به گزارش اکوایران، تازه‌ترین آمار رشد اقتصادی توسط مرکز آمار ایران اعلام شد. بر این اساس رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۲ معادل ۵.۷ درصد بود. بررسی رشد اقتصادی سال گذشته به روش هزینه‌ای نشان می‌دهد رشد مصرف نهایی خصوصی و تشکیل سرمایه ثابت ناخالص کمتر از میانگین رشد اقتصادی کشور است.

همچنین این آمارها نشان می‌دهد رشد مصرف نهایی دولت از سایر بخش‌های هزینه‌ای بیشتر است؛ به طوری‌که رشد مصرف نهایی دولت در سال ۱۴۰۲ رکورد ۲۷ ساله خود را به ثبت رسانده است.

030323

مصرف نهایی دولت در قله ۲۷ ساله

آمارها از تولید ناخالص داخلی در سال ۱۴۰۲، حاکی از آن است که رشد اقتصادی برای سال ۱۴۰۲ معادل ۵.۷ درصد بود. به عبارتی تولید ناخالص داخلی کشور در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۵.۷ درصدی داشته است.

اگر این تولید ناخالص داخلی در این سال را به روش هزینه مورد بررسی قرار دهیم، نقش پررنگ مصرف نهایی دولت در ایجاد این رشد اقتصادی مشخص می‌شود. طبق آمارهای منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، رشد مصرف نهایی دولت در سال گذشته معادل ۱۶.۷ درصد بوده که بیشترین سطح از سال ۸۵ تا کنون را به خود اختصاص داده است.

مصرف نهایی خصوصی که میزان هزینه‌کرد خانوارها در اقتصاد را نشان می‌دهد با رشد ۵.۲ درصدی مواجه شده که از میانگین رشد اقتصادی سال گذشته کمتر است. همچنین رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص نیز که نشان‌دهنده میزان سرمایه‌گذاری در کشور است، رشد ۴.۸ درصدی را تجربه کرد.

بررسی تجارت جهانی نیز گویای آن است که میزان صادرات کالا و خدمات در سال ۱۴۰۲ نسبت به واردات رشد بیشتری داشته است. بر این اساس؛ رشد صادرات کالا و خدمات در سال گذشته معادل ۱۳ درصد بود. این درحالی است که رشد واردات کالا و خدمات در سال گذشته رقمی معادل ۹.۵ درصد را به خود دیده است.

به طور کلی، رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد مصرف نهایی دولت در این سال نقش زیادی در رشد ۵.۷ درصدی داشته است. به عبارتی رشد هزینه‌کردهای دولت در این سال نسبت به سال‌های گذشته رکورددار بوده است.