به گزارش اکوایران، افشای اسناد اطلاعاتی ایالات متحده روابط این کشور با اسرائیل را تیره می کند، چرا که پرسش‌ پیرامون نحوه درز این اطلاعات بسیار کلیدی است.

به نوشته سی‌ا‌ن‌ان، به نظر می‌رسد بیش از این‌که محتوای اطلاعات افشا شده اخیر ایالات متحده در مورد برنامه‌های جنگی اسرائیل مخرب باشد، این واقعیت که چگونه این درز اطلاعاتی اصلاً اتفاق افتاده باعث ایجاد نگرانی در اسرائیل شده است.

اخیرا دو سند آمریکایی که مهر محرمانه دارند و اطلاعاتی در مورد حمله احتمالی اسرائیل به جمهوری اسلامی ایران ارائه می‌دهند، در یک کانال تلگرامی نزدیک به ایران منتشر شد که باعث عذرخواهی واشنگتن از اسرائیل شد.

این افشاگری‌ها در بحبوحه ادعای آماده‌سازی اسرائیل برای حمله تلافی جویانه گسترده علیه ایران و در فاصله اندک با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منتشر شد.

یک مقام سابق اطلاعاتی اسرائیل به سی‌ان‌ان گفت: «افشای اطلاعات به خودی خود اتفاق نمی‌افتد. شخصی با افشای این اسرار قوانین ایالات متحده را زیر پا گذاشته است.»

اکنون پرسش اصلی این است که این ماجرا چه کسی است. مقامات آمریکایی به سی‌ان‌ان گفته‌اند که تحقیقات در حال بررسی است که چه کسانی به این اسناد دسترسی داشته‌اند.

هنوز هیچ اطلاعاتی در این زمینه منتشر نشده، اما منابع اسرائیلی به سی‌ان‌ان گفته‌اند که بر این باورند که چنین «افشای جزئی» بعید است کار جاسوسان ایرانی باشد که به اطلاعات آمریکا نفوذ کرده است.

این احتمال وجود دارد که این افشاگری کار یک مقام ناراضی ایالات متحده یا یک کارمند نظامی باشد، همانطور که در اوایل امسال و در سال 2022 در مورد یک سند دیگر فاش شد.

اما رسانه‌های اسرائیلی به سوء‌ظن توطئه‌آمیزتر در مورد آخرین افشای اطلاعاتی آمریکا اشاره می‌کنند، و حتی احتمال می‌دهند که این می‌تواند افشای عمدی واشنگتن باشد، زیرا دولت بایدن تلاش می‌کند تا عملیات نظامی اسرائیل را مهار کند.این ادعایی است که مقامات اسرائیلی تمایلی به بحث در مورد آن، حتی در مکالمات خصوصی ندارند. 

یک مقام ارشد سابق اطلاعاتی اسرائیل به سی‌ان‌ان گفت که مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ایالات متحده می‌تواند به توضیح انگیزه پشت درز اطلاعات کمک کند. این مقام سابق گفت: «این اتفاق رابطه بین آمریکا و اسرائیل را تیره می‌کند و به نظر می‌رسد که دولت فعلی آمریکا نمی‌تواند اسرار خود را حفظ کند. ما باید بپرسیم که این مسئله به نفع چه کسی است.»