به گزارش اکوایران، درحالیکه منابع مختلف گزارش داده اند که ایران پاسخ اتحادیه اروپا به متن احیای توافق هسته ای را ارسال و اروپا آن را دریافت کرده است، یک منبع در تیم مذاکره‌کننده ایران می‌گوید که سرنوشت توافق اکنون به واکنش آمریکا بستگی دارد.

به نوشته المانیتور، یک منبع در تیم مذاکره کننده ایرانی به المانیتور گفت که ایران نظرات خود را در مورد آخرین پیشنهاد اتحادیه اروپا برای نجات توافق هسته ای را به این اتحادیه ارائه کرده است.

اتحادیه اروپا که حدود 16 ماه مذاکرات غیرمستقیم بین واشنگتن و تهران را میانجیگری کرده است، در 8 اوت آنچه "متن نهایی" خواند را ارائه کرد.

ضرورت انعطاف‌پذیری آمریکا در ۳ مورد باقیمانده

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که ایران به متن هسته‌ای اتحادیه اروپا پاسخ داده و به دنبال انعطاف‌پذیری ایالات متحده است.

در حالی که وزیر امور خارجه ایران از ایالات متحده خواسته است برای حل و فصل سه مورد باقی مانده انعطاف نشان دهد، به نوشته رویترز، یک مقام اتحادیه اروپا گفت: ایران روز دوشنبه به متن پیش نویس «نهایی» اتحادیه اروپا برای نجات توافق هسته ای 2015 پاسخ داد.

این مقام اتحادیه اروپا روز دوشنبه هیچ جزئیاتی در مورد واکنش ایران به این متن ارائه نکرد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، پیشتر روز دوشنبه گفت: «سه موضوع وجود دارد که اگر حل شود، می‌توانیم در روزهای آینده به توافق برسیم.»

وی افزود: «ما به آنها گفته ایم که خطوط قرمز ما باید رعایت شود... ما انعطاف کافی نشان داده ایم... نمی خواهیم به توافقی برسیم که بعد از 40 روز، دو ماه یا سه ماه در زمین محقق نشود».

ایران نیز پلن B خود را دارد

امیرعبداللهیان با بیان اینکه «روزهای آینده بسیار مهم است»، گفت: «اگر آنها انعطاف‌پذیری نشان ندهند، آخر دنیا نخواهد بود... آن‌گاه برای حل مسائل باقی‌مانده به تلاش‌ها و گفت‌وگوهای بیشتری نیاز داریم».

امیرعبداللهیان گفت: «مانند واشنگتن، در صورت شکست مذاکرات، ما نیز برنامه B خود را داریم.

گفتنی است، ​در حالی که پس از ارائه پیش‌نویس اروپا، واشنگتن اعلام کرده است که آماده است به سرعت توافقی را برای احیای توافق 2015 بر اساس پیشنهادات اتحادیه اروپا امضا کند، مذاکره کنندگان ایرانی گفتند که "دیدگاه ها و ملاحظات اضافی" تهران در مورد متن اتحادیه اروپا بعداً اعلام خواهد شد.

دیپلمات ها گفته‌اند که اتحادیه اروپا روز دوشنبه خواستار پاسخ شده است.

aliazady 10.8.22

موضع آمریکا

روز دوشنبه، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه از تایید اینکه آیا ایالات متحده متن نهایی را پذیرفته است یا نه، خودداری کرد و گفت که دولت نظرات خود را به طور خصوصی به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در میان خواهد گذاشت. اما هیچ جدول زمانی ارائه نکرد.

ند پرایس در اشاره ای آشکار به درخواست های تهران مبنی بر اینکه ناظر هسته ای سازمان ملل تحقیقات موسوم به PMD در ایران را ببندد و سپاه پاسداران را از فهرست FTO  خارج کند، گفت که این توافق تنها در صورتی می تواند احیا شود که ایران مسائل «خارجی» را کنار بگذارد.

پرایس گفت: اگر ایران «نتواند یا نخواهد بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام را بپذیرد، ما به همان اندازه آماده ادامه اجرای شدید تحریم‌ها و اعمال فشارهای دیپلماتیک دیگر هستیم».

او همچنین انتظارات درباره اینکه ایران در ضرب الاجل غیررسمی اتحادیه اروپا در 15 اوت پاسخی صریح بدهد، کم اهمیت جلوه داد.

