به گزارش اکوایران، تورم تولیدکننده یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی است که معمولا با استفاده از آن می‌توان به پیش‌بینی تورم مصرف‌کننده پرداخت. این شاخص نشان می‌دهد که در هر بازه زمانی، هزینه تولید خدمات چند درصد نسبت به گذشته تغییر کرده است.

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در پاییز 1402، تورم فصلی تولیدکننده بخش خدمات نسبت به تابستان کاهش یافته و به کمتر از 10 درصد رسیده است. نرخ نقطه به نقطه این شاخص نیز نزولی شده و از 57 درصد به کمتر از 55 درصد نزول کرده است. تورم سالانه تولید خدمات هم از رفتار مشابهی پیروی کرده و نسبت به تابستان در سطح پایین‌تری قرار گرفته است.

اُفت تورم فصلی تولید خدمات در پاییز 1402

تورم تولیدکننده شاخصی است که تغییر هزینه تولید کالا و خدمات را در مبدأ تولید و پیش از رسیدن به دست مصرف‌کننده نشان می‌دهد. اگر یک کالا مورد بررسی باشد، تورم تولیدکننده هزینه تولید آن را پشت درب کارخانه می‌سنجد. این روش محاسبه برای خدمات کمی متفاوت است. از زمانی که یک خدمت تولید می‌شود تا زمانی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد زمان زیادی نمی‌برد و تقریبا زمان تولید با مصرف یکسان است. بنابراین در بخش خدمات، تورم تولیدکننده و مصرف‌کننده تا حد زیادی همسو با یکدیگر هستند.

نرخ فصلی این شاخص نشان می‌دهد که هزینه تولید خدمات در هر فصل چند درصد نسبت به فصل قبل تغییر کرده است. این نرخ در پاییز امسال 8.9 درصد شده در حالی که در تابستان 12.6 درصد بوده است. بنابراین تورم فصلی تولید خدمات از کانال 12 درصدی عقب‌نشینی کرده و به محدوده زیر 10 درصد بازگشته است.

021125

همراهی نرخ سالانه و نقطه‌ای تورم تولید خدمات از رفتار فصلی

نه تنها تورم تولیدکننده فصلی خدمات، بلکه نرخ نقطه به نقطه و سالانه این شاخص نیز در پاییز 1402 نسبت به تابستان کاهش یافته است. به بیان دقیق‌تر، تورم نقطه‌ای این بخش از 57 درصد به 54.6 درصد اُفت کرده است. نرخ نقطه‌ای نشان می‌دهد که هزینه تولید خدمات در هر فصل چند درصد نسبت به همان فصل در یک سال قبل تغییر کرده است. این نرخ طی پاییز امسال در کمترین سطح خود از تابستان سال گذشته تا کنون قرار گرفته است.

تورم سالانه تولید بخش خدمات نیز با حرکت از 58.8 درصد به 57.9 درصد شاهد کاهش بوده است. البته باید توجه داشت که کاهش تورم، تا زمانی که در محدوده مثبت قرار دارد، نشان‌دهنده کاهش سرعت افزایش قیمت است و به معنای ارزان‌شدن هزینه تولید خدمات نیست. تنها زمانی می‌توان گفت هزینه تولید خدمتی کاهش یافته که تورم تولیدکننده آن منفی شده باشد.