به گزارش اکوایران، یک منبع دیپلماتیک به سی ان ان گفته ایران در صورت خروج مجدد آمریکا از توافق هسته ای غرامت می خواهد.

یک دیپلمات منطقه‌ای روز سه‌شنبه به سی‌ان‌ان گفت، در حالی که تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای 2015 ایران شدت گرفته، تهران به دنبال تضمین‌هایی است که در صورت خروج رئیس‌جمهور آینده آمریکا از این توافق، جبران خواهد شد.

هفته گذشته مقامات اتحادیه اروپا آنچه را که «متن نهایی» خود برای احیای برجام نامیده اند را به آمریکا و ایران فرستادند. دوشنبه شب، ایران به صورت مکتوب به این پیشنهاد پاسخ داد و به ضرب الاجل تعیین شده از سوی اتحادیه عمل کرد. در حالی که مفاد پاسخ کتبی ایران علنی نشده، مشاور تیم مذاکره کننده تهران در توییتی اعلام کرد که توافق نزدیک‌تر از همیشه است، اما هنوز انجام نشده است.

اما یک دیپلمات منطقه‌ای که در جریان این موضوع قرار دارد در گفتگو با سی ان ان ادعا کرده که ایران در مورد احتمال خروج رئیس‌جمهور آینده از توافق و اعمال تحریم‌های جدید علیه این کشور تمهیداتی در نظر دارد -تا بار دیگر اتفاقاتی تظیر آنچه در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ رخ داد تکرار نشود.

این دیپلمات به سی ان ان گفته: «به نظر می‌رسد پیشرفت‌هایی در نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌ها به‌ویژه در موضوع تحریم‌های ثانویه شرکت‌های ایرانی شاغل در خارج از کشور حاصل شده است». او افزود: «موضوع اصلی احیای توافق، تضمین‌های درخواستی طرف ایرانی است که تضمین می‌کند در صورت تصمیم دولت‌های آینده آمریکا برای خروج مجدد از این توافق و در حالی که راه‌حل واقعی ارائه نشده، برای ایران جبران خسارت شود».

محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایرانی در مذاکرات درباره توافق در وین، روز سه‌شنبه در گفتگو با سی‌ان‌ان تایید کرد که ایران به دنبال تضمینی است که اگر دولت آینده آمریکا از توافق خارج شود، «باید بهای آن را بپردازد». مرندی همچنین روز دوشنبه در توییتی گفت که در دو موضوع دیگر «اختلاف هایی» وجود دارد، اما از ارائه جزئیات خودداری کرد.

مذاکرات ایران و آمریکا در حال حاضر توسط قطر و اتحادیه اروپا در حال مذاکره است. محمد الخلیفی، معاون وزیر امور خارجه قطر در آخر هفته برای دیدار با علی باقری کنی، مذاکره کننده ایران، به تهران رفت. نبیله مسرالی، سخنگوی اتحادیه اروپا تایید کرد که پاسخ ایران دوشنبه شب دریافت شده است و این اتحادیه اکنون در حال رایزنی با ایالات متحده و سایر شرکت کنندگان در توافق است.