به گزارش اکوایران، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، و کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور این کشور، در شامگاه سه‌شنبه (20 شهریور) نخستین مناظره خود را برگزار کردند؛ این مناظره که در شهر فیلادلفیا انجام شد، شاید پربیننده‌ترین رخداد پیش از روز انتخابات ایالات متحده لقب بگیرد.

به نوشته بلومبرگ، این دو نامزد انتخابات بر سر مسائلی از قبیل سقط جنین، مهاجرت و روابط خارجی به بحث پرداختند. زمانی که موضوع مناظره به سیاست اقتصادی رسید، ترامپ و هریس بر سر مسائلی مانند وضع تعرفه، تورم و بخش انرژی به یکدیگر حمله کردند. در ادامه بلومبرگ به حقیقت‌سنجی اظهارات اقتصادی این دو کاندیدا پرداخته است.

تعرفه‌ها

هریس از پیشنهاد ترامپ برای وضع تعرفه بر کالاهای خارجی به عنوان «مالیات بر فروش ترامپ» یاد کرد و گفت هزینه‌‌ی این اتفاق در نهایت بر دوش خانوارهای طبقه متوسط خواهد بود. این موضوع نیاز به توضیح دارد.

ترامپ وعده داده که تعرفه 10 درصدی را بر تمام کالاهای وارداتی خارجی وضع کند و عوارض واردات کالاهای ساخت چین را به 60 درصد یا بیشتر برساند و همین موضوع تریلیون‌ها دلار سود به آمریکا می‌رساند. اما بسیاری از اقتصاددانان می‌گویند این موضوع در نهایت باعث می‌شود شهروندان آمریکایی هزینه‌های بالاتری را برای کالاها پرداخت کنند و شرایط برای رشد دوباره تورم فراهم می‌شود.  

ترامپ خاطرنشان کرد که دولت بایدن عمده تعرفه‌های او را حفظ کرده است؛ این موضوع واقعیت دارد. دولت بایدن در ماه می گفت که تعرفه‌ها را حفظ می‌کند و خود نیز تعرفه‌های جدیدی اعمال خواهد کرد.

اقتصاد آمریکا

کانتینرهای حمل و نقل در ساوانا، جورجیا

مشاغل

ترامپ مدعی شده از دست رفتن مشاغل در زمان ریاست‌جمهوری او که بزرگ‌ترین میزان از زمان رئیس‌جمهور هربرت هوور (1929 تا 1933) محسوب می‌شود، نتیجه مستقیم همه‌گیری کووید-19 بوده است. این موضوع حقیقت دارد. همچنین این مسئله درست است که رشد مشاغل در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ بهتر از میانگین 37 ماهه‌ی پیش از همه‌گیری نبوده است.

ترامپ اعلام کرده دولت جو بایدن در ماه گذشته میلادی، 10 هزار شغل تولیدی را از دست داده است. این اظهارنظر حقیقت ندارد. در واقع میزان از دست رفتن مشاغل تولیدی در ماه آگوست، 24 هزار مورد بوده است.

تورم

ترامپ اعلام کرد تورم در زمان بایدن به بدترین سطح تاریخ خود رسید. این ادعا نیازمند توضیح است. افزایش کلی در هزینه‌های مصرف‌کننده در زمان بایدن و هریس احتمالا بالاترین میزان از زمان جیمی کارتر خواهد بود. اما سیاست‌های ترامپ و محدودیت‌های زنجیره تأمین در زمانی که آمریکا خود را از قرنطینه و همه‌گیری بازیابی کرد، یک نقش مهم در افزایش تورم سالانه آمریکا به 9/1 درصد در ژوئن 2022 داشت؛ آماری که بالاترین تورم آمریکا در 40 سال اخیر به حساب می‌آید.

ترامپ گفت که در زمان ریاست‌جمهوری او، تورم وجود نداشت. این اظهارنظر حقیقت ندارد. زمانی که ترامپ وارد کاخ سفید شد، نرخ تورم سالانه در سطح 2/5 درصد قرار داشت و در سال 2018 به 2/9 درصد افزایش یافت و در زمان پایان ریاست‌جمهوری او، تورم در سطح 1/4 درصد قرار گرفته بود.

انرژی

هریس در مناظره گفت که فرآیند «شکست هیدرولیکی» را ممنوع نخواهد کرد. شکست هیدرولیکی یا فرکینگ یک تکنیک تحریک چاه است که در آن صخره به وسیله مایع فشرده‌شده شکسته می‌شود.

این اظهارنظر کامالا هریس نیازمند توضیح بیشتر است. او از حمایت پیشین خود برای ممنوعیت شکست هیدرولیک فاصله گرفته است؛ موضوعی که یک عامل مهم اقتصادی برای پنسیلوانیا و نبرد انتخاباتی در این ایالت محسوب می‌شود. هریس همچنین این نکته را برجسته کرد که رأی تساوی برای قانون کاهش تورم را داده است که باعث می‌شود پیشرفت‌های جدید و بیشتر در زمینه فرکینگ انجام شود.

ترامپ می‌گوید که او از طرفداران بزرگ انرژی خورشیدی است؛ این نیازمند توضیح است. او قول داده است که مقررات را کاهش و تولید نفت و گاز در اراضی فدرال را افزایش دهد و بودجه استفاده‌نشده را از قانون کلیدی آب‌وهوایی بایدن لغو کند.

نفت آمریکا

پمپ جک‌ها در نزدیکی محله‌ای مسکونی در تگزاس

بودجه

هریس به نقل از دانشکده وارتون دانشگاه پنسیلوانیا گفت که برنامه بودجه ترامپ کسری بودجه را به مرز انفجار خواهد رساند. این نیاز به توضیح بیشتری دارد. به گفته کارشناسان مالیات و بودجه، برنامه‌های ترامپ کسری بودجه را تا 10/5 تریلیون دلار طی 10 سال افزایش می‌دهد. برنامه‌های هریس در همین بازه زمانی، کسری بودجه را تا 2 تریلیون دلار افزایش می‌دهد.