به گزارش اکوایران، ستاد کل ارتش اوکراین اعلام کرد نیروهای اوکراینی دو انبار نظامی متعلق به نیروهای مسلح روسیه را که حاوی هزاران تن مهمات از جمله تجهیزات کره شمالی بود، منهدم کردند.

به نوشته خبرگزاری پراودا، اوکراین در شب 20 و 21 سپتامبر به زرادخانه تیکورتسک در منطقه کراسنودار روسیه حمله کرد.

این تاسیسات، یکی از سه انبار بزرگ انبار مهمات روسیه بود که نقشی حیاتی در سیستم لجستیک نظامی روسیه ایفا می‌کنند.

اطلاعات موجود حاکی از آن است که در حین حمله، یک بخش حاوی حداقل 2000 تن مهمات، از جمله تدارکات از کره شمالی، در انبار قرار داشت. ایستگاه راداری پودلیوت که مسئول شناسایی اهداف هوایی در نزدیکی زرادخانه بود نیز در این حمله هدف قرار گرفت.

علاوه بر این، سرویس امنیتی اوکراین زرادخانه 23 متعلق به اداره اصلی توپخانه وزارت دفاع روسیه را در استان تِور مورد حمله قرار داد.

آتش و انفجار در نزدیکی هر دو زرادخانه نظامی تائید شد.

در بیانیه ستاد کل آمده است: «با همکاری واحدهای نیروهای دفاعی، وظایف با موفقیت انجام شده است: نیروهای سیستم‌های بدون سرنشین، نیروهای عملیات ویژه، سرویس امنیتی اوکراین و دیگران. عملیات جنگی علیه اهداف کلیدی نظامی روسیه ادامه دارد.»

کانال‌های تلگرامی گزارش داده‌اند که پهپادهای اوکراینی به یک «تاسیسات مخفی» که ممکن است در آن موشک نگهداری شود، حمله کرده و هشدار داده‌اند که انفجار همه آن‌ها می‌تواند «ده‌ها کیلومتر آن منطقه را از بین ببرد».

«طرح حمله به تاسیسات هسته‌ای اوکراین»

وزیر خارجه اوکراین روز شنبه گفت که روسیه در حال برنامه ریزی برای حمله به تاسیسات هسته‌ای اوکراین قبل از زمستان است و از ناظر هسته‌ای سازمان ملل متحد و متحدان اوکراین خواست تا در نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور ماموریت‌های نظارتی دائمی ایجاد کنند.

به نوشته رویترز، آندری سیبیها، وزیر امور خارجه اوکراین در ایکس نوشت: «طبق اطلاعات اوکراین، کرملین در حال آماده‌سازی حملاتی به بخش‌های حیاتی انرژی هسته‌ای اوکراین در آستانه زمستان است».

او افزود: «این نگرانی به ویژه به دستگاه‌های توزیع باز در (نیروگاه‌های هسته‌ای) و پست‌های انتقال مربوط می‌شود که برای عملکرد ایمن انرژی هسته‌ای حیاتی هستند.‌»

سیبیها توضیح بیشتری در مورد اینکه چرا کیف معتقد است برنامه چنین حملاتی آماده شده است، توضیح نداد.

هیچ اظهار نظر فوری از مسکو وجود نداشت.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ناظر هسته‌ای سازمان ملل، بلافاصله به درخواست برای اظهارنظر پاسخ نداد.

آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین، خواستار واکنش سریع جهانی به تهدید احتمالی حمله به تاسیسات هسته‌ای شد.

وی در تلگرام نوشت: «این آماده سازی برای یک سناریوی احتمالی فاجعه هسته‌ای است. روسیه یک تروریست است.»

او افزود: «آنها باید در اینجا و اکنون متوقف شوند. کشورهای غرب و جنوب جهانی باید به شدت به آمادگی برای ترور واکنش نشان دهند.»

روسیه از پاییز 2022 پس از حمله به این کشور در همان سال، کمپین بمباران هوایی شبکه برق اوکراین را آغاز کرده است.

بیشتر ظرفیت تولید برق حرارتی اوکراین آسیب دیده یا از بین رفته است و گاهی حملات به سدها صورت گرفته است، اما هنوز به هیچ تأسیسات هسته ای تحت کنترل اوکراین حمله نشده است.

پس از اینکه نیروهای روسی نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا ، بزرگترین نیروگاه اروپا را در مارس 2022، در اوایل حمله، اشغال کردند. اوکراین روسیه را به باج‌گیری هسته‌ای متهم کرده بود.

مسکو این را رد می‌کند.

هر دو طرف مرتباً یکدیگر را به گلوله باران مناطق مجاور نیروگاه متهم می‌کنند که در چندین نوبت خطوط برق به نیروگاه را قطع کرده است که احتمال خاموشی را افزایش داده است که می‌تواند منجر به حادثه هسته‌ای شود.

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، چندین بار در طول جنگ از اوکراین و روسیه بازدید کرده و از طرفین خواسته است که در نزدیکی تأسیسات هسته‌ای با یکدیگر درگیر نشوند.