به گزارش اکوایران، شاخص‌های آلودگی هوا در سال ۲۰۲۲ نشان داده‌اند که کشورهای عضو منطقه خاورمیانه وضعیتی بحرانی دارند و این مسئله روی اقتصاد و سلامت مردم این منطقه اثر منفی گذاشته است.

تهران و بسیاری از شهرهای ایران، این روزها وضعیتی بحرانی را به لحاظ آلودگی هوا تجربه می‌کنند. با این حال به نظر می‌رسد ایرانی‌ها در منطقه خاورمیانه در زمینه تجربه هوای آلوده، تنها نیستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد کشورهای منطقه خاورمیانه بدترین کیفیت هوا را در میان کشورهای جهان به خود اختصاص داده‌اند.

در میان ۱۵ کشور آلوده جهان به لحاظ هوا، نام کشورهایی نظیر بحرین، کویت، مصر، امارات متحده عربی، قطر و عربستان سعودی به چشم می‌خورد. به عبارت ساده‌تر، مردم در تمام کشورهای منطقه خاورمیانه با معضل هوای آلوده دست‌وپنجه نرم می‌کنند و باید به راهکاری برای مقابله با آن برسند.

مسائلی نظیر وسایل حمل‌ونقل جاده‌ای، سوزاندن زباله‌های شهری و همچنین فعالیت‌های صنعتی منجر به افزایش آلودگی هوا در میان کشورهای منطقه خاورمیانه شده است. این مسئله کاهش امید به زندگی در میان مردم این منطقه را رقم زده است. علاوه بر آن، پدیده آلودگی هوا هزینه‌های اقتصادی بسیاری هم برای کشورها دارد.

هزینه‌های اقتصادی مسئله آلودگی هوا در منطقه خاورمیانه بسیار بالاست، با این حال، مقامات در این منطقه هنوز اراده جدی برای حل این موضوع را از خود نشان نداده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر به جای سوخت‌های فسیلی می‌تواند تا حدود قابل توجهی این معضل را حل کند. به صورت کلی، راهکارهای مختلف باید به صورت هم‌افزا به حل بحران کمک کنند و به صورت هم‌سو پیش بروند.

در این ویدیو به معضل آلودگی هوا در منطقه خاورمیانه پرداخته‌ایم و نشان داده‌ایم که اقتصاد و همچنین سلامت مردم منطقه تا چه اندازه از آلودگی اثر منفی پذیرفته است.