به گزارش اکوایران، تازه‌ترین آمارهای بانک مرکزی از وضعیت بازار مسکن در شهر تهران نشان می‌دهد که قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این شهر نسبت به تیر ماه افزایش یافته اما از آهنگ رشد آن کاسته شده است.

تعداد معاملات مسکن نیز به 3 هزار و 665 واحد رسیده که 3 درصد نسبت به تیر ماه و 26.2 درصد نسبت به مرداد سال گذشته افزایش یافته است. این افزایش در حالی رخ داده که تعداد معاملات مسکن در تیر ماه با کاهش رشد ماهانه همراه بوده است. مقایسه این ارقام با سال‌های گذشته نیز نشان می‌دهد که معاملات مسکن در پایتخت فاصله زیادی با روزهای اوج خود دارد.

روند رشد ماهانه قیمت خانه در تهران نیز حاکی از آن است که افزایش این نرخ در تیر ماه پایدار نبوده و در مرداد تورم ماهانه قیمت مسکن به کمتر از 1.5 درصد کاهش یافته است.

030617

رشد 1.2 درصدی قیمت مسکن در پایتخت

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران طی مرداد ماه به 88 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است. این رقم در تیر برابر با 87 میلیون و 460 هزار تومان بوده است.

بر این اساس، رشد ماهانه قیمت مسکن در تهران به 1.2 درصد رسیده در حالی که در تیر ماه 1.8 درصد بوده است. بررسی روند این شاخص از سال 95 به بعد گویای آن است که تورم ماهانه خرید مسکن از روزهای دورقمی خود فاصله گرفته اما همچنان در محدوده‌ای قرار دارد که نمی‌توان با قطعیت انتظار داشت که به روزهای خطرناک خود باز نمی‌گردد.

برای مثال، این نرخ در حالی که در برخی ماه‌های سال 1402 منفی شده بود، دوباره از ابتدای سال جدید در محدوده مثبت نوسان کرده است. با این که رشد ماهانه قیمت مسکن در تهران در فروردین امسال تا 0.2 درصد، یعنی نزدیک به صفر، اُفت کرده بود اما در اردیبهشت تا نزدیک 4 درصد بالا رفت. مجددا، این نرخ در تیر ماه صعودی شده و به 1.8 درصد رسیده اما در مرداد کاهش یافته و تا 1.2 درصد پایین آمده است.

روند بلندمدت این شاخص حاکی از آن است که بازار مسکن تهران در برهه‌هایی مثل اردیبهشت سال قبل تورم 13 درصدی هم در طول یک ماه به خود دیده است؛ از این رو می‌توان گفت در حال حاضر بازار مسکن تهران از نظر قیمتی با آرامش نسبی روبرو است.

می‌توان گفت علت این افزایش‌ قیمت کج‌دار و مریز در ماه‌های اخیر نیز تورم نهاده‌های ساختمانی است که اثر خود را روی هزینه تولید مسکن گذاشته و از این کانال منجر به افزایش قیمت آن می‌شود.