به گزارش اکوایران، روز اول جدیدترین دور مذاکرات احیای برجام در شهر وین در شرایطی به پایان رسید که به نظر می‌رسد ایران و آمریکا در آستانه گرفتن تصمیمی دشوار قرار گرفته باشند.

در مورد هفته‌ها صحبت می‌کنیم و نه ماه‌ها!

در حالی روز گذشته دور هشتم مذاکرات احیای برجام در شهر وین آغاز شد که در پایان این روز، انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام بنا بر گزارش رویترز در جمع خبرنگاران گفت: «اگر در روزها و هفته‌های آینده سخت کار کنیم، باید نتیجه مثبتی بگیریم». با این وجود او متذکر شده که این مسئله مستلزم گرفتن تصمیم‌های سیاسی دشوار در تهران و واشنگتن است که البته کار را هم سخت می‌کند.

مورا هم‌چنین تاکید کرده که برای ادامه مذاکرات چنان فوریتی احساس شده که زمام میام کریسمس و سال جدید میلادی برای از سرگیری گفت‌وگوها انتخاب شده و از دست دادن وقت مثلا برای ده روز هم قابل قبول نیست. به گفته او: ««همه طرف‌های حاضر در مذاکرات احساس فوریت دارند که این مذاکرات باید در یک بازه زمانی منطقی به پایان برسد». او اظهار کرده که تاریخ دقیقی را برای حصول توافق پیش‌بینی نمی‌کند، با این حال تکرار کرد که «ما در مورد هفته‌ها صحبت می‌کنیم، نه ماه‌ها».

مذاکره بر سر رفع تحریم‌ها

هم‌چنین علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی و مذاکره کننده ارشد تیم ایرانی هم در پایان مذاکرات روز دوشنبه گفت: «در این نشست نمایندگان کشورهای مختلف بر اهمیت اولویت داشتن رسیدگی به موضوع رفع تحریم ها، راستی آزمایی و تضمین‌ها در دور هشتم تاکید کردند».

باقری در ادامه گفت:‌ «بر همین اساس قرار شد از صبح فردا (سه شنبه) گفتگوها با موضوع رفع تحریم‌ها و تاکید بر بررسی پیشنهادهای ایران در زمینه راستی آزمایی و تضمین‌ها آغاز شود و مسایل و موضوعات مرتبط با تحریم‌های مالی و بانکی در کارگروه‌های مشترک میان ایران و ۱+۴ مورد بحث قرار گیرد».

توافق در فوریه 2022

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات احیای برجام هم با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد در دور هشتم گفت‌وگوها در وین، شرکت‌کنندگان مشخصا توافق کردند که روند این مذاکرات را شدت بخشند تا «بتوان هرچه زودتر به توافق دست یافت».

نماینده روسیه در توییت دیگری هم از دیدار با رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، ساعتی پیش از برگزاری این جلسه خبر داده بود. اولیانوف با انتشار پیامی درباره این دیدار گفت: «ما دیدگاه‌های خود را در مورد شماری از موارد تحت بررسی در جریان مذاکرات احیای برجام، مبادله کردیم.»

وانگ کوان، نماینده چین در مذاکرات وین هم گفته اختلافات میان ایران و تروئیکای اروپایی در حال کاهش است و احتمال دارد توافق قبل از فوریه ۲۰۲۲  (بهمن ۱۴۰۰) حاصل شود.