به گزارش اکوایران، در شرایطی که تهران به طور مکتوب موضع خود را نسبت به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای برجام اعلام کرده، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران ادعا کرده توافق هسته ای «نزدیک‌تر» از همیشه است.

ساعاتی پس از اعلام خبر ارسال موضع ایران نسبت به پیشنهاد اخیر اتحادیه اروپا، خبرگزاری ایرنا با استناد به موضع تیم مذاکره کننده ایران گزارش داده که اختلافات در سه موضوع همچنان باقی است. به گزارش ایرنا، در دو مورد از این موضوعات، آمریکا «انعطاف شفاهی خود را ابراز کرده بود». به گزارش ایرنا، موضوع سوم مربوط به طرف های «تضمین تداوم» برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است. ایرنا به نقل از تیم مذاکره کننده گزارش داد که این «به واقع گرایی آمریکا برای تامین نظر ایران بستگی دارد». به گزارش ایرنا، این موضوعات روز دوشنبه در جلسه فوق العاده شورای امنیت ملی به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، پیشتر روز دوشنبه گفت: اگر آمریکا واکنشی واقع بینانه و منعطف به پیشنهاد ایران نشان دهد، به سرعت توافق انجام خواهد شد. امیرعبداللهیان گفته تهران آمادگی دارد در صورت پذیرش نظرات خود، از طریق نشست وزیران امور خارجه به نتیجه برسد و توافق نهایی را اعلام کند. او گفت: «روزهای آینده روزهای مهمی هستند».

2

در این شرایط نورنیوز، رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، با اشاره به این‌که در طول هفته جاری مجموعه اخباری که از منابع داخلی و خارجی در قالب گزارش‌های رسمی یا تحلیل‌های سیاسی و رسانه‌ای منتشر شده حاکی از پیشرفت نسبی در مذاکرات است، متذکر شده اگرچه تا زمان مشخص شدن دیدگاه‌های ایران که به طور قطع با ایده‌های هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی تطبیق صددرصد ندارد نمی‌توان در مورد فرجام گفتگوها اظهارنظر قطعی کرد، اما تائید کرده خارج شدن مذاکرات از رکود قبلی حتما باید به‌عنوان رویکردی سازنده مورد توجه قرار بگیرد.

نورونیوز بر اساس منابع خود ادعا کرده  در ایده‌های طرح شده از سوی هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی همچنان به برخی دغدغه‌های ایران که ذیل سه محور اصلی در مذاکرات دنبال شده‌، پاسخ شفافی داده نشده و نظرات اعلام شده به اتحادیه اروپایی از سوی ایران نیز ناظر بر ضرورت تامین مطالبات قانونی کشور است.

1

با این حال مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در توییتی نوشت که توافق نزدیک‌تر از همیشه است، اما هنوز انجام نشده است. محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در توییتر گفت که ایران «نگرانی‌های خود» را درباره این پیش‌نویس ابراز کرده است، اما «حل و فصل مسائل باقی‌مانده چندان دشوار نیست».

مرندی هم‌چنین اشاره کرده: «این نگرانی‌ها بر اساس نقض‌های گذشته ایالات متحده/اتحادیه اروپا است. من نمی‌توانم بگویم که توافقی وجود خواهد داشت، اما ما از قبل به آن نزدیک‌تر هستیم».