به گزارش اکوایران، نماینده دولت ایالات متحده در امور ایران مدعی شده گزارش‌ها پیرامون کوتاه آمدن در مورد تحریم ها را تکذیب کرد.

رابرت مالی، نماینده دولت ایالات متحده در امور ایران و مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی در مذاکرات احیای برجام، در واکنش به انتشار ادعاهایی مبنی بر کاهش فشارها بر ایران با هدف احیای برجام در توئیترنوشت: «واضح است : ما در هیچ مذاکره‌ای در مورد تغییر بررسی دقیق یا سایر استانداردهای پایبندی به تحریم‌های ایالات متحده که تحت بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام باقی می‌مانند، شرکت نکرده‌ایم. هر گزارشی بر خلاف این کاملاً اشتباه است».

photo_2022-08-13_14-01-45

مالی در شرایطی این توئیت را منتشر کرده که در روزهای اخیر گزارش‌هایی مبنی بر مفاد پیش‌نویش پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام توسط رسانه‌های مختلف منتشر شده است.

وال‌استریت‌ ژورنال اخیراً مدعی شده که دیپلمات‌ها راهی برای پایان دادن به تحقیقات آژانس اتمی سازمان ملل که ایران در مذاکرات خواستار آن شده است، ارائه می‌دهند. به نوشته این روزنامه، بر مبنای پیش‌نویس پیشنهادی اتحادیه اروپا ایران با پرداختن به نگرانی‌های آژانس قبل از اجرایی شدن توافق موافقت می‌کند و انتظار می‌رود ایران به سؤالات آژانس «با هدف شفاف‌سازی» پاسخ دهد. در این متن آمده است که اگر تهران همکاری کند، ایالات متحده و سایر طرف‌های گفتگو از شورای حکام کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌خواهند که تحقیقات را تعطیل کند. اگر همه طرف‌های توافق، یعنی آمریکا، ایران، آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین با متن پیشنهادی موافقت کنند، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در شرایط دشواری قرار می‌دهد و اجرای توافق تا حد زیادی متکی به ارزیابی آژانس از همکاری تهران خواهد بود.

شب گذشته هم پالیتیکو مدعی شده رایزنی بر سر مسائل فنی که در متن نهایی توزیع‌شده توسط جوزپ بورل باز بودند به پایان رسیده است. بر اساس متن پیشنهادی، اروپایی‌ها و سایر غیرآمریکایی‌ها می‌توانند بدون ترس از اعمال تحریم‌های آمریکا، با نهادهای ایرانی که در با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درگیر «معاملات» هستند، تجارت کنند، به شرطی که شریک تجاری اصلی آنها در فهرست تحریم‌های آمریکا نباشد. افراد غیر آمریکایی که با افراد ایرانی که در فهرست تحریم‌های ایالات متحده نیستند، تجارت می کنند، صرفاً به دلیل مشارکت آن دسته از افراد ایرانی که در معاملات جداگانه با افراد ایرانی که در فهرست تحریم‌های ایالات متحده آمریکا هستند (شامل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، مقامات آن، یا شرکت های تابعه یا وابسته به آن)، در معرض تحریم‌ها قرار نمی‌گیرند.

photo_2022-08-06_13-12-49

همچنین یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته احیای برجام و تعهدات قانونی ایران تحت ان‌پی‌تی نباید به یکدیگر گره زده شوند. به گفته او، واشنگتن با دقت در حال مطالعه متن نهایی پیشنهادی اتحادیه اروپا است و پاسخ‌هایش را به آنها ارائه خواهد داد. این سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به گفته اروپاییان مبنی بر این که متن کنونی آخرین تلاش‌شان برای حصول به یک توافق است، گفت، این موضوع که متن مزبور مستلزم «تصمیم‌گیری‌های دشوار از سوی تمام شرکت‌کنندگان» در مذاکرات است، نباید باعث شگفتی کسی شود.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات مقام‌های ایران در ارتباط با این که تا زمان حل مسائل پادمانی گام‌های اصلی برای بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام را بر نخواهند داشت، گفت از نظر واشنگتن احیای برجام و تحقیقات درباره تعهدات قانونی ایران تحت ان‌پی‌تی و موافقتنامه جامع پادمانی‌اش دو مساله مجزا هستند و نباید به یکدیگر گره زده شوند. او تصریح کرد که بازگشت به اجرای کامل برجام بدون هیچ مساله پادمانی باقیمانده «مرجح» است، اما تحقق این امر کاملا در دست ایران است. 

این در حالی است که محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده ایران روز پنج‌شنبه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته توافق هسته ای تنها در صورتی احیا می شود که پرونده اتهامات بی اساسی که شورای حکام با فشار حکومت های غربی به ایران مطرح می کند، کاملا حل بشود. او گفته بود: «اگر این پرونده ها بسته نشود آمریکا با استناد بر اتهامات دروغین مجددا ایران را تحت فشار قرار می دهد و عملا نتیجه مذاکرات را از بین می برد».

خبرگزاری دولتی ایرنا هم روز جمعه به نقل از یک دیپلمات ارشد ایرانی اعلام کرد، پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای 2015 ایران «در صورتی می‌تواند قابل قبول باشد که در مورد خواسته‌های کلیدی تهران تضمین دهد». ایرنا به نقل از دیپلمات ایرانی ناشناس نوشت که تهران در حال بررسی این پیشنهاد است. این دیپلمات گفت: «پیشنهادات اتحادیه اروپا در صورتی قابل قبول است که به ایران در زمینه پادمان‌ها، تحریم‌ها و تضمین‌ها اطمینان دهد».