به گزارش اکوایران، پس از آنکه پلیس اسرائیل از دسترسی مسلمانان به مسجد الاقصی جلوگیری کرد، یکی از احزاب اسلام‌گرای عضو کابینه اسرائیل اعلام کرد که در صورت تداوم این وضعیت از ائتلاف کنار خواهد کشید.

کابینه در آستانه سقوط

به گزارش نیویورک‌تایمز،  پس از افزایش درگیری‌های میان پلیس اسرائیل و مسلمانان فلسطینی در مسجدالاقصی، بحران کابینه در اسرائیل با اعلام یک حزب کوچک اسلام‌گرا مبنی بر توقف مشارکت خود در کابینه ائتلافی، عمیق‌تر شد.

14

رام، اولین حزب مستقل عربی که به کابینه اسرائیل پیوسته بود، پس از نشست اضطراری شورای رهبری که بر حزب نظارت دارد، اعلام کرد که مشارکت خود را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق در می آورد.

با این حال، این تصمیم تاثیر فوری بر دولت ندارد چرا که پارلمان اسرائیل تا 8 می در تعطیلات است و تا آن زمان ممکن است رام تصمیم گرفته باشد که دوباره به کابینه بپیوندد. اما اگر رام ظرف سه هفته آینده تصمیم خود را دائمی کند، به نمایندگان مخالف اکثریت 64-56 در پارلمان 120 کرسی می‌دهد –کرسی‌های کافی برای رای دادن به انحلال کابینه و پارلمان و قرار دادن اسرائیل در آستانه پنجمین انتخابات خود در سه سال اخیر.

تزلزل در ائتلاف به رهبری بنت

نصمیم رام، شکنندگی کابینه ائتلافی نفتالی بنت را بیش از پیش برجسته می‌کند که طیف متنوع ایدئولوژیکی را به گرد خود جمع کرده است. ائتلافی که در ژوئن گذشته شکل گرفت شامل هشت حزب راست‌گرا، چپ، میانه‌رو و عرب است که به‌جز تمایل به اجتناب از برگزاری پنجمین انتخابات و ممانعت از تداوم قدرت بنیامین نتانیاهو، در کم‌تر مسئله‌ای دچار توافق است.

173

در هفته‌های اخیر، زمانی که یک از نمایندگان جناح راست به نام یدیت سیلمان از ائتلاف خارج و گفت که این ائتلاف به اندازه کافی ارزش‌های صهیونیستی و یهودی را نمایندگی نمی‌کند، تزلزل در کابینه آغاز شد. هر گونه ارائه امتیاز به رام ممکن است سایر اعضای ائتلاف جناح راست را وادار کند که از خانم سیلمان در مخالفت پیروی کنند.

این اقدام رام به دنبال سلسله درگیری‌های میان پلیس اسرائیل و مسلمانان در محوطه مسجد الاقصی در بیت المقدس –که یهودیان با عنوان کوه معبد می‌شناسند- انجام شد. این درگیری‌ها مایه سرافکندگی رام به شمار می‌رود که از سوی حامیانش به عنوان هتک حرمت سومین مکان مقدس در اسلام به شمار می‌رود.

شدت گرفتن خشونت‌ها در بیت‌المقدس

درگیری بین افسران پلیس اسرائیل و فلسطینی‌ها صبح روز جمعه در محوطه مسجدالاقصی رخ داد که منجر به زخمی شدن بیش از 150 فلسطینی و بازداشت بیش از 400 نفر شد و طی آن پلیس برای سرکوب معترضان وارد مجموعه مسجد شد.

13

تنش‌ها در صبح یکشنبه، زمانی که افسران اسرائیلی از ورود نمازگزاران مسلمان به محوطه مسجد الاقصی جلوگیری کردند، شدت یافت. این اقدام غیرعادی منجر به درگیری‌های پراکنده در محوطه مسجد و خیابان‌های فرعی اطراف شد که در آن دست‌کم 18 فلسطینی دستگیر شدند. به گفته گروه فوریت‌های پزشکی هلال احمر فلسطین، در این درگیری دست‌کم 17 فلسطینی زخمی شدند که پنج نفر از آن‌ها مورد اصابت گلوله های پلاستیکی شلیک شده توسط پلیس قرار گرفته بودند.

