به گزارش اکوایران، امروز (شنبه، 1 بهمن) کلیه مدارس استان تهران به دلیل استمرار آلودگی هوا تعطیل شده‌اند و برخی شهرها و استان‌های دیگر از جمله البرز، اصفهان و قزوین هم وضعیت بهتری از نظر شدت آلودگی ندارند و با تعطیلی مواجهند.

شاخص آلودگی هوای تهران هم‌اکنون (حوالی ساعت 15:00 روز شنبه) عدد 142 را نشان می‌دهد که تنها چند عدد کمتر از شرایط ناسالم بوده و در وضعیت «ناسالم برای گروه‌های حساس» قرار دارد. این در حالی است که از حوالی ساعت 21:00 جمعه تا ظهر امروز شرایط تهران در وضعیت ناسالم بود و شاخص آلودگی در برخی ساعات از مرز 160 هم گذشت.

مطابق معمول، مسئولان دولت صرفا ابراز نگرانی می‌کنند. سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست گفته «تعطیلی مدارس ضربه سنگینی به آموزش و خانواده‌ها می‌زند و خود ما هم دیگر نمی‌پذیریم که مدارس در روزهای متعددی تعطیل باشند. تعطیلی‌ها کمکی به آلودگی هوا و بهبود شاخص‌ها نمی‌کند و این کار راه درمان نیست.»

چمران رئیس شورای شهر تهران هم گفته «رویمان نمی‌شود در مورد هوای پاک چیزی بگوییم، چون کاری انجام نشده است. نه اینکه نخواهیم کاری انجام دهیم، بلکه کار کرده‌ایم اما هنوز کارهای زیادی باقیمانده است.»

همچنین وزیر آموزش و پرورش به تعطیلی‌های بی‌سابقه اخیر اشاره کرده و گفته «مدرسه باید آخرین مکان برای تعطیلی باشد. به ما می‌گویند هوا آلوده است و بچه‌ها اذیت می‌شوند. بحث سلامت دانش‌آموزان که مطرح می‌شود، ما متوقف می‌شویم.»

یوسف نوری که تاکنون وعده‌ها و حرف‌هایش درمورد استمرار نیافتن تعطیلی‌ها پوچ از آب درآمده، به کلاس‌های جبرانی اشاره کرده و افزوده است: «چند پیشنهاد ارائه شده که یکی برگزاری کلاس جبرانی در روزهای پنجشنبه‌، دیگری افزایش سال تحصیلی و ادامه دادن زمان تحصیل و دیگری برگزاری کلاس‌های جبرانی در تابستان است. اینها جزو بسته‌هایی است که باید اجرا کنیم تا دانش‌آموزان از آن ساعات آموزشی که در برنامه درسی ملی برایشان پیش‌بینی شده است، جا نمانند.»

این وسط هیچکس گویا دغدغه مشکلات فراوان این مساله برای خانواده‌ها را ندارد. جز اظهارنظر رئیس سازمان محیط زیست که اصلا معلوم نیست کجای معادلات تحصیل دانش‌آموزان یا مشکلات شغلی والدین شاغل یا تصمیم به تعطیلی قرار دارد، صرفا درمورد این مشکلات ابراز نگرانی کرده و البته درمورد حوزه فعالیت خود و نقش آن در آلودگی هم همچنان ترجیح می‌دهد حرفی نزند. حرف‌های بقیه، خواه عذرخواهی باشد یا ابراز تاسف و تاثر یا توجیه و وعده‌ها بی‌ثمر هم دردی از مردم دوا نمی‌کند.

رئیس گروه سلامت هوای وزارت بهداشت گفته «طبق اعلام سازمان حفاظت محیط زیست کشور، در زمان حاضر در ۱۴ نیروگاه کشور مازوت‌سوزی داریم»؛ خبری که انگار در میان خبرهای اضطراب‌زای این روزها جایی ندارد و توجه چندانی را به خود جلب نمی‌کند.

در روزی که اصفهان آلوده‌ترین کلانشهر کشور اعلام شد، درمورد تهران هم هواشناسی اعلام کرده طی پنج روز آینده جوی پایدار همراه با ماندگاری هوای سرد، افزایش و انباشت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا به‌ویژه در مناطق پرتردد شهری، پرجمعیت و صنعتی این استان پیش‌بینی می‌شود.

از ابتدای امسال تا پایان دی‌ماه، تهران تنها 2 روز هوای پاک را تجربه کرده است. پایتخت‌نشینان در عوض امسال 150 روز را در بازه‌ای بین «ناسالم برای گروه‌های حساس» تا «خطرناک» زندگی کرده‌اند؛ وضعیتی که دیگر مثل سال‌های گذشته مختص تهران یا حتی مختص کلانشهرها نیست و هر روز نقاط بسیار بیشتر و مردم بیشتری در معرض آلودگی بیش از حد این کشورند.