به گزارش اکوایران، چگونه شد که اسرائیل توانست نفوذ اطلاعاتی خود را به حدی افزایش دهد که طی چند هفته، چنین ضربات سختی به حزب‌الله وارد کند؟ فایننشال‌تایمز در گزارشی دلایل نزول امنیت اطلاعاتی حزب‌الله را بررسی کرده است. این گزارش در دو بخش ترجمه شده است که قسمت اول آن پیشتر منتشر شد. در ادامه بخش دوم این گزارش را می‌خوانید.

 

تمرکز وسیع‌تر اسرائیل بر حزب‌الله در منطقه طی سال‌های اخیر، با یک مزیت فنی و در نهایت غیرقابل غلبه همراه شد؛ ماهواره‌های جاسوسی، پهپادهای پیشرفته و قابلیت‌های هک سایبری که تلفن‌های همراه را به دستگاه‌های شنود تبدیل می‌کند.

اسرائیل آ‌ن‌قدر داده جمع‌آوری می‌کند که یک گروه اختصاصی به نام واحد 9900 دارد که الگوریتم‌هایی می‌نویسد که ترابایت‌ها تصویر بصری را غربال می‌کنند تا کوچکترین تحولات را پیدا کنند، به این امید که یک بمب دست‌ساز در کنار جاده، دریچه‌ یک تونل یا ساخت یک آرماتور بتنی را که اشاره به ساخت یک پناهگاه دارد، شناسایی کنند.

هنگامی که یک عامل حزب الله شناسایی می‌شود، الگوهای حرکات روزانه او در پایگاه داده وسیعی از اطلاعات جمع آوری می‌شود، از دستگاه‌هایی که می‌تواند شامل تلفن همراه همسرش، کیلومتر شمار ماشین هوشمند یا موقعیت مکانی او باشد. به گفته چندین مقام اسرائیلی، این‌ها را می‌توان از منابعی مانند پرواز یک پهپاد، از طریق دوربین‌های مداربسته هک شده که از کنار آن عبور می‌کند و حتی از صدای ضبط شده روی میکروفون کنترل تلویزیون‌های هوشمند شناسایی کرد.

هر گونه تغییر در روال امور آن‌ها، هشداری برای افسر اطلاعاتی اسرائیل است که آن را بررسی کند، تکنیکی که به اسرائیل اجازه می‌دهد فرماندهان میانی واحدهای ضد تانک متشکل از دو یا سه جنگجو را شناسایی کند، واحدهایی که از آن سوی مرز نیروهای ارتش اسرائیل را مورد هدف قرار داده اند. یکی از مقامات گفت که اسرائیل در یک مقطع برنامه زمانی فرماندهان را زیر نظر گرفت تا ببیند آیا آن‌ها به طور ناگهانی فراخوانده می‌شوند یا خیر.

اما هر یک از این فرآیندها نیاز به زمان و صبر برای توسعه داشت. بر اساس بیانیه‌های عمومی ارتش اسرائیل، طی سال‌ها، اطلاعات اسرائیل توانست چنان بانک هدف وسیعی را ایجاد کند که در سه روز اول عملیات هوایی، هواپیماهای جنگی آن تلاش کردند حداقل 3000 هدف مشکوک حزب‌الله را از بین ببرند.

یکی از مقامات سابق گفت: «اسرائیل توانایی‌های زیادی داشت، اطلاعات زیادی در انتظار استفاده شدن بود. ما می‌توانستیم در طول این جنگ خیلی زودتر از این قابلیت‌ها استفاده کنیم، اما این کار را نکردیم.»

اسراییل لبنان

به نظر می‌رسد که این صبر برای ارتش نتیجه داده است. برای بیش از 10 ماه، اسرائیل و حزب‌الله به تبادل آتش برون مرزی پرداختند، که عمدتا در چند کیلومتری مرز اتفاق می‌افتاد.

به نظر می‌رسد که این امر نصرالله را به این فکر انداخت که دو رقیب درگیر نوع جدیدی از درگیری مرزی هستند، با خطوط قرمز کاملاً مشخص که می‌توان آن‌ها را مدیریت کرد، تا زمانی که اسرائیل آتش‌بس در غزه را با حماس به توافق برساند و حزب‌الله یک راه خروج داشته باشد تا با اسرائیل درمورد آتش‌بس به توافق برسد.

