به گزارش اکوایران، در شرایطی که تیم مذاکره‌کننده ایرانی پیشنهادات خود را در چارچوب برجام می‌دانند، مقامات غربی نسبت به کندی مذاکرات و تسریع در برنامه اتمی جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده‌اند.

جدیت در مذاکرات مهم‌تر از زمان آغاز آن

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، یک مقام ارشد آمریکایی هشدار داده: «ما نمی‌توانیم وضعیتی را بپذیریم که ایران بر سرعت برنامه هسته‌ای خود بیفزاید و از سوی دیگر دیپلماسی هسته‌ای خود را به کندی پیش ببرد». با این حال او اضافه کرده که واشنگتن هنوز تصمیمی برای بستن باب مذاکرات غیرمستقیم که روز دوشنبه در وین بین ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها از سر گرفته شد، نگرفته است و امیدوار است تهران به زودی به میز مذاکرات بازگردد و آماده مذاکره جدی باشد.

او در این سخنان اظهار کرده ما نمی‌دانیم هماهنگ کننده توافق 2015، یعنی نماینده اتحادیه اروپا، چه زمانی مذاکرات را دوباره برگزار می‌کند، اما صادقانه بگویم، تاریخ از سرگیری مذاکرات ، بسیار کم‌تر از این دانستن این موضوع اهمیت دارد که آیا ایران با نگرش جدی به این مذاکرات باز گردد. او افزوده در این مرحله، آمریکا می‌خواهد به مسیر دیپلماسی ادامه دهد و در عین حال تأکید می‌کند که ابزارهای دیگر در صورت شکست در اختیار آنهاست.

پیش‌نویس‌ها قابل رد شدن نیست؛ در انتظار پیشنهاد سوم

این در شرایطی است که علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات وین، در گفتگو با شبکه الجزیره گفته پیش‌نویس پیشنهادهایی که طرف ایرانی با هدف تحریم‌های آمریکا داده است، به گونه‌ای است که طرف مقابل نمی‌تواند آنها را رد کند. باقری کنی گفته: «ایران در صورت پذیرش دو پیشنهاد قبلی، پیشنهاد سوم را نیز ارائه خواهد داد». الجزیره پیش‌بینی کرده پیشنهاد سوم به احتمال زیاد عمدتا درباره روند راستی‌آزمایی و ضمانت‌هایی خواهد بود که ایران به منظور احیای توافق هسته‌ای از قدرت‌های جهان مطالبه کرده است.

باقری کنی تأکید کرده این پیشنهادها بر اساس مفاد توافق سال ۲۰۱۵ است و همه تحریم های آمریکا در حوزه هسته ای باید فورا لغو شوند. او تایید کرده که دو پیشنهاد ارائه شده ایران در مذاکرات وین، درباره «لغو تحریم‌ها» و «اقدامات هسته‌ای ایران» بوده که هر دو موضوعات اصلی در برجام هستند. او هم‌چنین گفته ادعاهایی مبنی بر آماده شدن ایران برای غنی سازی اورانیم تا میزان ۹۰ درصدی از سوی رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی رد شده و جمهوری اسلامی از تعهدات خود در چارچوب آژانس خارج نخواهد شد.

عقب‌نشینی از انعطاف در مذاکرات

در شرایطی که مذاکره‌کننده ارشد ایرانی پیشنهاد‌های تیم تحت مسئولیت خود را در چارچوب برجام دانسته است، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا ادعا کرده که ایران در هفتمین دور مذاکرات وین از تمام مواضع انعطاف‌پذیر پیشین خود عقب‌نشینی کرده و در عوض، با خواسته‌های بیش‌تری به مذاکرات بازگشته است. این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، مدعی شده چین و روسیه از این‌که ایران تا چه حد از پیشنهادهای خود در مذاکرات قبلی وین عقب‌نشینی کرده، شگفت‌زده شده‌اند.