در روز یکشنبه اول اسفند بازار ارز پر از اتفاق بود: حداقل ۵ اتفاق.دلار نقدی در بازار تهران به کف ۷ ماهه رسید. محل تزریق دلار از طرف بازارساز کشف شد. یورو دو کانال سقوط کرد. در معاملات فردایی درهم وارد کانال ۶۰۰۰ هزار تومان شد. سکه مرز حمایتی را حفظ کرد.

اتفاق اول: دلار در کانال 25

قیمت دلار نقدی در بازار تهران در پایان روز ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان بسته شد که نسبت به دیروز، نزدیک به ۵۰۰ تومان پایین آمد. بنابراین پس از ۷ ماه قیمت دلار کانال ۲۵ را ملاقات کرد. دلیلی که قیمت دلار کاهش پیدا کرد عمدتا به انتظارات مثبت از توافق هسته‌ای بازمی گشت یعنی بازار احتمال می‌دهد توافق در روزهای آتی انجام می‌شود. برخی تصور می‌کنند یک انعطاف بزرگ اتفاق افتاده و دو طرف بجای توافق دائم، روی یک توافق سه ماهه متمرکز شده‌اند. البته اخبار رسمی این گزاره‌ها را تایید نمی‌کند. اما با این حال معامله‌گران موقعیت خودشان را با همین اخبار تنظیم می‌کنند.

نکته دیگری که در نزول بازار نقش داشت، قیمت دلار سلیمانیه است. دلار سلیمانیه ۲۰۰ تومان پایین‌تر از دلار نقدی تهران معامله می‌شد. با توجه به اینکه معمولا دلار سلیمانیه بالاتر از تهران بود، این کاهش قیمت برای معامله‌گران تهران، علامت نزول است. همچنین در پایان نیمه اول بازار روز یکشنبه اختلاف دلار سلیمانیه و تهران به 500 تومان رسید در واقع دلار تهران در کانال 26 و دلار سلیمانیه با نرخ 25 هزار و 550 تومان معامله شد. اما مهمتر از علامت نزولی، راز بهم خوردن روندهای سنتی در بازار ارز قابل توجه بود که چرا قیمت دلار سلیمانیه از دلار تهران، در برخی مقاطع پایین‌تر بسته می‌شود؟ دلیل این اتفاق از منظر معامله‌گران فاش شد.

اتفاق دوم: تزریق دلار از سلیمانیه

معامله‌گران اعتقاد دارند آنچه موجب شده، دلار سلیمانیه بعضی روزها پایین‌تر بسته شود، مداخله بازارساز در این بازار است. به گفته آن‌ها بازارساز قبلا تلاش می‌کرد از طریق هرات مداخله در قالب اسکناس داشته باشد و از طریق دوبی مداخله حواله‌ای. بعد از ظهور طالبان، و اثر آن بر بازار هرات، علی الظاهر منطقه تزریق اسکناس تغییر کرده و از هرات به سلیمانیه منتقل شده است. به همین دلیل سلیمانیه که همیشه از تهران بالاتر بود، در ماه‌های اخیر، بعضا پایین‌تر از تهران بسته می‌شود. خود معامله‌گران معتقدند پیچ تنظیم بازار ارز، در سلیمانیه نصب شده است.

اتفاق سوم و چهارم: سقوط یورو و درهم

در کنار دلار به عنوان شاخص بازار ارز، یورو نیز از اتفاقات اخیر، بی نصیب نبود. سقوط قیمت یورو سنگین‌تر از دلار بوده و از دیروز، دو کانال از دست داد. سقوط یورو نیز نشانه‌ای از پایان مقاومت یک ارز شاخص در برابر اخباری که قیمت را کاهنده می‌کنند.

درهم امارات نیز در معاملات فردایی وارد کانال ۶ هزار شد تا نشانه این باشد که پتانسیل‌های کاهشی همچنان در بازار امروز فعال هستند.

اتفاق پنجم: حفظ مرز حیاتی سکه

اما در میان این همه اخباری که قیمت دلار را کاهشی کرده، یک بازار هنوز حاضر نیست تن به نزول بدهد. سکه کماکان مرز حمایتی را حفظ کرده تا نشانه‌ای باشد از اینکه یا کاهش قیمت دلار و یا حصول توافق را باور ندارد. بنابراین مقاومت در بازار سکه، علیه نزول در جریان بود، البته با توجه به اینکه چشم بسیاری از معامله‌گران به اونس یک شنبه شب است، می‌توان یک سهمی هم برای قیمت اونس قائل بود. برخی معامله‌گران تصور می‌کنند با بازگشایی بازار طلا، امکان افزایش قیمت انس وجود دارد و این افزایش می‌تواند دست‌انداز کاهش قیمت در بازار سکه و طلا باشد.

در بازار دو خبر آمد که در نقطه‌ ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان، به اصطلاح معامله‌گران را مالدار کرد. نارضایتی علی شمخانی از توافق، و نامه‌ی ۲۵۰ نماینده در خصوص تضامین، اخباری بودند که موجب افزایش خریدها در این نقطه شدند. برای همین، می‌توان گفت در بازار فردا کماکان جنگ خبرها نقش اصلی را در مسیر قیمت دارند.