پرایس افزود: «نمی‌خواهم در مورد اینکه ایران چه واکنشی نشان می‌دهد یا چه پاسخی می‌دهد، حدس بزنم، اما می‌توانم بگویم که در اینجا سابقه‌ای وجود دارد».

ند پرایس

نگاه کارشناسان و ناظران

دیپلمات‌ها و مقامات به رویترز گفته‌اند که چه تهران و واشنگتن پیشنهاد «نهایی» اتحادیه اروپا را بپذیرند یا نپذیرند، هیچ‌کدام احتمالاً این پیمان را مرده اعلام نخواهند کرد زیرا زنده نگه داشتن آن منافع هر دو طرف را تامین می‌کند. 

بیژن احمدی، مدیر اجرایی مؤسسه صلح و دیپلماسی، گفت تصمیم گیرندگان در تهران نگران هستند که بعداً از تحقیقات بار دیگر علیه آنها استفاده شود.

احمدی گفت: «آنها نگران هستند که پرونده باز تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بهانه‌ای برای دولت‌های فعلی یا آینده واشنگتن برای اعمال مجدد تحریم‌ها یا خروج از توافق باشد».

به گفته او تنش‌های طولانی‌مدت بین تهران و غرب، و تجربه خروج ترامپ از برجام در سال ۲۰۱۸ به‌طور قابل‌توجهی پارانویا و ترس ایران از مذاکره با غرب را تشدید کرده است.

علی واعظ رئیس پروژه ایران در گروه بین‌المللی بحران در توئیتر خود نوشت: می‌دانیم که ایران پاسخ خود را به اتحادیه اروپا ارسال کرده است. و آنچه ما هنوز نمی‌دانیم عبارتند از: 1) این پاسخ چه می‌گوید؟ 2) چند موضوع خاص مطرح است؟ 3) این موضوعات خاص چقدر مناقشه‌برانگیز هستند؟ 4) آیا این مسائل می توانند شانسی برای رفع شدن داشته باشند یا خیر.

لارنس نورمن، خبرنگار وال‌استریت ژورنال نیز نوشته است: پاسخ مستقیم ایران به متن منتشر نخواهد شد، برای جوزپ بورل ارسال شده و نظرات 1+4 با آمریکا نیز برای تصمیم گیری به وی ارسال شود.

سیگنال‌های مثبت درباره پاسخ ایران

استفانی لیختن‌شتاین خبرنگار پولتیکو نوشت: پاسخ ایران توسط اتحادیه اروپا دریافت شد. یک منبع می گوید: «هیچ چیز بسیار تحریک برانگیز در آن وجود ندارد». ظاهراً چیزی در مورد بحث پادمان در پاسخ ایران وجود ندارد؛ بیشتر بر تحریم‌ها و تضمین ها متمرکز است.

وی می‌افزاید: اگرچه این اطلاعات یک منبع است و من باید تأیید کنم و جزئیات بیشتری دریافت کنم.

لارا روزن خبرنگار مستقل آمریکایی نیز با تأیید دریافت پاسخ ایران به به اتحادیه اروپا نوشت: به من گفته شده است که ایران در پاسخ خود به اتحادیه اروپا در مورد متن پیش‌نویس، ایده هایی برای رفع نگرانی‌های خود ارائه کرده است.

من پرسیدم ایران چگونه پاسخ داد؟ و مقام اتحادیه اروپا‫ گفت: «فقط در مورد رفع تحریم‌ها».

و پرسیدم یعنی همه چیز با آن‌ها خوب است؟ و مقام اتحادیه اروپا گفت: «می توان آن را با احتیاط این‌گونه تفسیر کرد. اما به نظر می رسد آنها چیزهای پیچیده‌ای را در مورد تحریم‌ها می‌خواهند.

همچنین یک دیپلمات غربی گفت: ایالات متحده هرگونه درخواست ایران برای تغییرات عمده در متن پیشنهادی اتحادیه اروپا را رد خواهد کرد، اما برای ادامه گفتگوها در مورد تغییرات در قالب متن آماده است.

من پرسیدم: آیا باید برای سفر دیگری به وین چمدان خود را ببندیم؟

دیپلمات غربی پاسخ داد: «به هیچ وجه».

aliazady 8.14.22