به گزارش اکوایران، صبح امروز (پنج‌شنبه، ۱۸ فروردین) عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن با امضای فرمانی معاون خود، احمد محسن الاحمر را برکنار و تمام اختیارات خود را به طور «بازگشت‌ناپذیر» به نهادی که «شورای رهبری ریاستی» خوانده می‌شود واگذار کرد.

بنا بر گزارش دویچه وله، شورای جدید قرار است کشور را به طور موقت رهبری کند و برای یافتن یک راه حل «قطعی و همه‌جانبه» برای خاتمه دادن به جنگ داخلی با نیروهای حوثی وارد مذاکره شود. 

راشد الامینی، وزیر کشور پیشین یمن، رهبری شورای ریاست جمهوری را بر عهده دارد. 

_124075318_33e930d7-0414-4150-8e13-2b4da2b1d2f6

پایان دوران گذار و فعالیت این شورا زمانی تعیین شده که صلح و ثبات به طور کامل در یمن برقرار شده باشد.

بر پایه ارزیابی سازمان ملل متحد از زمان برقراری آتش‌بس دوماهه به مناسبت آغاز ماه رمضان، درگیری‌های نظامی در یمن به شکل محسوسی کاهش یافته است. شورای ریاست جمهوری موظف شده مذاکره برای برقراری یک آتش‌بس دائمی را پیگیری کند.

گمان می‌رود تشکیل شورای ریاست جمهوری که از پشتیبانی ریاض و متحدانش برخوردار است به عنوان راهی برای برون‌رفت از بحران سیاسی در یمن تلقی می‌شود.

220407054353-yemen-new-council-04072022-super-169

وعده ۳میلیارد دلاری برای بازسازی یمن

خبرگزاری رسمی عربستان هفتم آوریل و همزمان با انتشار خبر تشکیل شورای ریاست جمهوری وعده داد سه میلیارد دلار به بازسازی و تقویت اقتصاد یمن کمک کند. تامین بخشی از این کمک را امارات متحده عربی بر عهده گرفته که مهم‌ترین شریک ریاض در ائتلاف نظامی علیه شیعیان حوثی است.

عبد ربه منصور هادی از ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۲ معاون رئیس جمهوری یمن بود و پس از نشستن بر این مسند در سال ۲۰۱۵ و هنگامی که گروه شیعی انصارالله (حوثی‌ها) پایتخت را تصرف کردند از سمت خود کناره‌گیری کرد. پس از آن وی با حمایت ائتلافی به رهبری عربستان سعودی دوباره زمام امور را بر دست گرفت و نهادهای بین المللی عموما او را به عنوان رئیس جمهوری قانونی یمن به رسمیت شناختند.

هادی از زمانی که با حمایت عربستان دوباره به قدرت بازگشت هیچگاه موفق نشد یمن را سوی آرامش و ثبات هدایت کند و حتی در یکپارچه کردن نیروهای حکومتی هم ناکام ماند. جنگ داخلی یمن از سال ۲۰۱۵ به این سو بدون وقفه ادامه داشته و مطابق برآوردها تا کنون به قربانی شدن دست‌کم ۱۵۰ هزار نفر منجر شده است.

000_8QM8D9