یزید سیق از مرکز خاورمیانه کارنگی گفت: «حزب‌الله خود را موظف می‌دانست که در نبرد شرکت کند، اما در عین حال خود را به شدت محدود کرد. آن‌ها دست‌بسته عمل کردند و هیچ‌گاه واقعاً قصدی برای استفاده از تمام ظرفیت خود نداشتند». او افزود: «به نظر می‌رسد که آن‌ها چند موشک این‌جا و آنجا پرتاب کرده‌اند، و در ازای آن چند ضربه خوردند، و به این فکر افتاده‌اند که این مرز درگیری است.»

اما حتی این احتمال که حزب‌الله همان نوع حمله برون مرزی را انجام دهد که حماس با موفقیت در 7 اکتبر انجام داد، برای اسرائیل کافی بود تا شهرهای نزدیک مرز را تخلیه کند. حدود 60،000 اسرائیلی مجبور به ترک سکونت‌گاه‌های خود شدند و مرزها را به یک منطقه جنگی فعال با حزب‌الله تبدیل کردند.

به گفته مقامات مطلع در مورد این عملیات، به نظر می‌رسد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، برای ایجاد شرایط برای بازگشت آن‌ها، توانایی‌های تهاجمی پیشرفته‌تر اسرائیل را به کار گرفته است.

این شامل انفجار بی‌سابقه هزاران پیجر بمب‌گذاری شده در دو هفته پیش بود که هزاران نفر از اعضای حزب‌الله را با همان وسایلی که فکر می‌کردند به آن‌ها کمک می‌کند از نظارت اسرائیل در امان بمانند، زخمی کردند.

روز جمعه با ترور نصرالله به اوج خود رسید، اقدامی که سلف نتانیاهو، ایهود اولمرت، در سال 2006 مجوز آن را صادر کرده بود و ارتش اسرائیل موفق به انجام آن نشد.

در ماه‌های اخیر، اگر نگوییم سال‌های اخیر، اطلاعات اسرائیل در تکنیکی پیشرفت کرده بود که به آن اجازه می‌دهد، حداقل به طور گاه به گاه، نصرالله را که عمدتاً یک زندگی زیرزمینی داشت، پیدا کند.

در روزهای پس از 7 اکتبر، هواپیماهای جنگی اسرائیل با دستور اداره اطلاعات اسرائیل برای بمباران محلی که نصرالله در آن قرار داشت، از زمین بلند شدند. به گفته یکی از مقامات اسرائیلی، این حمله پس از درخواست کاخ سفید از نتانیاهو متوقف شد.

به نظر می‌رسد روز جمعه، اطلاعات اسرائیل دوباره مکان او را پیدا کرده است، در آنچه ارتش اسرائیل آن را «یک پناهگاه فرماندهی و کنترل» می‌خواند و ظاهراً در آن جلسه‌ای در جریان بود که شامل چند تن از رهبران ارشد حزب‌الله و یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران بود.

در نیویورک، نتانیاهو در حاشیه سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل مطلع شد، جایی که او ایده آتش بس با حزب الله را رد کرد و متعهد شد که به حملات اسرائیل ادامه دهد. یک فرد آشنا به این رویداد گفت که نتانیاهو قبل از ایراد سخنرانی از عملیات ترور نصرالله اطلاع داشت.

نتانیاهو می‌گوید که کارزار اسرائیل تمام نشده است. هنوز این امکان وجود دارد که اسرائیل نیروهای زمینی‌اش را به جنوب لبنان بفرستد تا به پاکسازی منطقه حائل در شمال مرزهای لبنان کمک کنند. بسیاری از توانایی های موشکی حزب الله دست نخورده باقی مانده است.

ایسین، افسر ارشد سابق اطلاعات گفت: «حزب‌الله در 10 روز گذشته از بین نرفت. ما به آن‌ها آسیب رسانده و آنها را تضعیف کرده‌ایم و آن‌ها در مرحله هرج و مرج و عزا هستند. اما آن‌ها هنوز قابلیت‌های زیادی دارند که بسیار تهدیدکننده هستند.»