به گزارش اکوایران، بانک مرکزی اروپا روز پنج شنبه نرخ‌­های بهره را ثابت نگه داشت و برتعهد خود برای ادامه مبارزه با تورم تاکید کرد. بانک مرکزی کانادا نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که تمرکزش روی زمانی است که می‌­تواند کاهش نرخ­‌های بهره را آغاز کند.

براساس گزارشی از رویترز، بانک‌­های مرکزی مهم جهان نرخ‌­های استقراض را تابحال تا حدود 4 درصد افزایش داده­‌اند و انتظار می‌رود ژاپن به زودی به سیاست نرخ بهره منفی خود پایان دهد.

فدرال رزرو نرخ بهره معیار را بین 5.25 تا 5.5 درصد نگه داشته است، ولی آمار تورم ماه ژانویه نشان خواهد داد که آیا تورم آنقدر آرام شده است که این نهاد به زودی کاهش نرخ بهره را شروع کند. سیاستگذاران شرط‌‌بندی­‌های بازار برای کاهش نرخ بهره را تاکنون به تعویق انداخته­‌اند.

یکی از اعضای هیات مدیره فدرال رزرو می­‌گوید ایالات متحده با هدف تورم 2 درصدی فاصله کمی دارد، ولی تا زمانی که روشن نشود که کاهش تورم پایدار خواهد بود نباید برای کاهش نرخ­‌ها عجله کند.

با این وجود، معامله‌گران روی کاهش 1.3 واحد درصدی نرخ­‌های بهره در سال جاری حساب کرده‌­اند. این درحالی است که تصمیم بعدی فدرال رزرو درباره نرخ ‌های بهره 31 ژانویه گرفته می‌شود.

Capture (3)0

بانک مرکزی نیوزلند نیز نرخ بهره معیار را در قله پانزده ساله آن 5.5 درصد نگه داشته است و انتظار می‌رود تصمیم بعدی این نهاد نیز ثابت نگه داشتن نرخ‌­ها برای مدت زمان بیشتری باشد. این درحالی است که تورم در سه ماهه پایانی سال 2023 به کمتر از 5 درصد کاهش یافت.

در بریتانیا نیز تازه‌ترین داده‌­ها نشان می‌دهد که تورم در ماه گذشته پس از 10 ماه افزایش یافته و به 4 درصد رسیده است، به‌طوری که به انتظارات بازار برای کاهش زودهنگام نرخ بهره در سال جاری لطمه زد.

سیاستگذاران بانک مرکزی انگلستان قرار است درماه فوریه جلسه داشته باشند و تصمیمات آن برای زمان بندی کاهش نرخ بهره از نزدیک دنبال می‌شود. بازارها روی کاهش 0.9 واحد درصدی نرخ­‌های بهره در سال جاری حساب کرده‌­اند.

در کانادا نیز بانک مرکزی روز چهارشنبه نرخ‌­های بهره را روی 5 درصد نگه داشت و گفت درحالی که همچنان درباره تورم بنیادین نگرانی وجود دارد، تمرکز این بانک به سمت زمان کاهش هزینه­‌های استقراض تغییر کرده است. بازارها روی کاهش نرخ بهره در ماه‌­های آتی حساب کرده‌­اند، به‌طوری که احتمال 50 درصدی برای کاهش 0.25 واحد درصدی در سه ماه دیگر وجود دارد.

بانک مرکزی نروژ که ماه گذشته در حرکتی نرخ بهره را افزایش داده بود، روز پنج شنبه آن را روی 4.5 درصد نگه داشت و اعلام کرد که برای مدتی ثابت خواهد بود.

تورم هسته نروژ در ماه گذشته به 5.5 درصد رسید که کمترین میزان در طول پانزده ماه گذشته بوده است.

بانک مرکزی استرالیا نیز نرخ­­‌های بهره را روی 4.35 درصد در ماه گذشته ثابت نگه داشت. با این وجود دقایقی از این جلسه نشان می‌دهد که این نهاد افزایش در نرخ را در نظر داشته است باوجودی که بازارها از ماه سپتامبر روی کاهش آن حساب کرده بودند.

داده‌­های ماه ژانویه نشان می‌­دهند که فشارهای تورمی روبه کاهش است درحالی که این کشور همچنان در برابر شرایط اقتصادی چین، اصلی­‌ترین شریک تجاری‌­اش آسیب پذیر است.

تورم سوئد اما در ماه گذشته به 2.3 درصد کاهش یافت، با این وجود، تورم هسته که هزینه‌های انرژی را شامل نمی‌شود همچنان 5.3 درصد است. بانک مرکزی این کشور در ماه نوامبر نرخ بهره را روی 4 درصد حفظ کرد و سیگنال افزایش دوباره نرخ‌ها در 2024 را فرستاد. با اینحال، اقتصاددانان نسبت به این مساله شک دارند.

در سوئیس، فرانک در سال 2023 نسبت به یورو 5 درصد افزایش یافت، به طوری که فشار تورمی را به صورتی کاهش داد که بانک مرکزی ممکن است بزودی تصمیم به کاهش نرخ بهره بگیرد.

تورم ماه گذشته برای هفتمین ماه متوالی از هدف 2 درصدی بانک مرکزی کمتر بود.

بانک مرکزی ژاپن سیاست پولی فوق انبساطی خود را روز سه شنبه همچنان حفظ کرد، ولی این سیگنال را داد که ممکن است به زودی به نرخ‌­های بهره منفی پایان دهد.

براساس نظرسنجی انجام شده توسط رویترز، اقتصاددانان انتظار دارند بانک مرکزی ژاپن این حرکت را تا سه ماه دیگر انجام دهد. تورم هسته این کشور ماه گذشته برای دومین ماه متوالی کاهش یافت، ولی بالاتر از هدف 2 درصدی خود ایستاد.