به گزارش اکوایران؛ متیو کندریک خبرنگار ژئوپلیتیک و امور خارجی Morning Consult در گزارشی به تریح این پیمایش پرداخت و نوشت:بسیاری از رای دهندگان آمریکایی از توافق هسته ای الزام آور با ایران حمایت می کنند؛ که ممکن است زیاد به حساب نیاید.

به نوشته اقتصادنیوز، کندریک در ادامه نوشته است: تهران خوشحال خواهد شد که بشنود تعداد زیادی از رای دهندگان آمریکایی از توافق الزام آور برای لغو تحریم ها در ازای محدودسازی برنامه هسته‌ای ایران حمایت می کنند، اما در عمل می‌تواند معنای کمی داشته باشد.

پس از ماه‌ها پیشرفت آهسته آهسته، هفته گذشته مذاکرات در وین برای بازگرداندن توافق هسته‌ای ایران در سال 2015 پیشرفت‌های چشمگیری داشت و مذاکره‌کنندگان در مقطعی نشان دادند که در آستانه یک توافق جدید هستند. اما گفتگوها دوباره به بن بست خورده است چراکه ایالات متحده نمی تواند به یک توافق الزام آور متعهد شود و تهران مصمم است که خود را بار دیگر در معرض خروج یکجانبه آمریکا قرار ندهد.

بر اساس نظرسنجی جدید مورنینگ کانسالت/پولیتیکو، رای دهندگان آمریکایی به نوبه خود از یک توافق الزام آور حمایت می کنند - اما دشواری دستیابی به یک معاهده رسمی از طریق سنا، کاخ سفید را در برابر شانس های طولانی قرار می دهد.

توافق هسته ای الزام آور با ایران تقریباً دو برابر وضعیت بدون توافق محبوب است.
* از رای دهندگان آمریکایی پرسیده شد که در صورت دستیابی به توافق، ترجیح می دهند چه نوع توافق هسته ای با ایران اجرا شود.

نظرسنجی
از بالا به پایین: همه رأی‌دهندگان، دموکرات‌ها، مستقلین، جمهوری‌خواهان

آبی تیره: توافق الزام‌آور/ آبی روشن: توافق غیرالزام‌آور/ بنفش: بدون توافقخاکستری: بدون نظر
نظرسنجی در 12 تا 13 فوریه 2022، در میان نمونه 2005 رای دهنده ثبت نام شده ایالات متحده، با حاشیه خطای وزن نشده 2+- درصد انجام شد. به دلیل گرد کردن، مجموع اعداد ممکن است 100٪ نشود.

 

رای دهندگان آمریکایی از توافق 2015 ایران با اختلاف بیش از 2 برابر حمایت می کنند.

* از رای دهندگان پرسیده شد که آیا از توافق هسته ای 2015 ایران که تحریم های اقتصادی علیه ایران را در ازای محدودیت برنامه هسته‌ای این کشور لغو می‌کند حمایت می‌کنند یا خیر؟

نظرسنجی (1)
از بالا به پایین: همه رأی‌دهندگان، دموکرات‌ها، مستقلین، جمهوری‌خواهان

سبز تیره: کاملا موافقفیروزه‌ای: موافقخاکستری: بدون نظرقرمز روشن: مخالفقرمز تیره: کاملا مخالف 

نظرسنجی در 12 تا 13 فوریه 2022، در میان نمونه 2005 رای دهنده ثبت نام شده ایالات متحده، با حاشیه خطای وزن نشده +/-2 درصد انجام شد. به دلیل گرد کردن، مجموع اعداد ممکن است 100٪ نشود.

حمایت اکثریت واضح رأی‌دهندگان از توافق

• بیش از یک سوم رأی دهندگان ایالات متحده خواهان توافق هسته ای الزام آور با ایران هستند که تقریباً دو برابر سهم 20 درصدی است که خواهان توافق نیستند. یک توافق غیر الزام آور دیگر مانند قرارداد 2015 با 18 درصد کمترین حمایت را دریافت می کند.

• جمهوری خواهان نیز با 46 درصد موافق و 36 درصد مخالف، به احتمال زیاد از این توافق حمایت نکردند. در همین حال، 41 درصد از رای دهندگان جمهوری خواه گفتند که خواهان یک توافق الزام آور یا غیر الزام آور از مذاکرات وین هستند، در حالی که 35 درصد گفتند که ایالات متحده نباید وارد یک توافق شود.

• اکثریت واضح رأی دهندگان - با 53 درصد - همچنین گفتند که از توافق 2015 ایران حمایت می کنند، در حالی که تنها 24 درصد مخالف آن بودند. این رقم از دسامبر 2021 حدود 3 درصد کاهش یافته است، اگرچه این حرکت در محدوده خطای نظرسنجی ها قرار دارد.

آمریکایی‌ها به جنگ با ایران «نه» گفتند

معمای تضمین

متیو کندریک در ادامه نوشته است: به سختی می توان تاثیر خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از توافق هسته ای 2015 ایران را تنها سه سال پس از اجرایی شدن آن، نادیده‌ گرفت. اکنون دولت رئیسی در تلاش برای گرفتن تضمین از تیم مذاکره کننده آمریکایی برای امضای یک توافق جدید است. رئیسی برای حفظ اعتبار در داخل به دنبال تضمین های غیرمحتملی است که جانشین جمهوری خواه احتمالی بایدن در فرصت بعدی خروج ترامپ را تکرار نکند. اما با تقسیم سنا سخت است که ببینیم مذاکره‌کنندگان بایدن چگونه می‌توانند چنین تضمینی بدهند.

رأی دهندگان آمریکایی متوازن از بازگشت به یک توافق الزام آور با ایران حمایت می کنند، اما برای اینکه هر توافقی به عنوان یک معاهده رسمی تصویب شود، باید با اکثریت دو سوم سنا تصویب شود. این امر عملاً غیرممکن است.

سپس این سؤال پیش می‌آید که آیا چشم‌انداز لغو تحریم‌ها به اندازه کافی وسوسه‌انگیز است که ایرانی‌ها بدون دریافت تضمین معتبر، خطر خروج ایالات متحده را چند سال بعد به جان بخرند یا ایده‌ای دیگر برای پایداری توافق پس از دوره بایدن در نظر می گیرند؟

نیویورک‌تایمز: برجام در آستانه احیاست/ مذاکرات وین