به گزارش اکوایران، در حالی‌که وزیر امور خارجه ایران تائید کرد تا پایان امشب تهران نظرات خود را پیرامون پیشنهاد اخیر اتحادیه اروپا برای احیای برجام را به صورت مکتوب به هماهنگ کننده مذاکرات ارائه می‌دهد، بیانیه‌ای به قلم رئیس و نایب‌رئیس گروه بزرگان، ایران را ترغیب می کنند که از این لحظه استفاده کند و توافق پیشنهادی برای احیای برجام را تایید کند.

‫مجمع بزرگان گروهی شامل جمعی از رهبران جهانی سابق و چهره‌های سیاسی بین‌المللی اس که در سال ۲۰۰۷ توسط نلسون ماندلا، رهبر فقید آفریقای جنوبی ایجاد شده است.

در این بیانیه، مری رابینسون، اولین رئیس جمهور زن ایرلند و کمیسر عالی سابق سازمان ملل در امور حقوق بشر، و بان کی مون، دبیرکل سابق سازمان ملل و وزیر خارجه سابق کره جنوبی، به عنوان رئیس و نایب‌رئیس این گروه، به طور خاص دیدگاه خود درباره پیش‌نویس یادشده را عنوان کرده‌اند.

FaNtIZCWIAMWC_h

در بیانیه مجمع بزرگان آمده‌است: مجمع بزرگان امروز از ایران، ایالات متحده و سایر شرکت کنندگان در مذاکرات وین می‌خواهند تا آخرین پیشنهادات برای حل و فصل مذاکرات طولانی مدت درباره آینده توافق هسته ای را تایید کنند. این بهترین شانس برای تضمین بازگشت به پایبندی کامل ایران و ایالات متحده و بهبود شانس رفاه در ایران و صلح در خلیج فارس است

مجمع بزرگان همواره از توافق هسته‌ای 2015 موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حمایت کرده‌اند و به شدت با تصمیم پرزیدنت ترامپ مبنی بر خروج ایالات متحده از توافق در ماه مه 2018 مخالفت کرده‌اند. میراث خروج ایالات متحده به شدت چالش‌برانگیز بوده است. علیرغم ماه ها دیپلماسی فشرده، که منعکس کننده نگرانی‌های عمیق در مورد پایداری یک توافق دیگر با ایالات متحده و اعتبار لغو تحریم‌ها است، غلبه کرد.

هفته گذشته، اتحادیه اروپا در نقش خود به عنوان تسهیل کننده مذاکرات طولانی مدتی که در وین برگزار شد، آنچه را که متن نهایی پیش نویس توافقنامه می‌داند ارائه کرد و از طرفین خواست تا در روزهای آینده به آن پاسخ مثبت دهند.

در حالی که متن هنوز به طور عمومی منتشر نشده است، ‫گروه بزرگان (The Elders) این درک را دارد که این متن نشان دهنده یک نتیجه متعادل است که به طور اساسی به نگرانی های کلیدی ایران می پردازد، در صورت تصویب، کل خاورمیانه و منطقه خلیج فارس را امن‌تر می‌کند و سطح زندگی مردم عادی ایرانی را که تحت فشار چندین دهه تحریم قرار گرفته‌اند را ارتقا می‌دهد.

۴۸ساعت+تا+توافق+احیای+برجام؟ (2)

بان کی مون، نایب رئیس مجمع بزرگان و دبیرکل سابق سازمان ملل، گفت: «اکنون لحظه تعیین کننده ای فرا رسیده است. بزرگان از دولت ایران می‌خواهند که به سرعت این متن را تأیید کند، برنامه هسته‌ای خود را مطابق با پایبندی به برجام بازگرداند. این نیز باید به سرعت با بازگشت ایالات متحده به انطباق کامل و احترام به تعهدات خود همراه شود. سود دیپلماسی تنها در صورتی محقق خواهد شد که اکنون تصمیمات سیاسی درست گرفته شود».

مری رابینسون، رئیس این گروه و رئیس جمهور سابق ایرلند نیز گفت: «این توافق یک پیشرفت سیاسی مهم برای ایران و بقیه جهان خواهد بود. در طول سال‌ها، متأسفانه فرصت‌های زیادی برای دستیابی به توافق از دست رفته است. مردم ایران تحت فشارهای ناشی از تحریم‌ها آسیب دیده‌اند و توافقی که اکنون روی میز است، فرصتی واقعی برای کاهش این فشارها فراهم می‌کند».

FaNsndVWQAIFPuj

این نامه به امضای چند تن دیگر از رهبران جهانی سابق نیز رسیده است که نام آن‌ها یه شرح زیر است.

* گارشا ماچل، بنیانگذار Graça Machel Trust، یکی از بنیانگذاران و معاون رئیس The Elders

* گرو هارلم بروندلند، نخست وزیر سابق نروژ و مدیرکل سابق سازمان جهانی بهداشت

* زید رعد الحسین، کمیسر عالی سابق سازمان ملل در امور حقوق بشر

* حنا جیلانی، وکیل دادگاه عالی پاکستان و رئیس مشترک گروه ویژه عدالت

* الن جانسون سیرلیف، رئیس جمهور سابق لیبریا و برنده جایزه صلح نوبل

* ریکاردو لاگوس، رئیس جمهور سابق شیلی

* خوان مانوئل سانتوس، رئیس جمهور سابق کلمبیا و برنده جایزه صلح نوبل

* ارنستو زدیلو، رئیس جمهور سابق مکزیک

aliazady 8.15.22

 

 

 


نظر شما درباره قیمت و طرح کنونی بنزین یارانه‌ای چیست؟ در نظر سنجی اکوایران در لینک زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید:
نظرسنجی قیمت بنزین