به گزارش اکوایران، کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی در گفتگویی کم سابقه با الجزیره گفته: «بر کسی پوشیده نیست که ما توانایی فنی تولید بمب اتم را داریم ولی تصمیمی برای این کار نداریم.»

خرازی در این مصاحبه اذعان داشته که جمهوری اسلامی تنها طی چند روز میزان غنی‌سازی اورانیوم را از ۲۰ به ۶۰ درصد رسانده و به راحتی می‌تواند آن را به ۹۰ درصد برساند. پیش از این محمد اسلامی،‌ رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در گفت‌وگویی با همین شبکه احتمال غنی‌سازی نظامی اورانیوم را رد نکرده و گفته بود: «تصمیم برای غنی‌سازی ۹۰ درصد وابسته به مقا‌م‌های مربوطه می‌شود». خرازی در این مصاحبه ضمن تاکید بر مخالفت ایران با وجود سلاح کشتار جمعی، از جمله سلاح هسته‌ای در خاورمیانه، تولید این سلاح را «خلاف باورهای ایران» و همین طور «خلاف ضرورت‌های امنیتی» ایران توصیف، اما در همین حال تصریح کرد توان ایران در دسترسی به آستانه هسته‌ای موضوع پنهانی نیست. او همچنین تاکید کرد که نفس داشتن فناوری هسته‌ای، امری بازدارنده است. خرازی همچنین آژانس بین المللی انرژی اتمی را متهم کرد که به دلیل عدم رعایت انصاف و استقلال، حل اختلافات را دشوار کرده است.

این اظهارات کم‌سابقه در حالی صورت می‌گیرد که دور اخیر مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا برای احیای برجام در دوحه قطر بدون رسیدن به نتیجه مشخصی پایان یافت و تاریخی برای دور تازه آن اعلام نشده است. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سفر اخیر خود به اسرائیل و عربستان هم ادعا کرد که اجازه نخواهد داد که ایران به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا کند. خرازی همچنین در این مصاحبه یادآور شده که آمریکا تضمین‌های مورد نظر ایران برای حفظ توافق هسته‌ای را نداده است و «این امر هرگونه توافق را از بین می‌برد».

خرازی در بخش دیگری از این مصاحبه هم گفته که مذاکره در مورد برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای ایران به معنای تسلیم است و ایران هرگز این موضوعات را وارد مذاکرات خود نمی‌کند.