به گزارش اکوایران: هیأت وزیران ۲۲ آذرماه ۱۴۰۲ رویداد جهانگردی ایران را یکطرفه برای اتباع 33 کشور لغو کرد.

بر این اساس، شهروندان کشورهای عربستان، قطر، امارات، بحرین، کویت، لبنان، روسیه، ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان، تونس، تانزانیا، موریتانی، زیمبابوه، موریس، سیشل، ژاپن، اندونزی، مالزی، سنگاپور، ویتنام، کامبوج و برونئی، برزیل، مکزیک، پرو، ونزوئلا، کوبا، کرواسی، صربستان، بوسنی و هرزگوین، بلاروس و هندوستان، هر ۶ ماه یک‌بار به مدت ۱۵ روز می‌توانند در ایران سفر کنند.

به گفته عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اقداماتی در خصوص لغو دوطرفه روادید با برخی از کشورها صورت گرفته است که به زودی نام این کشورها اعلام خواهد شد و در آینده نیز این اقدامات با کشورهای دیگر نیز انجام خواهد شد. او بیان کرده که این اقدامات به منظور تقویت گردشگری و ارتقاء جایگاه پاسپورت ایران صورت گرفته‌اند و هدف آن افتتاح درها در برابر شهروندان دیگر کشورها به منظور جذب گردشگران و افزایش تبادل فرهنگی و اقتصادی است.

از میان ۳۳ کشوری که یکطرفه با آن‌ها لغو روادید شده است، قرار است روادید تعدادی از آن‌ها برای شهروندان ایرانی نیز لغو شود. این اقدامات به‌طور دوسویه انجام شده‌اند، و تلاش برای افزایش این تعداد و گسترش این امکانات در آینده در حال انجام است.

وزیر میراث فرهنگی بیان کرده که این حرکت به منظور تقویت گردشگری انجام شده و هدف آن معرفی ایران و جلب گردشگران است. این اقدامات می‌توانند تأثیر مثبتی بر جذب گردشگران و تبادل فرهنگی داشته باشند و به تبلیغات منفی درباره ایران جلوگیری کنند.

ضرغامی تاکید کرد: ما برای تقویت گردشگری کاری به روابط خاص دیپلماتیک نداریم، ما می‌خواهیم درها را باز کنیم، حساسیت‌ها را برطرف کنیم و بگوییم هر که می‌خواهد وارد ایران شود، آماده‌ایم تا از او پذیرایی کنیم؛ این نیز می‌تواند از نظر بین‌المللی تصویر مثبتی از کشور ایجاد کند.