نرخ دلار بازار نیما کل هفته گذشته در کانال 24 هزار تومان بود، این مسئله در حالی بود که دلار بازار آزاد، صعودی حرکت می‌کرد؛ اما در اولین روز هفته این روند برعکس شد.

یعنی در روزی که دلار آزاد نزولی شده بود، در سمت نیما با 200 تومان افزایش به کانال 25 هزار تومان برگشت. این اتفاق را بعضی‌ها به تاخیر اتفاقات در بازار نیما ربط می‌دهند و آن را سیگنالی برای بازار آزاد نمی‌دانند. دلار آزاد 30 هزار و 100 تومان است، بعضا در بازار می‌گفتند که از مقایسه نرخ پشت خطی دیشب و نرخ شنبه‌ای که پنجشنبه از هرات اعلام می‌شد، نزول قیمت روز شنبه قابل پیش‌بینی بود.

هرات روز پنجشنبه بالای 30 هزار تومان برای شنبه نرخ خورده بود، در معاملات پشت خطی جمعه شب به زیر کانال 30 هزار تومان رسیده بود. اما روند قیمت در بازار تهران چطور بود؟ تهران ابتدی هفته را با 30 هزار و 500 تومان شروع کرد و تا کف 30 هزار تومان هم رفت.

نرخ دلار تهران در روز شنبه بیشتر از هرات ریخت. در بازار امارات درهم از 8400 تومان به 8220 رسید؛ تبدیل نرخ‌ها به هم نشان می‌دهد که درهم با تهران هماهنگ بوده است. معامله گران می‌گفتند درهم و دلار تهران ریخته و هرات مقاومت می‌کند. آخرین نرخ هرات 29 هزار و 350 تومان گزارش شده است.

خیلی‌ها می‌گفتند تا زمانیکه هرات عقب نشینی نکند، این اتفاقات می‌تواند رکب بازارساز باشد. دقت کنید که دلار از شنبه هفته قبل تا پنجشنبه نزدیک 3 هزارتومان بالا رفته و حدود هزار تومان ریخته است. بعضی‌ها این را یک اصلاح می‌دانند و معتقدند کف حرکت فعلی دلار هرات، 28 هزار و 500 تومان هست. اما گروه کاهشی بازار می‌گویند دلار هرات یک کندل نزولی زده و قطعا به کانال 28 بازخواهد گشت و در این قیمت ها، اقامت طولانی مدتی نخواهد داشت.

در معاملات روز شنبه تا نیمه روز، نرخ نقدی هرات بالاتر از فردایی بود، که نشان می‌داد اصطلاحا بازار اجاره هست! بازار اجاره می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که چشم‌انداز بسیار کوتاه مدت، صعودی است. نرخ سکه نیز 500 هزار تومان ریزش داشت. ریزش بیشتر سکه نسبت به دلار، بخاطر حباب زیاد آن بوده است. پنجشنبه حباب سکه بالای یک میلیون و 200 هزار تومان بود، در معاملات روز شنبه نیز با اینکه سکه ریزش داشت حبابش بالای یک میلیون تومان بود.

در حال حاضر سکه نقدی در بازار 14 میلیون و 200 هزار تومان معامله می‌شود اما در سایت‌ها 13 میلیون و 900 هزار گزارش شده است. البته با نرخ سایت ها، شما نمی‌توانید در بازار سکه بخرید. اما چه تحلیل‌هایی موجب شد تا بازار روند نزولی را در معاملات شنبه ترجیح بدهد؟‌ عمده گمانه‌زنی‌ها در خصوص مذاکرات و برجام بود. از یک طرف توییت علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در مورد توافق هسته‌ای نوشته توافق وین در دسترس است. برای بازار توییت‌های شمخانی  مدتی است که دارای اهمیت زیادی شده؛ از سمت دیگر توییت مجیدرضا حریری، رییس اتاق ایران و چین نیز برای عده‌ای دارای اهمیت بود. حریری نوشته کسانی که سرمایه‌هایشان به دلار و سکه و سهام تبدیل کردند، اگر دچار زیان کوتاه مدت شدند، کسی را مقصر نکنند.

این خبرها در بازار ارز، وزنه بیشتری نسبت به توییت میخاییل اولیانوف داشت. نکته مهم بازار شنبه بازگشت صف در مقابل صرافی‌ها بود. اختلاف نرخ دلار آزاد و صرافی عدد قابل توجهی شده: بیش از 4 هزار تومان. طبیعی است که در چنین شرایطی، افرادی بخواهند که دلار صرافی را به روشی که شود تامین کنند.