به گزارش اکوایران، محمدرضا مدرس خیابانی، مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تشریح کارنامه یکساله گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به ظرفیت سازی‌های اخیر این گروه اشاره و اظهار کرد: با ابلاغ سند توسعه دریامحور از سوی رهبر معظم انقلاب، کشتیرانی بار مسئولیت جدیدی را به دوش خود احساس می‌کند و فعالیت­‌های آن، وارد مرحله جدیدی شده است.

مدرس خیابانی با بیان این‌که بازنگری سند راهبردی گروه کشتیرانی در حال انجام است به ارائه آماری در خصوص کاهش تعداد دریانوردان ناوگان کشتیرانی از سال 98 تاکنون اشاره کرد و افزود: در سال 98 تعداد 670 نفر از دریانوردان ناوگان را نیروی انسانی خارجی تشکیل می‌داد، اما در یک فاصله 5 ساله تعداد تقریبا به صفر رسیده است.

او از جذب بیش از 2000 نفر نیروی متخصص دریایی طی 4 سال گذشته و انجام آموزش­های تخصصی مرتبط با حوزه‌­های فنی و بازرگانی خبر داد و اظهار داشت: همچنین 320 دانشجو نیز هم اکنون به صورت بورسیه در حال تحصیل می‌باشند که به صورت همزمان، آموزش­های نظامی و مهارتی حوزه دریانوردی را در نوشهر و بوشهر فرا می‌گیرند.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از عقد قرارداد ساخت کشتی با سازندگان داخلی مطابق با برنامه کشتیرانی برای استفاده حداکثری از توان داخلی خبر داد و گفت: مجموعاً ده فروند شناور داخلی به مبلغ کل 86 میلیون دلار به سازندگان داخلی سفارش داده شده است.

مدرس خیابانی در ادامه افزود: بر این اساس چهار فروند از این کشتی­‌ها در صنایع کشتی­‌سازی صدرا نکا و 6 فروند دیگر به صنایع کشتی­‌سازی اروندان سفارش داده شده، ضمن اینکه مذاکرات جهت عقد قرارداد ساخت چهار فروند کشتی دیگر به ارزش تقریبی 75 میلیون دلار نیز در حال جریان است.

وی خاطرنشان کرد: طی سال جاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران رتبه 22 را در بین 100 شرکت برتر کشور به خود اختصاص داده و به عنوان یکی از چهار شرکت پیشرو کشور شناخته شد و رتبه نخست در میان شرکت‌های حمل‌و‌نقلی را نیز کماکان حفظ کرد.