به گزارش اکوایران، از ابتدای سال جاری تا انتهای دی ماه علاوه بر اینکه سهم صاحبان کسب و کار از مجموع تسهیلات اعطا شده کاهش یافته و بخش بیشتری به خانوار تخصیص پیدا کرده است، توزیع میان بخش‌های مختلف اقتصادی نیز با تغییراتی همراه بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در مجموع سهم بخش خدمات و صنعت از کل تسهیلات بزرگتر شده و در عوض سهم مسکن از اعتبارات دریافتی کاهش یافته است. 

اعطای 3500 همت اعتبار به صاحبان کسب و کار

بر اساس آمارهای منتشر شده از بانک مرکزی از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه مجموعا 3 هزار و 508 همت اعتبار در قالب انواع تسهیلات به صاحبان کسب و کار پرداخت شده است. مشاهدات بیان می‌کنند علی‌رغم اینکه مجموع تسهیلات تخصیص یافته به بخش کسب و کار در مقایسه با ده ماهه ابتدایی 1401 حدود 26.7 درصد رشد داشته است، اما سهم آن از کل تسهیلات نسبت به سال گذشته کاهش یافته و از 83.6 درصد به 81.4 درصد رسیده است. 

علاوه بر این موضوع، مشاهده می‌شود توزیع اعتبار میان بخش‌های مختلف اقتصاد نیز دچار تغییراتی شده است. به‌طور کلی در کشور ما اصلی‌ترین منبع تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی، وام‌دهی شبکه بانکی است. به همین ترتیب نحوه تخصیص اعتبار میان بخش‌ها یکی از مهمترین کانال‌های سیگنال‌دهی به بازارهاست و ممکن است حتی رشد اقتصادی میان بخش‌ها را نیز دچار تغییر کند. 

رشد سهم خدمات و صنعت از تسهیلات صاحبان کسب و کار

بررسی‌ها نشان می‌دهد در 10 ماهه ابتدایی سال جاری حدود 41 درصد تسهیلات تخصیص یافته به صاحبان کسب‌وکار، صرفا در بخش خدمات توزیع شده که در مقایسه با بازه مشابه در سال گذشته حدود 1.4 درصد بالاتر است.

در جایگاه بعدی بیشترین سهم از وام‌ها را بنگاه‌های فعال در بخش صنعت و معدن اخذ کرده‌اند که مجموعا بالغ بر 36 درصد وام‌ها را شامل می‌شود. بر اساس بررسی‌ها سهم این بخش نیز در مقایسه با سال گذشته بیش از 1 درصد رشد یافته است. 

بخش بازرگانی و کشاورزی نیز به ترتیب دارای سهمی معادل 9.9 درصد و 7 درصد از کل تسهیلات پرداختی به بنگاه‌های اقتصادی از ابتدای 1402 تا انتهای دی ماه بوده‌اند که در مقایسه با موقعیت مشابه در سال گذشته به ترتیب 0.4 درصد افزایش و 1.2 درصد کاهش را تجربه‌ کرده‌اند. 

1402112501

مشاهده می‌شود کوچکترین سهم از وام‌ها نیز به بخش‌ ساختمان و مسکن و متفرقه پرداخت شده است که به ترتیب سهمی معادل 5.6 و حدودا 0 درصد دارند. به‌طور کلی وام‌های پرداختی به بخش متفرقه عموما از سهم بسیار پایینی برخوردار بوده و نزدیک به صفر برآورد می‌شود. 

نکته مهم این است که سهم وام‌های پرداختی به بخش مسکن و ساختمان در سال جاری نسبت به بازه مشابه در سال گذشته به شکل چشمگیری کاهش یافته است به‌گونه‌ای که در سال گذشته سهم این بخش بالغ بر 7 درصد اعلام شده بود اما امسال سهم این بخش کاهش یافته و در عوض سهم بخش‌های دیگری مانند خدمات و صنعت‌ومعدن بزرگتر شده است.