به گزارش اکوایران، در شرایطی که سفیر آمریکا نسبت به قطع روابط دیپلماتیک با روسیه هشدار داده، گزارش شده یک ژنرال بلندپایه روسی در جبهه جنگ اوکراین کشته شده است.

هرگز به طور کامل از هم جدا نخواهیم شد

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، سفیر آمریکا در مسکو روز دوشنبه گفت که روسیه نباید سفارت آمریکا را به دلیل بحران ناشی از جنگ در اوکراین ببندد و دو قدرت هسته ای بزرگ جهان باید به گفتگو ادامه دهند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، تهاجم به اوکراین را نقطه عطفی در تاریخ روسیه می داند: شورشی علیه هژمونی ایالات متحده، که به گفته فرمانروای کرملین باعث تحقیر روسیه از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 شده است.

جان جی سالیوان، سفیر منصوب دونالد ترامپ، در تلاشی آشکار برای ارسال پیامی به کرملین، به خبرگزاری دولتی روسیه تاس گفته که واشنگتن و مسکو نباید به سادگی روابط دیپلماتیک خود را قطع کنند. سالیوان در مصاحبه ای به تاس گفت: ما باید توانایی صحبت کردن با یکدیگر را حفظ کنیم. او هم‌چنین نسبت به حذف آثار لئو تولستوی از قفسه کتاب های غربی یا امتناع از پخش موسیقی پیوتر چایکوفسکی هشدار داد.

علی‌رغم وجود بحران‌ها، رسوایی‌های جاسوسی و حواشی جنگ سرد، روابط بین مسکو و واشنگتن از زمان برقراری روابط ایالات متحده با اتحاد جماهیر شوروی در سال 1933 قطع نشده است. با این حال، اکنون روسیه می گوید که تعاملات پساشوروی با غرب به پایان رسیده و به سمت شرق خواهد چرخید.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده ماه گذشته به طعنه گفت که مایل است فیلم «ما هرگز هرگز به هم بر نمی‌گردیم» اثر تیلور سویفت را به پوتین تقدیم کند. سالیوان در پاسخ به سوالی درباره این اظهارات گفت: «ما هم‌چنین هرگز به طور کامل از هم جدا نخواهیم شد».

سالیوان در پاسخ تاس مبنی بر بسته شدن سفارت‌ها گفت: «آنها می‌توانند - این احتمال وجود دارد، اگرچه فکر می‌کنم این یک اشتباه بزرگ است». او گفت: «همانطور که من متوجه شدم، دولت روسیه به نوع قطع روابط دیپلماتیک اشاره کرده است. ما نمی‌توانیم روابط دیپلماتیک خود را قطع کنیم و با یکدیگر صحبت نکنیم.»

بازپس‌گیری شهرکلیدی؛ کشته شدن یک ژنرال روسی

هم‌چنین نیروهای ارتش اوکراین اعلام کردند با پیشروی‌هایی در سیورودونتسک واقع در استان لوهانسک و عقب راندن ارتش روسیه موفق شده‌اند که کنترل نیمی از این شهر کلیدی را در دست بگیرند. این در حالیست که به گفته خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی حاضر در منطقه، نبردها در شهر بزرگ استان لوهانسک همچنان به شدت ادامه دارد و نمی‌توان به درستی در باره شرایط کنونی اطلاعات دقیق و کاملی ارائه کرد.

نیروهای اوکراینی در حالی مدعی کنترل نیمی از سیورودونتسک شده‌اند که هر یک از دو طرف نبرد‌ها در این شهر طی چند ساعت گذشته از پیشرفت‌هایی در این شهر خبر داده بودند.

هم‌چنین خبرنگار یک رسانه دولتی در روسیه از کشته شدن یک ژنرال ارتش این کشور در درگیری‌های اخیر مناطق شرقی اوکراین خبر داده است. این خبر توسط الکساندر اسلادکوف، خبرنگار تلویزیون دولتی روسیه در پیام‌رسان تلگرام منتشر اما به طور دقیق به زمان و مکان کشته شدن فرمانده ارشد ارتش روسیه اشاره نشده است. وزارت دفاع رسیه هنوز به انتشار خبر کشته شدن فرمانده ارشد ارتش این کشور که نام وی ژنرال رومن کوتوزف اعلام شده واکنشی نشان نداده است.