به گزارش اکوایران، به‌نظر می‌رسد رئیس جمهور آرژانتین که خود را "آنارکو کاپیتالیست" معرفی می‌کند به چیزی دست یافته است که بسیاری از تحلیلگران سیاسی و اقتصادی می‌گفتند برنامه‌های رادیکال او تقریبا بطور قطع نمی‌تواند به آن دست یابد: پیشرفت اندک در اقتصاد کشور.

براساس گزارش گزارشی از یواس‌ای تودی، خاویر میلی، اقتصاددان راست‌گرا و کارشناس تلویزیونی سابق، که سبک مبارزاتی و پذیرش تئوری‌های توطئه‌اش باعث مقایسه او با دونالد ترامپ شد، در ماه دسامبر قدرت را دردست گرفت.

پنج ماه پس از سوگند خوردن او، آرژانتین همچنان یکی از بالاترین نرخ‌های تورم در جهان را دارد، به‌طوری که طبق داده‌های بلومبرگ، تورم آن در ماه مارس به 287 درصد رسیده است، با این حال "شوک‌های ریاضتی" سبب شده نرخ تورم این کشور در سه ماه گذشته هر ماه کاهش یابد. و درحالی که داده‌های تورم ملی آرژانتین برای ماه آوریل قرار است هفته آینده منتشر شود، برخی شاخص‌ها نشان دهنده آن هستند که اقتصاد آرژانتین می‌تواند برای اولین بار از اکتبر 2023، شاهد بازگشت به تورم ماهانه تک رقمی باشد.

در اولین هفته تصدی‌اش به عنوان رئیس جمهور، خاویر میلی کاهش‌های قابل توجهی را در "هزینه‌های بخش عمومی" آرژانتین اعمال کرد، پروژه‌های زیرساختی جدید را متوقف کرد، یارانه‌های حمل و نقل و انرژی را برای شهروندان کاهش داد و وزرای فدرال آرژانتین را به نصف رساند. او همچنین ارزش پزوی آرژانتین در مقابل دلار آمریکا را 50 درصد کاهش داد.

به گفته ایان برمر، موسس مشاوره یوروآسیا گروپ، زمانی که میلی انتخاب شد بسیاری از کارشناسان انتظار  داشتند که برنامه‌های او برای اقتصاد به سقوط بیشتر منجر شود. ولی چنین اتفاقی نیفتاد؛ تورم ماهانه در سه ماهه گذشته کاهشی بوده است به‌طوری که از 25 درصد در ماه دسامبر به 10 درصد در مارس رسیده است و انتظار می‌رود در ماه آوریل تک رقمی شود. دولت میلی اینکار را با تبدیل 5.5 درصد کسری بودجه که به ارث برده بود به اولین مازاد بودجه کشور انجام داد، درحالی که ذخایر بانک مرکزی را افزایش داده، نرخ بهره معیار را کاهش داده و عرضه پول را نیز کاهش داده است؛ و همه اینها بدون ایجاد بی‌ثباتی در بازار مالی و ارز کشور انجام شده است.

دومین کشور بزرگ در آمریکا لاتین و سومین اقتصاد بزرگ آن برای دهه‌ها با ناکارآمدی اقتصادی و سیاسی دست‌وپنجه نرم کرده است. این کشور 9 بار از بدهی دولتی خود نکول کرده است؛ ده‌ها میلیارد دلار از صندوق بین المللی پول و اخیرا از چین وام گرفته است.

میلی مدت‌هاست که ادعا می‌کند به شکلی از لیبرترینیسم (اختیارگرایی) پایبند است که در دل فلسفه اقتصادی و سیاسی خود عملا خواستار حذف دولت است. او در طول کمپین انتخاباتی خود مرتبا یک "اره برقی" را به نشانه عزم خود برای کاهش هزینه‌های عمومی برای اصلاح اقتصاد آشفته آرژانتین تکان می‌داد.

میلی همچنین ادعا کرد که بانک مرکزی آرژانتین را "منفجر می‌کند"، که تابحال اتفاق نیفتاده است.

میلی، تغییرات آب‌وهوایی را یک "توطئه سوسیالیستی"معرفی می‌کند و بطور مداوم جنایاتی که دیکتاتوری نظامی آرژانتین در دهه 1970 و 1980 مرتکب شد را کم اهمیت جلوه می‌دهد. او همچنین مدعی است که بهترین مشاوره‌ها را از موری، میلتون، رابرت و لوکاس دریافت می‌کند، که چهار سگ او هستند.

ایلان ماسک، از طرفداران میلی

به نظر می‌رسد میلی با ایلان ماسک، صاحب خودروسازی تسلا و شبکه اجتماعی ایکس، بر سر بازارهای آزاد و نیاز به دفاع از آزادی و آزادی‎‌های فردی پیوند دارد. ماسک در پستی در X درحالی که به همراه رئیس جمهور آرژانتین شصت خود را به نشانه پیروزی بالا برده اند نوشت: من سرمایه گذاری در آرژانتین را توصیه می‌کنم.

میلی1

با اینحال، بسیاری از مردم این کشور شکایت دارند که سیاست‌های اقتصادی میلی زندگی آنها را در کوتاه مدت سخت‌تر کرده است، به‌طوری که کاهش هزینه‌ها به دستمزدها و حقوق‌های بازنشستگی آسیب زده است، که با تورم فاصله زیادی دارند.

اتحادیه‌های کارگری اعتصاب گسترده‌ای را در روز پنجشنبه در اعتراض به اصلاحات اقتصادی میلی به راه انداختند چراکه برنامه کاهش هزینه‌های میلی به کاهش قابل توجه در مصرف، ساخت‌وساز و فعالیت تولیدی منجر شده است. اعتراضات گسترده برضد کاهش بودجه دانشگاه‌های دولتی نیز اخیرا 400 هزار نفر را بیرون آورد.

حمل دسته‌های بزرگ اسکناس

بانک مرکزی آرژانتین روز دوشنبه مجبور شد اولین اسکناس 10 هزار پزویی خود را منتشر کند، که ارزش آن حدود 11 دلار است، چراکه شهروندان مجبورند دسته‌های بزرگ اسکناس را برای پرداخت‌های کوچک خود همراه داشته باشند. بسیاری از کسب‌وکارها در این کشور همچنان ترجیح می‌دهند با پول نقد معامله کنند، که تاحدی به دلیل بی‌ثباتی مزمن اقتصادی کشور است.

میلی این هفته در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی تاکید کرد که اصلاحات اقتصادی او کار می‌کند و عمدتا طبقه سیاسی کشور (نخبگان) را هدف قرار می‌دهد، نه شهروندان عادی را.

او به بی‌بی‌سی گفت: هیچ معجزه‌ای درکار نیست، زندگی واقعی نیاز به زمان دارد؛ چه جایگزین دیگری بود؟ اینکه مانند دولت قبلی به چاپ پول ادامه دهیم که تورم ایجاد می‌کند و درنهایت به آسیب پذیرترین اقشار آسیب می‌زند؟

میلی2