به گزارش اکوایران، به ادعای دو مقام آمریکایی، اسرائیل به دولت بایدن گفته است که در واکنش اولیه خود به حمله موشکی اخیر جمهوری اسلامی ایران، از حمله به سایت‌های غنی‌سازی هسته‌ای و تولید نفت اجتناب خواهد کرد.

چنین اقدامی این احتمال را کاهش می‌دهد که انتقام‌جویی اسرائیل به جنگی همه جانبه منجر شود. در حال حاضر، واشنگتن نگران کشیده شدن این درگیری به یک رویارویی بزرگ‌تر در خاورمیانه، آن هم تنها چند هفته مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری است.

به نوشته نیویورک‌تایمز، این مقامات که خواستند نامشان فاش نشود، ادعا کردند که اسرائیل موافقت کرده که حملات بعدی خود را به جای اهداف مرتبط با صنعت نفت ایران یا غنی‌سازی اورانیوم، بر اهداف نظامی جمهوری اسلامی متمرکز کند. این خبر اولین بار توسط واشنگتن پست گزارش شد.

در حالی که اعتقاد بر این است که هیچ تصمیم نهایی گرفته نشده، اما حمله انتقام‌جویانه اسرائیل همچنان می‌تواند در مقیاس بزرگ باشد و ممکن است جمهوری اسلامی ایران را به ادامه چرخه حملات ترغیب کند. این مقامات گفتند که تضمین‌های اسرائیل تنها به اقدام آتی محدود شده  است، به این معنی که همچنان می‌تواند اهداف بلندپروازانه‌تری را در دورهای بعدی دنبال کند.

خبر مرتبط
تردید بزرگ در وعده تل‌آویو به واشنگتن در مورد ایران؛ بی‌بی دوباره بایدن را دور می‌زند؟

اکوایران: دولت بایدن مدعی شده که حمله احتمالی اسرائیل به ایران شامل تأسیسات هسته‌ای یا نفتی حمله نخواهد بود، اما مقامات کاخ سفید نسبت به پایبندی تل‌آویو به تعهداتش ابراز تردید کردند.

جمهوری اسلامی ایران برای دهه‌ها، به دنبال نابودی اسرائیل بوده است در حالی که اسرائیل نیز علیه جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده است؛ تخاصمی که منجر به جنگ سایه‌ای چند دهه‌ای شده که در آن هر یک از طرفین مخفیانه به منافع طرف مقابل حمله کرده و از دشمنان طرف مقابل حمایت می‌کنند.

این جنگ پنهان در ماه‌های اخیر تا حدودی به دلیل جنگ اسرائیل با حماس، متحد ایران، آشکار شده است.

ایران در ماه آوریل پس از ترور چندین فرمانده ایرانی توسط اسرائیل، رگبار عظیمی از پهپادها و موشک‌های کروز را به اسرائیل شلیک کرد. ادعا شده که اسرائیل با حمله به یک ایستگاه رادار ایران پاسخ داد. بعداً یکی از رهبران حماس، اسماعیل هنیه، هنگام بازدید از تهران توسط اسرائیل ترور شد. در این ماه، جمهوری اسلامی ایران دور عظیمی از موشک‌ها را به سمت اسرائیل شلیک کرد و اکنون خاورمیانه منتظر اقدام بعدی اسرائیل است.

اسراییل لبنان

مقامات آمریکایی بر این باورند که اگر اسرائیل به دنبال حساس‌ترین سایت‌های ایران برود، نتیجه می‌تواند تشدید تنشی غیرقابل کنترل باشد. جو بایدن و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل هفته گذشته برای اولین بار پس از چند ماه صحبت کردند، این در حالی است که روابط بین دو متحد به شدت بدتر شده و هیچ یک از طرفین علناً به برنامه‌های اسرائیل برای پاسخ به ایران اشاره نکردند.

دفتر نتانیاهو روز سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما به نظرات ایالات متحده گوش می‌دهیم، اما تصمیمات نهایی خود را بر اساس منافع ملی خود خواهیم گرفت.»

سفارت آمریکا در اسرائیل از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

حتی اگر اسرائیل از سایت‌های هسته‌ای و سایت‌های نفتی ایران اجتناب کند، همچنان می‌تواند طیف وسیعی از اهداف نظامی را هدف قرار دهد. به ادعای دو مقام اسرائیلی که در جریان روند برنامه ریزی قرار دارند و خواستند نامشان فاش نشود، این اهداف شامل پرتابگرهای موشک و پهپاد، سایت‌های ذخیره موشک و پهپاد، کارخانه‌های موشک و پهپاد، و همچنین پایگاه های نظامی و ساختمان‌های دولتی بزرگ هستند. این دو مقام گفتند که اسرائیل می‌تواند به آزمایشگاه‌های تحقیقات هسته‌ای نیز حمله کند، حتی اگر از سایت‌های غنی‌سازی هسته‌ای زیرزمینی ایران اجتناب کند.

خبر مرتبط
اولین اعزام قابل توجه نیروهای آمریکایی به اسرائیل از زمان آغاز جنگ غزه/ چرا استقرار سامانه تاد احتمال رویارویی ایران و آمریکا را بیش‌تر می‌کند؟

اکوایران: این ماموریت اولین اعزام قابل توجه نیروهای آمریکایی به اسرائیل از زمان آغاز جنگ غزه است و تنها چند هفته قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انجام می‌شود.

 

این دو مقام اسرائیلی گفتند که نتانیاهو روز یکشنبه با روسای امنیتی در یک پایگاه اطلاعاتی برای گفتگو درباره این طرح دیدار کرد و کابینه  او هنوز بر سر رویکرد خاصی به توافق نرسیده است.

 

این مقامات افزودند که برخی از رهبران اسرائیل خواهان کاهش تنش با جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به آتش‌بس در لبنان هستند، جایی که ارتش اسرائیل عملیات هوایی و زمینی را علیه حزب‌الله مورد حمایت ایران آغاز کرده است. این مقامات گفتند که دیگر رهبران اسرائیل بر این پندارند که فرصت نادری برای تخریب تاسیسات هسته‌ای ایران در آینده نزدیک دارند و تصور می‌کنند که دامن زدن به یک رویارویی بزرگتر با ایران به ایجاد بهانه‌ای برای چنین حمله‌ای در دورهای بعدی درگیری کمک می‌کند.