به گزارش اکوایران، در شرایطی که معاون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا از نامشخص بودن موفقیت مذاکرات احیای برجام در شهر وین خبر داده، مشاور امنیت ملی کاخ سفید دونالد ترامپ را مقصر وضعیت فاجعه بار کنونی برای دولت جو بایدن معرفی کرده است.

تشکیل کارگروه رفع تحریم‌ها

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات هسته ای در وین، شب گذشته با انتشار توئیتی از برگزاری نشست کارگروه رفع تحریم ها خبر داده است. این در حالی است که مذاکره کنندگان ارشد از روز جمعه وین را به مقصد پایتخت هایشان به منظور پاره های رایزنی ها ترک کرده بودند. با این وجود مقرر است که از امروز (دوشنبه) با بازگشت دیپلماتها به وین دور هشتم گفتگوها در سطح عالی ادامه پیدا کند.

4

مورا در این توئیت با اشاره به طبیعی بودن پیچیدگی روند چنین مذاکراتی تاکید کرده که همچنان موفقیت آمیز بودن مذاکرات وین درباره برجام نامشخص است. او گفته در مقام هماهنگ کننده مذاکرات، تعهد و تلاش های جاری در وین برای موفقیت روند گفتگوها را قابل تقدیر و ستایش می داند.

دیپلماسی بهترین راهِ پیش رو

همچنین شب گذشته جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، با حضور در  برنامه «رو در رو با ملت» (فیس د نیشن) که از شبکه سی‌بی‌‌اس پخش می شود، در پاسخ به پرسشی درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی و مذاکرات احیای برجام گفته سیاست ما در راستای کنترل این برنامه در جهت اهداف عدم اشاعه است و باور داریم دیپلماسی بهترین راه برای این کار است. با این حال زمان بسیار کوتاهی باقی مانده و من نیز آخر ماه گذشته در اسرائیل بودم تا برای این احتمال که دیپلماسی توفیقی به دست نیاورد، هماهنگی کنم.

5

سالیوان تاکید داشته که آمریکا با متحدان اروپایی و شرکای خود نیز در این خصوص همکاری نزدیکی دارد و راهی به جلو خواهد یافت. با این حال او متذکر شده علت آنکه آمریکا در چنین شرایطی قرار گرفته، اینست که دولت قبلی (ترامپ) از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و دولت فعلی در حال پرداخت هزینه آن اشتباه فاجعه‌بار است.