به گزارش اکوایران، در حالی که باقی جهان مشغول سبک سنگین کردن تأثیر پیروزی دونالد ترامپ یا کامالا هریس در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در ماه نوامبر هستند، هر دو این نامزدها چالش‌های مهمی را پیش روی چین می‌گذارند. به نظر می‌رسد که هیچ یک از این نامزدها خواهان درگیری مستقیمی بین این دو قدرت نیست؛ درگیری مستقیمی که می‌تواند جهان را به شکل کابوس‌واری به آشوب بکشد. اما تصمیم‌گیران چینی انتظار دارند فارغ از اینکه چه کسی برندۀ انتخابات می‌شود، جدال‌هایی تلخ بر سر تجارت، فناوری و تایوان داشته باشند.

به نوشته جیه در وبگاه پروجکت سیندیکت، چین با اتخاذ رویکرد جدیدی برای روابطش با ایالات متحده آمادۀ آشفتگی‌های بیشتر می‌شود. این کشور از حوزۀ روابط خارجی فراتر می‌رود سیاستگذاران اقتصادی، کارکنان نظامی و رهبران فناوری را هماهنگ و منابع را در سرتاسر کشور بسیج می‌کند. چنین رویکردی تحت تأثیر راهبرد مهار ایالات متحده است که در سال‌های اخیر شامل تلاش‌های شدیدی برای حفظ برتری آمریکا در حوزۀ فناوری، کاهش دسترسی چین به بازار جهانی و ساخت ائتلافی از اتحادیه‌ها، در آسیا و دیگر جاها، برای برخورد با «چالش چین» بوده است. چین که احساس می‌کند تحت محاصره است، خودش را برای دشمنی بلند مدت با بزرگ‌ترین اقتصاد جهان آماده می‌شود.

به عنوان بخشی از این فرایند، چین پارادایم اقتصادی‌اش را تغییر می‌دهد و به جای دنبال کردن رشد اقتصادی به هر قیمتی، به سوی ساخت اقتصادی مقاوم‌تر حرکت می‌کند که تحت تأثیر نوآوری است و می‌تواند با تنش‌های ژئوپلیتیک طولانی‌تر کنار بیاید. با شتاب بخشیدن به نوآوری داخلی، رئیس‌جمهور چین شی جین‌پینگ هم قصد بازسازی اقتصاد و تلاش برای کاهش اتکای بیش از حد بر بخش املاک و مستغلات را دارد. سومین نشست عمومی بیستمین کنگرۀ کمیتۀ مرکزی حزب کمونیست چین آخرین مهر تأیید را بر این اصلاحات زد.

پیشرفت علمی و توانمندی فناورانه دیگر اهداف راهبردی مهم شی هستند. چین اهمیت بسیاری را برای توسعۀ ظرفیت نوآوری قائل است و مصمم است در بخش‌های به خصوصی از فناوری، شمارۀ یک جهان شود. اما تحریم‌های هدفمند ایالات متحده علیه شرکت‌ها و افراد فناوری چین، این تلاش‌ها را خنثی کرد -و همانطور که طراحی شده بودند عمل می‌کنند.

تجارت و سرمایه‌گذاری به صورت سنتی نیروهای پایدار کننده‌ای در روابط چین و آمریکا بوده‌اند. اما حالا رهبران چین تأکید کمتری بر آنها دارند چرا که مزایای ملموس‌شان برای روابط دوجانبه به میزان چشمگیری کاهش یافته‌اند؛ بابت رقابت تجاری فزاینده و گذار کشور از مدل رشد ارزان قیمت و صادرات محور به اقتصادی گران و فناوری محور. در عوض، پیشرفت سریع چین در تولید خودروهای الکتریکی و نیمه‌هادی‌ها باعث تنش‌هایی با ایالات متحده شده است.

اما هنوز هم تایوان با اختلاف حساس‌ترین موضوع در روابط ایالات متحده و چین است. علیرغم اینکه هیچ تغییر رسمی‌ای در ظاهر سیاست چین به وجود نیامده است، استراتژیست‌های چینی تا حد زیادی وضعیت کنونی را مخاطره‌آمیز می‌دانند؛ به ویژه با توجه به دولت استقلال طلب کنونی تایوان. این مسئله احتمالاً باعث می‌شود چین به سوی بازدارندگی فعال‌تر نسبت به رهبری تایوان و به موازات آن، ایالات متحده، حرکت کند.  آمریکا هم به همین ترتیب اقدامات بازدارنده‌اش علیه چین را تقویت خواهد کرد و شرایط درگیری در تنگۀ تایوان فراهم است. برای جلوگیری از بدترین سناریو، شی باید با هر کسی که رأی دهندگان آمریکایی در نوامبر انتخاب می‌کنند گفت‌وگوهای رو در رو داشته باشد.

هدف اصلی چین اطمینان یافتن از این است که تحلیل رفتن روابط چین و آمریکا مانع رشد اقتصادی  نمی‌شود؛ چیزی که زیربنای مشروعیت این رژیم است. سیاستگذاران چینی از همین رو کوشیده‌اند با گسترش نفوذ اقتصادی و سیاسی در باقی جهان، به ویژه در جنوب جهان، آسیب بد شدن روابط با ایالات متحده را به حداقل برسانند. این رویکرد می‌تواند برای چین زمان بخرد تا اقتصادی مقاوم به وجود بیاورد و سرعت توسعۀ فناوری را بیشتر کند.

در حالی که ترامپ و هریس سعی می‌کنند پیش از انتخابات سخت‌ترین موضع را علیه چین داشته باشند، تصمیم‌گیران چینی به هیچ وجه توهم ندارند که روابط خصمانه با ایالات متحده به شکلی جادویی در آیندۀ نزدیک بهبود خواهند یافت. اما رابطۀ چین و آمریکا را نباید با بدبینی شدید نگریست. سیاست چین نسبت به ایالات متحده همیشه حاصل توازن میان وضعیت امور بین المللی و نیازهای این کشور بوده و خواهد بود. علیرغم تغییرات بزرگی که در دورۀ شی اتفاق افتاده‌اند، این مسئله تغییر نکرده است.

این مسئله نویدبخش است چرا که هر دو طرف اخیراً علاقۀ بیشتری در مدیریت مسئولانۀ روابط نشان داده‌اند. در حالی که رقابت چین و آمریکا یک شبه ناپدید نمی‌شود، دو اقتصاد بزرگ جهان هنوز هم می‌توانند از درگیری -و پیامدهای فاجعه‌بارش- جلوگیری کنند، فارغ از اینکه سال بعد چه کسی وارد کاخ سفید خواهد شد.