این تحولات تنش‌ها را در بیت‌المقدس را تشدید کرد که طی هفته‌های اخیر پس از موج مرگبار غیرمعمول حملات که منجر به کشته شدن 14 نفر در اسرائیل شد و متعاقبا در طی سرکوب‌های اسرائیل در کرانه باختری اشغالی، دست کم 15 کشته برجای گذاشته شد.

انتظار می‌رود که تنش‌ها در روزهای آینده به دلیل هم زمانی نادر بین رمضان و عید فصح که از روز جمعه آغاز شد و مسلمانان و یهودیان بیش‌تری را به سمت محوطه الاقصی سوق داد، بیش‌تر شود. تنش‌ها اغلب در بخش قدیمی بیت‌المقدس بالاست. اما در حال حاضر به دلیل این‌هم‌زمانی، که اولین بار از سال 1991 است، به صورت خاصی شدت گرفته است.

مسلمانان تلاش‌های برخی از فعالان یهودی برای اقامه نماز مخفیانه در این مکان را تحریک‌آمیز می‌دانند، زیرا آن‌ها سیاست دیرینه اسرائیل مبنی بر اجازه بازدید یهودیان، بدون حق اجازه نماز را نقض می‌کنند. آن‌ها هم‌چنین می‌ترسند که زیارت یهودیان در آن مکان به کمپین‌های گروه های کوچک افراطی برای ساختن یک معبد جدید یهودی در این مکان شتاب دهد.

بسیاری از مسلمانان نیز از تلاش‌های اخیر یهودیان افراطی برای ورود به محوطه با بزهای جوان برای قربانی کردن فصح خشمگین شده‌اند. پلیس هفته گذشته ادعا کرد که برخی از فعالان را که قصد چنین قربانی کردن را داشتند، دستگیر کرده و مأموران روز جمعه یک یهودی را که یک بز را در نزدیکی محوطه حمل می کرد، دستگیر کردند و این حیوان را مصادره کردند.

یهودیان در مورد اینکه آیا باید در کوه معبد دعا کنند یا خیر اختلاف دارند.

12

هفته گذشته، یکی از خاخام های ارشد اسرائیل، دیوید لاو، بیانیه ای منتشر کرد و گفت که قدم گذاشتن در آنجا برای یهودیان ممنوع است، موضعی که بسیاری از خاخام‌های ارشد از سال 1967، زمانی که اسرائیل این مکان را از تصرف درآورد، داشته‌اند. بسیاری از یهودیان بر این باورند که با ورود به این مکان، در معرض خطر قدم گذاشتن بر برخی از مقدس‌ترین مناطق معبد باستانی یهودیان قرار می‌گیرند.

مجموع درگیری‌های روز یکشنبه پس از حادثه شدیدتر روز جمعه، که طی آن افسران پلیس ضدشورش اسرائیل با شلیک گلوله‌های لاستیکی و نارنجک‌های اشک‌آور به محوطه مسجد حمله کردند، منجر به زخمی شدن بیش از 150 نفر شد.

درگیری‌های مشابه در این مکان مقدس مسلمانان و یهودیان در سال گذشته به آغاز جنگ 11 روزه بین اسرائیل و غزه به رهبری حماس کمک کرد. با این حال، امسال، هم اسرائیل و هم حماس نشان داده اند که به دنبال تشدید تنش نیستند. خالد مشعل، یکی از مقامات ارشد حماس، روز شنبه گفت که هر دو طرف از طریق مقامات قطری اعلام کرده‌اند که خواهان آتش‌سوزی جدید نیستند. اما جهاد اسلامی، یکی دیگر از گروه‌های شبه‌نظامی در غزه، روز یک‌شنبه گفت که تنش‌های اخیر در این مسجد منجر به «رویارویی همه‌جانبه» خواهد شد.