به گزارش اکوایران، در شرایطی که سفیر ایران در لندن از ادامه بررسی‌‌ها در مورد انفجار در تاسیات نطنز خبر داده، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که آژانس به دنبال توافق برای برای نصب مجدد دوربین های نظارتی در تاسیسات کرج است.

به دنبال توافق با ایران

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به شبکه الجزیره گفته آژانس به دنبال توافق با جمهوری اسلامی برای نصب مجدد دوربین های نظارتی در تاسیسات کرج است و تا زمانی که آژانس نداند در در کرج چه می‌گذرد، قادر نخواهد بود به مذاکره‌کنندگان برجام بگوید که وضعیت چگونه است، تا بتوان در توافق ارقام دقیقی گنجاند.

1

گروسی متذکر شده بعضی موضوعات مثل وجود مواد هسته‌ای در مکان‌های غیر توافق‌شده، به ارائه توضیحات از سوی تهران نیاز دارد. به همین دلیل باید وضعیت ایران را ارزیابی کنیم، زیرا برنامه هسته‌ای این کشور بسیار رشد کرده و غنی‌سازی اش به 60 درصد رسیده است.

هک دوربین‌ها؟

سخنان گروسی در شرایطی منتشر شده که خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده که جمهوری اسلامی اعلام کرده که این امکان وجود دارد که دوربین‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی در سایت کرج هک شده باشد. بر اساس این گزارش دولت این احتمال می‌دهد که این دوربین‌ها قبل از حمله بع ایت سایت و توسط خرابکاران هک شده باشد.

3

بنا بر نوشته بلومبرگ، اظهارات محسن بهاروند، سفیر ایران در بریتانیا، ممکن است روشن کند که چرا جمهوری اسلامی همچنان با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی که به دنبال نصب مجدد دوربین در یک مجتمع ساخت  سانتریفیوژ در کرج هستند، دچار اختلاف است. این مرکز واقع در شمال غرب تهران، در ماه ژوئن توسط یک انفجار مرموز مورد حمله قرار گرفت و در اثر آن تجهیزات نظارتی هم نابود شد.

سفیر ایران در نشست خبری روز جمعه در لندن با بیان اینکه بازرسان ایران در حال بررسی این مسئله هستند که آیا از این دوربین‌ها برای کمک به این حمله استفاده شده است یا خیر، گفت: «در آنجا یک خرابکاری توسط اسرائیل انجام شد و برخی از دوربین‌ها آسیب دیدند و به همین سبب تحقیقاتی در جریان است. ما فقط از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستیم تا مدتی صبر کند تا این تحقیقات به پایان برسد.»

یک دهه فعالیت ویرانگر

رافائل ماریانو گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پیش از این هم نگرانی فزاینده‌اش را نسبت به امتناع ایران از نصب دوربین‌های جدید در کرج نشان داده و شنیده شده برخی کشورها درصدد هستند که در صورت تداوم این وضعیت، این پرونده در شورای حکام آژانس مورد بررسی  برای صدور قطعنامه قرار گیرد.

0

این در شرایطی است که در طول هفته جاری دیپلمات‌ها مذاکرات فشرده خودرا برای احیای برجام در شهر وین ادامه دهند. برنامه هسته‌ای ایران بیش از یک دهه است که مورد حملات مختلف قرار گرفته است. عموم این حملات به اسرائیل و البته آمریکا نسبت داده شده است، از جمله ویروس رایانه‌ای استاکس‌نت که یک دهه پیش علیه برنامه غنی‌سازی ایران منتشر شد، هم به اسرائیل و هم به آمریکا نسبت داده می شد. در ابتدای سال جاری نیز تاسیسات غنی‌سازی در نطنز هم در معرض انفجار و تلاش برای قطع منبع تغذیه قرار گرفته و برخی از دانشمندان برجسته اتمی کشور نیز ترور شده‌اند.