به گزارش اکوایران، مارک روته، دبیرکل ناتو، روز پنجشنبه (19 مهر) گفت ناتو رزمایش هسته‌ای سالانه خود را از روز دوشنبه آغاز می‌کند.

به نوشته رویترز، مقامات ناتو گفتند که جت‌های جنگنده F-35A و بمب افکن های B-52 در میان 60 هواپیما از 13 کشور خواهند بود که در این رزمایش به میزبانی بلژیک و هلند شرکت خواهند کرد.

روته پس از دیدار با کی‌یر استارمر - نخست وزیر انگلستان - و ولودیمیر زلنسکی - رئیس‌جمهور اوکراین - در لندن گفت: «در جهانی نامطمئن، بسیار مهم است که ما دفاع خود را تقویت کنیم تا دشمنان ما بدانند که ناتو آماده است و قادر به پاسخگویی به هر تهدیدی است.»

مقامات مرتبط گفته‌اند حدود 2 هزار پرسنل نظامی که در این رزمایش شرکت می‌کنند، مأموریت‌هایی را شبیه‌سازی خواهند کرد که در آن هواپیماهای جنگی، کلاهک‌های هسته‌ای ایالات متحده را حمل می‌کنند.

به گفته مقامات 32 عضو این ائتلاف نظامی، این رزمایش از روز دوشنبه آغاز خواهد شد و حدود دو هفته ادامه خواهد داشت.

پوتین از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در سال 2022، بارها نسبت به پیامدهای احتمالی هسته‌ای این کشور، به غرب هشدار داده است.

پوتین ماه گذشته میلادی اعلام کرد اگر روسیه با موشک‌های متعارف مورد اصابت قرار گیرد، می‌تواند از سلاح‌های هسته‌ای استفاده کند و مسکو هرگونه حمله را که توسط یک قدرت هسته‌ای پشتیبانی می‌شود، حمله مشترک تلقی می‌کند.

مقامات ناتو تأکید کردند که رزمایش یادشده پاسخی به اعلان‌های اخیر مسکو نبوده و بیش از یک دهه است که این رزمایش به شکل سالانه برگزار شده است.

آنگوس لاپسلی، دستیار دبیرکل ناتو در امور سیاست دفاعی و برنامه‌ریزی، گفت: «ما به‌طور مداوم بر اساس هر اظهاری که در هر روز گفته می‌شود، فعالیت خود را تنظیم نمی‌کنیم.»

اما او گفت که رزمایش‌هایی از این دست برای نشان دادن قابلیت‌های هسته‌ای ناتو و بازدارندگی در برابر هرگونه حمله، مهم است.

آنگوس لاپسلی به خبرنگاران در مقر ناتو در بروکسل گفت: «ما به دنبال جلوگیری از پیشروی دشمنان و به‌ویژه روسیه، به روش‌های مختلف از جمله بازدارندگی متعارف هستیم.»

لاپسلی گفت که ناتو در حال حاضر بر اطمینان از اعتبار و تضمین بازدارندگی هسته‌ای خود متمرکز است.