به گزارش اکوایران، ولادیمیر پوتین عربستان سعودی را در میزبانی مذاکرات احتمالی صلح اوکراین «صادق» و «قابل قبول» خواند و از این کشور تمجید کرد. در کنفرانسی مطبوعاتی در مسکو، رئیس‌جمهور روسیه تأکید داشت که هرگونه مذاکره بستگی به لغو ممنوعیت اوکراین برای تعامل با روسیه دارد.

تلاش‌های صادقانه عربستان برای صلح

به نوشته لیدِرز-مِنا، پوتین تمایل خود برای شرکت در کنفرانس صلح اوکراین به میزبانی عربستان سعودی را ابراز کرد. با این حال، او تأکید داشت که محتوای بحث‌ها بیشتر از مکان برگزاری اهمیت دارد. او گفت: «اگر چنین اقداماتی در عربستان سعودی سازماندهی شود و محل برگزاری قابل‌قبول باشد، برای ما قابل‌قبول خواهد بود».

رهبر روسیه تأکید کرد که مذاکرات باید بر اساس مذاکرات قبلی باشد. او به طور خاص به پیش‌نویس توافق سال ۲۰۲۲ استانبول اشاره کرد و مدعی شد که اوکراین بعداً از آن عقب‌نشینی کرد. او توضیح داد: «ما آماده‌ایم گفتگو را ادامه دهیم تا به صلح برسیم، اما باید بر مبنای سندی باشد که برای بحث‌های دقیق در ماه‌های گذشته آماده شده است».

موضع متعادل عربستان سعودی

عربستان سعودی رویکردی متعادل‌تر را حفظ کرده و در عین حال که اقدامات روسیه در اوکراین را محکوم می‌کند، روابطی قوی با کی‌یف و مسکو برقرار کرده است. پوتین بر تلاش‌های پادشاهی برای درگیرکردن هر دو طرف در گفتگوها صحه گذاشت. رهبر کرملین گفت: «مانند هرکس دیگری، روسیه به ادامه این روند از طریق روش‌های مسالمت‌آمیز در اسرع وقت علاقه‌مند است».

پوتین روابط روسیه با عربستان سعودی را ستود و به ارتباطات دوستانه‌اش با پادشاه و ولیعهد اشاره کرد. او با اشاره به نقش پادشاهی به عنوان واسطه‌ای باارزش، تلاش‌های صادقانه آن در ابتکارات صلح را برجسته کرد.

اجلاس آینده بریکس

شانزدهمین اجلاس سالانه بریکس در هفته آینده و در کازان روسیه برگزار خواهد شد. اجلاس امسال شامل اعضای جدیدی مانند مصر، اتیوپی، ایران و امارات خواهد بود. عربستان سعودی که سال گذشته به این گروه پیوسته، توسط فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه این کشور نمایندگی خواهد شد.

پرداختن به درگیری‌های خاورمیانه

پوتین اشاره کرد که بحران اسرائیل-فلسطین در طول اجلاس مورد بحث قرار خواهد گرفت. او حمایت کرملین از اجرای راه‌حل دو کشوری را تأکید کرد و بر اهمیت ابعاد تاریخی و روحی این درگیری تأکید نمود.

پوتین بر لزوم داشتن حق بازگشت برای فلسطینی‌ها صحه گذاشت و موضع دیرینه روسیه در خصوص ایجاد یک کشور کامل فلسطین را تکرار کرد. او همچنین منحل‌شدن گروه چهارجانبه خاورمیانه را مورد انتقاد قرار داد و به کارآمدی گذشته آن در میانجی‌گری بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها اشاره کرد.

آمادگی برای همکاری جهانی

در این نشست، پوتین اعلام کرد که ۳۰ کشور دیگر تمایل خود برای همکاری با کشورهای بریکس را ابراز کرده‌اند. او تأکید داشت که بریکس «ائتلافی ضد غربی نیست، بلکه ائتلافی غیرغربی است». این سخن طنین‌انداز اظهارات نارندا مودی، نخست‌وزیر هند است.