به گزارش اکوایران؛ ارزیابی های صورت گرفته نشان دهنده آن است که واردات و رشد صنعت چون درجه وابستگی به واردات در بین صنایع و حتی شرکت‌های مختلف، متفاوت است، با این شرایط مشکلی مانند تحریم که واردات را مختل می‌کند بر روی صنایع وابسته‌تر اثر بیشتری دارد. با این شرایط می توان گفت، برای اینکه اثر واردات بر رشد تولید صنایع مشخص شود شرکت‌ها بر اساس درجه وابستگی به واردات به دو گروه « صنایع واردات محور شدید» و «واردات محوری کم» تقسیم می شوند و رشد تولید این دو گروه در دوره‌های مختلف نشان می دهد که از سال 99 به بعد رشد شرکت‌های واردات محور بالاتر از سایر شرکت‌ها بوده است.

براساس نمودار روند تولید این شرکت‌ها می توان گفت، از آبان تا اسفندماه ۱۴۰۰ در حالی رشد شرکت‌های با درجه واردات محوری بالا در بازه مثبت ۲٫۶ تا ۴ بوده که رشد سایر شرکت‌ها در بازه منفی ۱٫8 تا منفی 3٫8 درصد بوده و روند نزولی قرار داشته است.   ارزیابی‌های صورت گرفته نشان دهنده آن است که در اردیبهشت و خرداد در حالی که رشد شرکت‌های کمتر وابسته به واردات منفی بوده، رشد تولید شرکت‌های واردات محور به طور متوسط بیش از ۶ درصد بوده است.  

با این شرایط و براساس ارزیابی های صورت گرفته از سوی پژوهشکده پولی و بانکی می توان گفت صنایع واردات محور نقش بزرگی در تولید داشته اند که این مووضع عکس اثر تحریم بر تولید این صنایع است. در تابستان سال جاری هم این الگوی برای واحدهای تولیدی تکرار شده و در در حالی که گروه شرکت‌های کمتر وابسته به واردات در این ماه رشد منفی و نزدیک به صفر داشتند، رشد شرکت‌های واردات محور به بالای ۱۰ درصد رسیده است. در مهرماه نیز اختلاف رشد این دو گروه بیشتر شد. در آبان ماه نیز رشد شرکت‌های واردات محور بیش از ۱۰ درصد بیشتر از رشد شرکت‌های دیگر شد. به نظر می‌رسد شرکت‌های واردات محور مهمترین عامل رشد تولید در ماه‌های اخیر بوده‌اند.

محور