم شده است.

او گفت: «غرب اوکراین را به صورت ذره ذره مسلح کرده است، ارائه سلاح‌های کافی تنها برای ادامه دادن، و نه به اندازه کافی برای کمک به اوکراین برای آزادسازی خاکش. غرب باید بفهمد که خط قرمز واقعی کجاست و از کجا به بعد نباید سلاح بیشتری به اوکراین بدهد.»