به گزارش اکو ایران، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در جدیدترین گزارش پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران به شاخص‌های تولید و فروش بخش صنعت و معدن کشور در دی ماه 1402 پرداخته است. صنعت یکی از بخش‌های اصلی اقتصاد کشور است که بخش قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی کشور را در بر می‌گیرد و نوسانات آن بر بخش‌های دیگر نیز اثر قابل توجهی دارد.

 شاخص‌های تولید و فروش بیانگر متوسط تغییرات حقیقی تولید و فروش هستند. مرکز پژوهش‌های مجلس این شاخص‌ها را با استفاده از اطلاعات ماهانه 319 شرکت‌ فعال در بورس محاسبه می‌کند.

 به گزارش این مرکز شاخص تولید و فروش بخش صنعت و به ویژه بخش معدن نسبت به ماه گذشته رشد مثبتی را داشته است. این رشد مثبت در میان سه زیرگروه‌ مهم بخش صنعت یعنی شیمیایی به جز دارو، فلزات پایه و خودرو و قطعات بیش از همه در تولید و فروش زیرگروه شیمیایی به جز دارو دیده شده، با این حال آمار نشان می‌دهد تولید و فروش در زیرگروه خودرو و قطعات در این ماه با درصدی افت همراه بوده است.

رشد شاخص تولید در صنعت و معدن به جز زیرگروه خودرو و قطعات

 یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای ارزیابی صنایع مختلف ارزیابی میزان تغییرات تولید است. این ارزیابی با استفاده از شاخص تولید صورت می‌گیرد که تغییرات حقیقی فروش را در طول یک دوره اندازه می‌گیرد.

 به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شاخص تولید بخش صنعت در دی ماه امسال نسبت به ماه قبل 4.5 درصد و نسبت به دی ماه سال گذشته 1.9 درصد رشد کرده است.

این رشد مثبت در دو زیرگروه مهم صنعت نیز یعنی زیرگروه شیمیایی به جز دارو و زیرگروه فلزات پایه قابل مشاهده است. رشد ماهانه تولید در زیرگروه شیمیایی برابر با 29.9 درصد و رشد نقطه به نقطه آن برابر با 6.1 درصد به ثبت رسیده است. همچنین تولید زیرگروه فلزات پایه نیز نسبت به ماه قبل 1.7 درصد و نسبت به دی ماه سال گذشته 8.5 درصد رشد کرده است.

 این در حالی است که تولید در زیرگروه خودرو و قطعات کاهش یافته است. به طوری که شاخص تولید آن نسبت به ماه قبل 4.8 درصد و نسبت به دی ماه سال قبل 6.4 درصد افت کرده است.

 همچنین تولیدات بخش معدن نیز رشد قابل توجهی در دی ماه داشته به طوری که رشد ماهانه آن 12.5 درصد و رشد نقطه به نقطه آن 41.7 درصد به ثبت رسیده است.

021124

رشد قابل توجه فروش در بخش معدن  

 شاخص فروش در کنار شاخص تولید معیار دیگری برای ارزیابی وضعیت صنایع است که می‌تواند تصویری کلی از میزان تقاضا برای محصولات صنعتی و سودآوری صنایع ایجاد کند.

 مطابق محاسبات کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، بخش صنعت در دی ماه 1402 به میزان 1 درصد رشد ماهانه فروش داشته است. با این حال رشد نقطه به نقطه آن منفی بوده و حکایت از افت 1.7 درصدی فروش کالاهای صنعتی نسبت به موقعیت مشابه سال گذشته دارد.

 اما بخش معدن وضعیت مساعدتری را در رشد میزان فروش داشته است. فروش محصولات این بخش نسبت به ماه قبل 8.5 درصد و نسبت به دی ماه سال قبل 42.5 درصد افزایش یافته است.

 در میان زیرگروه‌های بخش صنعت نیز رشد 27.5 درصدی فروش صنایع شیمیایی به جز دارو در یک ماه قابل توجه است. این رشد چشم‌گیر می‌تواند حاکی از رشد تقاضا برای محصولات این گروه باشد. با این حال ارقام نشان می‌دهد در مقیاس نقطه به نقطه میزان فروش زیرگروه شیمیایی به جز دارو 8.9 درصد کاسته شده است.

 از سوی دیگر فروش فلزات پایه زیرگروه دیگر بخش صنعت در دی ماه امسال هم در مقیاس ماهانه و هم در مقیاس نقطه به نقطه رشد مثبتی را تجربه کرده است. رشد ماهانه فروش این زیرگروه 0.4 درصد و رشد نقطه به نقطه آن 3.9 درصد ثبت شده است.

 اما ارقام در زیرگروه خودرو و قطعات همچون شاخص تولید در مورد شاخص فروش نیز وضعیت چندان مثبتی را نشان نمی‌دهند. میزان فروش تولیدات خودرویی کشور در دی ماه امسال 3.1 درصد نسبت به آذر و 8.5 درصد نسبت به دی 1401 افت کرده است. افت همزمان تولید و فروش در صنایع تولید خودروی کشور که از مهم‌ترین صنایع به شمار می‌روند می‌تواند حاکی از افزایش تقاضا برای محصولات این صنعت و افت عملکرد این صنایع باشد.

021124