به گزارش اکوایران، از فروردین سال ۹۷ تا فروردین سال ۱۴۰۰، حدود ۷۶۰ هزار میلیارد تومان رانت ارزی در کشور توزیع شد که بیش از ۶۱ درصد آن در شهر تهران بود.

در این سه سال، ارز در دو نرخ ترجیحی (۴۲۰۰) و نیمایی به دست فعالین اقتصادی رسید و رانت گسترده‌ای در جامعه پخش شد.

خبر مرتبط
روایت سه ساله از رانت ارزی؛ رانت ۷۶۰ هزار میلیارد تومانی طی سه سال

اکوایران: بررسی‌ها نشان می‌دهد از فروردین ۹۷ تا فروردین ۱۴۰۰، حدود ۷۶۰ هزار میلیارد تومان رانت حاصل از ارز ترجیحی و نیمایی به شرکت‌ها در سراسر کشور داده شده است.

در بررسی‌های آماری صورت گرفته مشخص شده است که این ارز بین ۵ هزار و ۲۰۶ شرکت در تهران توزیع شده که می‌توان آن‌ها را در ۶۰ حوزه فعالیت مختلف طبقه‌بندی کرد.

به این ترتیب می‌توان محاسبه کرد که هر حوزه فعالیت چه میزان ارز تخصیصی دریافت کرده است؛ ارزی که شاملِ قیمت نیمایی و ترجیحی (۴‌هزار و ۲۰۰ تومانی) بود.

پیش‌تر حوزه‌هایی که در این سه سال مبلغی معادل «بیش از سه میلیارد یورو»، «بین یک تا سه میلیارد یورو» و «بین ۵۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد یورو» ارز تخصیصی دریافت کرده‌اند، مورد ارزیابی قرار گرفت.

در این گزارش به بررسی شرکت‌های تهرانی در حوزه فعالیت‌های مختلف خواهیم پرداخت که ارز تخصیص یافته به آن‌ها «بین ۲۵۰ میلیون تا ۵۰۰ میلیون یورو» بوده است.

بررسی هفت حوزه فعالیت دریافت‌کننده ارز نیمایی و ترجیحی

بررسی آمار میزان ارز تخصیصی به حوزه فعالیت‌های مختلف در شهر تهران نشان می‌دهد ۷ حوزه فعالیت بین ۲۵۰ میلیون تا ۵۰۰ میلیون یورو ارز تخصیصی دریافت کرده‌اند که در میان آن‌ها بخش «بازرگانی غیرتخصصی» بیشترین میزان ارز را در طول این سه سال دریافت کرده است. با توجه به آمارها در این مدت بخش «بازرگانی غیرتخصصی» در حدود ۴۷۳ میلیون یورو ارز دریافت کرده است.

021114

در جایگاه سوم بخش «خدمات فناوری اطلاعات» قرار دارد که حدود ۴۳۲ میلیون یورو ارز تخصیصی دریافت کرده است.

پس از آن، بخش «صنایع کاغذ» ۳۹۴ میلیون یورو، بخش «تولید محصولات فلزی» ۳۸۶ میلیون یورو و در نهایت بخش «حمل و نقل هوایی» ۳۰۴ میلیون یورو ارز تخصیصی دریافت کرده‌اند.

از میان حوزه فعالیت‌های دریافت‌کننده ارز تخصیصی که رقمی بین «۲۵۰ میلیون تا ۵۰۰ میلیون یورو» گرفته‌اند، «تولید فرآورده‌های معدنی غیرفلزی» کمترین میزان ارز تخصیصی را دریافت کرده است. طبق آمارها از فروردین سال ۹۷ تا فروردین سال ۱۴۰۰ رقمی که به این بخش اختصاص یافته معادل ۲۸۰ میلیون یورو بوده است.  

خبر مرتبط
روایت سه ساله از رانت ارزی؛ از کف 126 تا سقف 722 هزار میلیارد تومان

بررسی داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که در سال‌های 97 تا 1400 مبلغ رانتی که به واسطه تخصیص ارز 4 هزار و ۲۰۰ تومانی و نیمایی در تهران توزیع شده چیزی حدود ۱۲۰ تا ۷22 هزار میلیارد تومان است. این ارقام چطور حاصل شده و سهم هر شرکت تهرانی از آن چقدر بوده است؟