به گزارش اکوایران، نیروی کار یک کشور موتور محرکی است که می‌تواند بخش‌های مختلف یک اقتصاد را به حرکت درآورده و باعث رونق اقتصاد شود. یکی از شاخص‌هایی که با توجه به آن می‌توان بازار کار را مورد ارزیابی قرار داد؛ نرخ مشارکت است. نرخ مشارکت نشان می‌دهد از کل جمعیت در سن کار یک کشور، چند نفر جمعیت فعال بوده و در بازار کار ورود کرده‌اند.

اگر این تعریف در کنار تحصیلات افراد و جنسیت آن‌ها قرار بگیرد دید کاملی از وضعیت بازار کار بر حسب تحصیلات و جنسیت ارائه خواهد داد.

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد بیشترین نرخ مشارکت مردان مربوط به مردان تحصیل‌کرده در رشته‌های مرتبط با «کشاورزی و جنگلداری» بوده است. از سوی دیگر بیشترین نرخ مشارکت در زنان به رشته‌های مرتبط با «بهداشت» اختصاص یافته است.

030517

«کشاورزی و جنگلداری» در صدر نرخ مشارکت مردان

بررسی‌های آماری در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد بیشترین نرخ مشارکت مردان در این سال مربوط به مردان تحصیل‌کرده در رشته‌های مرتبط با «کشاورزی و جنگلداری» بوده است. بر اساس این آمار نرخ مشارکت این مردان با تحصیلات فوق معادل ۷۷.۶ درصد بوده است. به عبارتی از کل جمعیت در سن کار که تحصیلات مرتبط با کشاورزی داشته‌اند، ۷۷.۶ درصد در بازار کار وارد شده‌اند که ممکن است شاغل یا بیکار بوده باشند.

در سمت دیگر کمترین میزان نرخ مشارکت مربوط به مردان تحصیل‌کرده در رشته‌های مرتبط با «علوم تربیتی» بوده است. طبق آمارها ۴۷ درصد از این مردان در بازار کار سال گذشته مشارکت داشته‌اند.

030517

مشارکت نزدیک به ۵۰ درصدی زنان در حوزه بهداشت

آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در سال گذشته ۴۹.۲ درصد از زنان در رشته‌های مرتبط با «بهداشت» در بازار کشور مشارکت داشته‌اند. بر اساس آمارها این مشارکت، بیشترین نرخ مشارکت در جامعه زنان بازار کار ایران بوده است. به عبارتی این آمار گویای آن است که زنان تحصیل‌کرده در حوزه‌های مرتبط با «بهداشت» بیشترین میزان مشارکت را در بازار کار نسبت به سایر زنان تحصیل‌کرده داشته‌اند.

در سمت دیگر رشته‌های مرتبط با «هنر و علوم انسانی» قرار دارد که کمترین نرخ مشارکت زنان را در سال گذشته به خود اختصاص داده است. بر این اساس نرخ مشارکت زنان در این حوزه معادل ۲۹.۷ درصد بوده است.